Vinrationer efter däckbyte, OBS, stretchade däck.

FabianTsi
2 april 2021 · 208 Inlägg

Så var det dags för ett nytt inlägg, länge sedan nu känns det som. Beställde 4  165/40 däck till mina 7" breda 17 tummare. Är grymt nöjd med resultatet, kanske blev lite väl låg profil, ser knappt gummit. Men det ser jäkligt rått ut.

Märkte dock lite små vibrationer, mellan 50 - 70 km/h ungefär. Det är inte alls farligt, har varit med om värre, mycket värre. Men det känns konstigt att det ens vibrerar när de är helt nya och monterades samt balanserade på samma verkstad som jag brukar gå till. De har alltid gjort ett kanonjobb, oavsett vad jag släng på dem.

Detta är dock första stretchade däcken jag ger dem. De hade fyllt i 3,1 i däcken. Men det virbrerar som sagt, vad kan det bero på?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
MrHyde
2 april 2021 · 634 Inlägg

FabianTsi skrev:
Så var det dags för ett nytt inlägg, länge sedan nu känns det som. Beställde 4  165/40 däck till mina 7" breda 17 tummare. Är grymt nöjd med resultatet, kanske blev lite väl låg profil, ser knappt gummit. Men det ser jäkligt rått ut.

Märkte dock lite små vibrationer, mellan 50 - 70 km/h ungefär. Det är inte alls farligt, har varit med om värre, mycket värre. Men det känns konstigt att det ens vibrerar när de är helt nya och monterades samt balanserade på samma verkstad som jag brukar gå till. De har alltid gjort ett kanonjobb, oavsett vad jag släng på dem.

Detta är dock första stretchade däcken jag ger dem. De hade fyllt i 3,1 i däcken. Men det virbrerar som sagt, vad kan det bero på?

Inte alls konstigt om däcken är billiga kina-skit. Hur mycket vikter sitter det på? Var fälgarna helt raka också?
Mycket som kan påverka sånt. Jag stöter på det på jobbet till och från, strechade eller ej, när det kommer till det värsta kina-däcken.

Live long, and prosper.
zzr94092
3 april 2021 · 4 378 Inlägg

Andra fälgar? Navringa?

torsen
3 april 2021 · 7 198 Inlägg

Har du provat att justera däcktrycket från 3,1 bar till något som fabriken rekommenderar och/eller verkar rimligt.
3,1 bar - ska du köra banracing - med en begagnad lågprisbil som Skoda Fabia Kombi?

Har du kollat så du inte schabblat bort dig med fel hjulmuttrar?
Koniska säten i stället för sfäriska och tvärt om.
Koniska säten centrerar endast med koniska muttersäten och samma sak med sfäriska säten.

Min erfarenhet av många bilar är att har de det minsta problem med obalans/vibrationer så är det just vid 70 km/t.
Nu har jag ju aldrig köpt lågprisdäck, och heller aldrig lågprofildäck - snarare tvärt om så går jag upp i profilhöjd för få ÄNNU bättre komfort.
Men jag har ju bilarna för att köra med.
Tycker det verkar svagsint att ha stretchade däck på en gammal Fabia Kombi.
Men det är jag det - som kör med bilarna.

Som en parentes kan jag nämna att på Mercedes Geländewagen, Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mitsubishi Shogun, Nissan Terrano II samt Suzuki Samurai & Jimny m fl kört upp till 33"are på mellan 5½" och 6½" breda fälgar.

Vid nybilsköpet av Honda CR-V fanns flera olika däck/fälgval att göra.
Jag valde 225/65-17" - beroende på att mindre fälgar inte "gick på" enl Honda.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2021 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Har du provat att justera däcktrycket från 3,1 bar till något som fabriken rekommenderar och/eller verkar rimligt.
3,1 bar - ska du köra banracing - med en begagnad lågprisbil som Skoda Fabia Kombi?

Har du kollat så du inte schabblat bort dig med fel hjulmuttrar?
Koniska säten i stället för sfäriska och tvärt om.
Koniska säten centrerar endast med koniska muttersäten och samma sak med sfäriska säten.

Min erfarenhet av många bilar är att har de det minsta problem med obalans/vibrationer så är det just vid 70 km/t.
Nu har jag ju aldrig köpt lågprisdäck, och heller aldrig lågprofildäck - snarare tvärt om så går jag upp i profilhöjd för få ÄNNU bättre komfort.
Men jag har ju bilarna för att köra med.
Tycker det verkar svagsint att ha stretchade däck på en gammal Fabia Kombi.
Men det är jag det - som kör med bilarna.

Som en parentes kan jag nämna att på Mercedes Geländewagen, Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mitsubishi Shogun, Nissan Terrano II samt Suzuki Samurai & Jimny m fl kört upp till 33"are på mellan 5½" och 6½" breda fälgar.

Vid nybilsköpet av Honda CR-V fanns flera olika däck/fälgval att göra.
Jag valde 225/65-17" - beroende på att mindre fälgar inte "gick på" enl Honda.

banracing kör lägre lufttryck än normalt..   brukar lägga mig på 3bar oavsätt däck på sommarn.. smile    sen är ju verkligen inte riktigt låga däck att föredra om man ska ha bra väghållning på en bana utan man behöver lite sidovägg för att ta upp sidokrafterna.   men det som därimot blir äkligt bra med låga däck är styrresponsen så bilen känns väldigt direkt styrd och det kan sluta illa om man släpper gasen på fel ställe för då åker man brett och med däcksidor som inte viker sig det minsta så är risken stor att man väldigt plötsligt byter rikting på bilen när man minst antar det smile       

tror inte man klarar ett varv på  Nürburgring med tysk stuk innan däcket släpper från fälgkanten smile


men att man kör högt lufttryck är inget som ska påverka att det vibrerar..     är däcken balanserade bör man inte känna något men ett stort problem är att fälgen tar sjukt mycket stryk..  har bbs på min Arosa 7x17 med 185/35-17 och dom är inte runda längre dom blev ovala redan första sommarn.    tyvärr tar fälgen all belastning när det är gupp och skit.

men viktigt är att ha rätt navringar på fälgarna det slarvast ofta med.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
3 april 2021 · 2 182 Inlägg

Ja, kör man med motsvarade 2 varv eltejp runt fälgarna så är det väl inte så konstigt att bilen börjar vibrera på vägarna. Däcken hjälper ju inte till det minsta lilla att dämpa ojämnheterna. Kör man desutom med högt lufttryck så blir det ju ännu värre, det märker man ju t om med "balongdäck".

Brådhis * Voff voff *
3 april 2021 · 10 244 Inlägg

165/40-17" på 7" bred fälg... Jag skulle säga att svaret finns liksom i frågan. smile

Belastningsindex var landa på 72 ungefär. Det blir 355 kg vid max lufttryck. Tror inte stretchen påverkar det i någon positiv riktning. Vibrationerna är nog mest däcken som ber om nåd...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
3 april 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:
tror inte man klarar ett varv på  Nürburgring med tysk stuk innan däcket släpper från fälgkanten smile

Nej, inte en chans. Karusellen är en rätt rejäl påfrestning tex... wink

https://www1.garaget.org/archive/8/7682/389351/large_389351-3676936.jpg

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2021 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:
165/40-17" på 7" bred fälg... Jag skulle säga att svaret finns liksom i frågan. smile

Belastningsindex var landa på 72 ungefär. Det blir 355 kg vid max lufttryck. Tror inte stretchen påverkar det i någon positiv riktning. Vibrationerna är nog mest däcken som ber om nåd...

ähh    en sån där Fabia väger inte så mycket...   och lite överbelastning har ingen dött av

men det var väldigt lågt index på dom däcken på mina 185/35-17 är det 82 dessutom Xl däck

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2021 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
tror inte man klarar ett varv på  Nürburgring med tysk stuk innan däcket släpper från fälgkanten smile

Nej, inte en chans. Karusellen är en rätt rejäl påfrestning tex... wink

https://www1.garaget.org/archive/8/7682/389351/large_389351-3676936.jpg

ja sen är ringen extrem mot normala banor..   nog en av dom tuffaste för en bil. 

smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FabianTsi
3 april 2021 · 208 Inlägg

Kan tilläggas då att det är samma fälgar och navringar som förra säsongen. Samma bultar. Det blev ju faktiskt lite lägre profil än jag hade räknat med. Om problemet beror på den låga profil, är det ju bra i alla fall. Då är det inte obalans. Jag fiser mest runt i stan och bilen klarar inte ens av att köra olagligt typ, hehe, så den biten med dålig väghållning hade jag räknat med.

3,1 bar var som sagt det dom petat i vid monteringen. Undrar ju lite om jag kan gå ner en aning och se om det blir bättre. Men om fälgen redan är ojämn, vilket inte borde märkt med tidigare dimension, är det ju inte mycket att göra åt. Tvivlar på at jag ens har kvar denna bilen nästa år. Och inga lpngkörningar planerat. Om det går att fixa, vil jag det, annars stör det inte mycket. Mest rätt att däcken ka hopa av, men har kollat bultarna flera gånger, de sitter som berget. Ska prova skifta fram och bak, det är olika färger på navringarna, och jag glömde vilka som satt bak förra året.

Tack för tipsen, ni tror alltså inte som jag att balaseringen är felaktig? Det är väl typ 4-5 vikter per däck.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2021 · 17 376 Inlägg

Frågan är vad verkstaden tyckte vara ok balans på däcken. Vissa släpper igenom 5-10 gram. Medan vissa hjul ska ligga under 5.

Detta släpper jag igenom på stora hjul/däck. I detta fallet 20" till en Dodge SUV. Annars inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-16a7ec557faf0557606de51c0f4f059c.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrHyde
3 april 2021 · 634 Inlägg

FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, ni tror alltså inte som jag att balaseringen är felaktig? Det är väl typ 4-5 vikter per däck.

Nej, är det fel på balanseringen märker du det i typ 90-110. Är det mellan 50-70 så är det fälgarna eller däcken det är fel på. Och jo, du kan mycket väl ha haft slag i fälgarna sedan tidigare, det märks betydligt mer med nya däck och speciellt sönderstretchade däck med låg profil. Många av mina kunder vet inte om att dom har slag i fälgen förens man påpekar det vid balanseringen, men dom känner ibland av det med de nya däcken.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2021 · 13 669 Inlägg

MrHyde skrev:

FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, ni tror alltså inte som jag att balaseringen är felaktig? Det är väl typ 4-5 vikter per däck.

Nej, är det fel på balanseringen märker du det i typ 90-110. Är det mellan 50-70 så är det fälgarna eller däcken det är fel på. Och jo, du kan mycket väl ha haft slag i fälgarna sedan tidigare, det märks betydligt mer med nya däck och speciellt sönderstretchade däck med låg profil. Många av mina kunder vet inte om att dom har slag i fälgen förens man påpekar det vid balanseringen, men dom känner ibland av det med de nya däcken.

dock ser man ju det när man sätter upp dom i balanseringsmaskinen om dom är runda eller ej... om nu den personen bryr sig vill säga..   många gånger är det snabba ryck och ingen tittar....

vet ju hur mina bbs fälgar ser ut dom är som ägg och det blir så när man inte har några däck att tala om...  men skiten är ju gjort för att fungera så bara gilla läget och hoppas man råkar göra dom runda nästa gång man drar i ett pott hål ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Myhran
4 april 2021 · 452 Inlägg

Vill man ha det svart på vitt vart problemet ligger åkt till en däckverkstad med kraftbalansering!

https://youtu.be/DQxVAssnbp8

torsen
4 april 2021 · 7 198 Inlägg

MrHyde skrev:

FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, ni tror alltså inte som jag att balaseringen är felaktig? Det är väl typ 4-5 vikter per däck.

Nej, är det fel på balanseringen märker du det i typ 90-110. Är det mellan 50-70 så är det fälgarna eller däcken det är fel på. Och jo, du kan mycket väl ha haft slag i fälgarna sedan tidigare, det märks betydligt mer med nya däck och speciellt sönderstretchade däck med låg profil. Många av mina kunder vet inte om att dom har slag i fälgen förens man påpekar det vid balanseringen, men dom känner ibland av det med de nya däcken.

Instämmer med MrHyde, och vill berätta följande.

Köpte en nästan ny Jeep Wrangler TJ 4.0 automat -06.(sista och bästa JEEPen!!!!)
Bytte (naturligtvis") hjulen till större.
Fälgarna var "avmonteringsfälgar" i gott skick från ny annan bil.(16x6½" LM-fälg)
Kollades i balalanseringsmaskin att de inte kastade, skevade eller var ovala.
Däcken var avmonteringsdäck från ny annan bil. (235/85-16" Wrangler A/T)
Fälgar och däck köptes var för sig = inget tidigare samband.
Inte speciellt många vikter vid balanseringen.
Wobbling mellan 65 och 75 km/t.
Inte dödswobbling men, men mycket obehagligt.
Styrdämparen i nyskick - bilen var ju nästan ny.
Frågade  JEEP-ägare, JCS-forumet och många andra.
Ingen visste, nästan, utom en som rekommenderade en USA-sida på nätet om just TJ och wobbling.
Där stod att jag skulle prova mig fram, för att eliminera wobblingen(vid landsvägskörning - INTE i spenaten), med olika avvikelser på lufttrycket i däcken.
Eftersom jag har en 12v ARB-kompressor så uppsökte jag en lite trafikerad men lämplig väg.
Sänkte och höjde växelvis trycket i däcken med 0,02 bar.
Hittade det optimala däcktrycket - voila.
Trodde egentligen innerst inne inte på råden, men fann det värt att prova.
Så alla USA-tips på nätet behöver inte var värdelösa.

torsen
4 april 2021 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:

MrHyde skrev:

FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, ni tror alltså inte som jag att balaseringen är felaktig? Det är väl typ 4-5 vikter per däck.

Nej, är det fel på balanseringen märker du det i typ 90-110. Är det mellan 50-70 så är det fälgarna eller däcken det är fel på. Och jo, du kan mycket väl ha haft slag i fälgarna sedan tidigare, det märks betydligt mer med nya däck och speciellt sönderstretchade däck med låg profil. Många av mina kunder vet inte om att dom har slag i fälgen förens man påpekar det vid balanseringen, men dom känner ibland av det med de nya däcken.

Instämmer med MrHyde, och vill berätta följande.

Köpte en nästan ny Jeep Wrangler TJ 4.0 automat -06.(sista och bästa JEEPen!!!!)
Bytte (naturligtvis") hjulen till större.
Fälgarna var "avmonteringsfälgar" i gott skick från ny annan bil.(16x6½" LM-fälg)
Kollades i balalanseringsmaskin att de inte kastade, skevade eller var ovala.
Däcken var avmonteringsdäck från ny annan bil. (235/85-16" Wrangler A/T)
Fälgar och däck köptes var för sig = inget tidigare samband.
Inte speciellt många vikter vid balanseringen.
Wobbling mellan 65 och 75 km/t.
Inte dödswobbling men, men mycket obehagligt.
Styrdämparen i nyskick - bilen var ju nästan ny.
Frågade  JEEP-ägare, JCS-forumet och många andra.
Ingen visste, nästan, utom en som rekommenderade en USA-sida på nätet om just TJ och wobbling.
Där stod att jag skulle prova mig fram, för att eliminera wobblingen(vid landsvägskörning - INTE i spenaten), med olika avvikelser på lufttrycket i däcken.
Eftersom jag har en 12v ARB-kompressor så uppsökte jag en lite trafikerad men lämplig väg.
Sänkte och höjde växelvis trycket i däcken med 0,02 bar.
Hittade det optimala däcktrycket - voila.
Trodde egentligen innerst inne inte på råden, men fann det värt att prova.
Så alla USA-tips på nätet behöver inte var värdelösa.

Glömde berätta att problemet jag hade då kallas interferens.
D v s att under ogynsamma förhållanden sammanfaller egenfrekvensen/självsvängningen mellan olika element.
I fallet med TJn var det bilen, däcken och luftrycket.
Därför BÖR man ALLTID montera originaldäck = de däck som biltillverkaren rekommenderar.
Allt i bilen = däck, fälgar, hjulupphängningsbussningar däcktryck m m är noggrant utprovade av tillverkaren och samverkar.
Avvikelser straffar sig mer eller mindre.
I alla fall om man eftersträvar komfort.
Det estetiska med stretchade däck och tyskstuk lägger jag mig inte i (i alla fall inte offentligt).

FabianTsi
4 april 2021 · 208 Inlägg

De är nog stans bästa däckverkstad, men liten stad, skulle inte förvåna mig om de har dålig erfarenhet av stretch. De rwkomderar högre tryck i alla fall, som många här på Garaget också gjort vid lite efterforskning innan steget till att köra stretch. Men som sagt, det är knappt märkbart.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 17 376 Inlägg

Sen kan man diskutera det estetiska med en Skoda kombi med stretch.... Den såg kul ut redan innan.

Är den inte stötig när du kör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2021 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sen kan man diskutera det estetiska med en Skoda kombi med stretch.... Den såg kul ut redan innan.

Är den inte stötig när du kör?

blir ju inte skit mycket svikt i däcken smile

jag hade ju valt bredare däck när man endå har möjligheten.


195/40-17 hade varit inom 0.86% samma rulldiameter som orignal.  med   215/35-17  då skiljer det 0.14% skillnad i rull dimeter och man slipper tyskstuket
man slipper döda fälgarna totalt och bilen blir trevligare på vägen     pressar man min seat för hårt så drar nästan fälgen i marken då har jag 185/35-17   det var den enda storleken som möjligjorde att gå upp från 13 till 17" utan att det tar i en massa..      jag har ju endå istort sätt hela däcket innanför skärmkanten fram   endå bara sänkt med en vanlig skänkningars 60mm fram 40mm bak

det måste ju faktist gå att använda bilen som en bil.  jag kör utan att direkt sakta ner vid vägbulor kör grusväg osv.  enda jag inte kan göra med min seat är att köra med ett hjul på varje sida av vägbulor.. det gör ont när framvagnsbalken drar i smile  testat en gång aldrig mer smile


på min a2 tror jag att det är 205/40-17 dom sitter ganska bra på en 7" fälg  men 215 är optimalt då slipper man alla skador från grus potthål och annat skit som garanterat dödar fälgen..  mina bbs hjul på arosan är totalt uppätna på kanten samma sak på min polo  blir aldrig bra med smala däck på breda fälgar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang