Åtdragningsmoment vid hjulbyte

mikaelmark
18 september 2021 · 4 Inlägg

I serviceboken för min Volvo S60 från 2006, så anges att man ska dra 140 Nm när man drar fast hjulen.

Men när bilen senast var hos auktoriserad volvoverkstad för efterdragning från service, så frågade jag vilket moment dem har på sin momentnyckel och fick till svar att dem drar med 120 Nm, då dem anser att det räcker.

Har lättmetallfälgar samt smörjer in gängorna med lite keramikpasta, och nu undrar jag vad ni andra brukar dra med för moment för motsvarande bilmodeller? Är 140 Nm onödigt/för hårt att ställa in momentnyckeln på?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 september 2021 · 14 039 Inlägg

mikaelmark skrev:
I serviceboken för min Volvo S60 från 2006, så anges att man ska dra 140 Nm när man drar fast hjulen.

Men när bilen senast var hos auktoriserad volvoverkstad för efterdragning från service, så frågade jag vilket moment dem har på sin momentnyckel och fick till svar att dem drar med 120 Nm, då dem anser att det räcker.

Har lättmetallfälgar samt smörjer in gängorna med lite keramikpasta, och nu undrar jag vad ni andra brukar dra med för moment för motsvarande bilmodeller? Är 140 Nm onödigt/för hårt att ställa in momentnyckeln på?

Jag drar åt för hand tills jag tycker att det räcker. Det har funkat i alla 47 år jag haft bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mikaelmark
18 september 2021 · 4 Inlägg

Tack för ditt svar, Benny! Det går ju bra så länge man har sunt förnuft och bra känsla. Brukar du även efterdra efter ca 10 - 20 mil? Och använder du gammaldags fälgkors eller längre hylsskaft?

Bra service av verkstaden också att även efterdra bakhjulen trots att dem endast tagit bort framhjulen. Och vid efterdragningen hissades inte bilen upp, vilket jag antar inte behövs!?

xXSammy
18 september 2021 · 6 569 Inlägg

Om du smörjt gängorna och ställer momentnyckeln på 140 NM kommer det bli åtdraget mer än så
Åtdragningsmoment gäller alltid torra gängor om det inte står annat

Momentnyckeln känner av friktionen som blir och ju mer smörj desto lättare går det (att dra åt för hårt/dra sönder)

De/Dem
Lucif3r
18 september 2021 · 2 208 Inlägg

Jag har alltid dragit mina lagom för hand, aldrig haft problem. Aldrig efterdragit heller.
Kollade för en tid sedan med momentnyckel, och verkar jag ligger mellan 100-110nm.

viccoA
18 september 2021 · 3 109 Inlägg

Vissa bilars hjulmuttrar/bultar ska dras med över 200nm så finns inget facit för alla vagnar.

Senast redigerat av viccoA (18 september 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 september 2021 · 14 039 Inlägg

mikaelmark skrev:
Tack för ditt svar, Benny! Det går ju bra så länge man har sunt förnuft och bra känsla. Brukar du även efterdra efter ca 10 - 20 mil? Och använder du gammaldags fälgkors eller längre hylsskaft?

Bra service av verkstaden också att även efterdra bakhjulen trots att dem endast tagit bort framhjulen. Och vid efterdragningen hissades inte bilen upp, vilket jag antar inte behövs!?

Jag använder ett lite längre hylsskaft och drar med. Har aldrig efterdragit nån gång.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Christian S
18 september 2021 · 4 816 Inlägg

mikaelmark skrev:
I serviceboken för min Volvo S60 från 2006, så anges att man ska dra 140 Nm när man drar fast hjulen.

Men när bilen senast var hos auktoriserad volvoverkstad för efterdragning från service, så frågade jag vilket moment dem har på sin momentnyckel och fick till svar att dem drar med 120 Nm, då dem anser att det räcker.

Har lättmetallfälgar samt smörjer in gängorna med lite keramikpasta, och nu undrar jag vad ni andra brukar dra med för moment för motsvarande bilmodeller? Är 140 Nm onödigt/för hårt att ställa in momentnyckeln på?

jag har aldrig använt momentnyckel eller efterdragit fälgarna på någon av dom bilarna jag haft sedan jag skaffade körkort för 25 år sedan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 september 2021 · 3 352 Inlägg

Jag kör 120nm på mina bilar och de jag skruvar med. Brukar efterdra efter några mil smile Funkar att dra för hand med om man har känsla för det. Men för de som inte har det kanske drar alldeles för löst.

Senast redigerat av Marcus_89 (18 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2021 · 17 465 Inlägg

Har 120nm momentstav på knacken och har kollat ibland efter 10 mil men efterdragning inte varit motiverad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
19 september 2021 · 2 366 Inlägg

Har under senare år alltid använt momentnyckel, och drar 120-130nm.
Så jäkla skönt att knacken knappt behöver jobba när hjulen ska av igen.
Behöver aldrig efterdra, även fast man känner på dom ändå.

Senast redigerat av Jesper328 (19 september 2021)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang