Bmw e36 höga avgasvärde??

sandzoo
5 maj 2022 · 2 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20053/20053-a9d289b9a9ab96363e242c9259ca85c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20053/20053-120a9b5d72f5467e82a1f5bae85b8e51.jpg




bilen servad inför besikt: ny olja/filter samt tändstift ngk, termostat..

bilen funkar hur bra som helst..

vad göra?

bmw e36 325i cab automat 94a

Senast redigerat av sandzoo (5 maj 2022)

Sandzoo i da house
Mossan1
5 maj 2022 · 2 805 Inlägg

Är den standard eller modifierad på nått vis?

Racekat, öppet luftfiltet, etc...?

sandzoo
5 maj 2022 · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är den standard eller modifierad på nått vis?

Racekat, öppet luftfiltet, etc...?

nopp allt original på bilen

Sandzoo i da house
Brådhis * Voff voff *
5 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Var den varmkörd ordentligt innan besöket?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
5 maj 2022 · 2 071 Inlägg

Brådhis skrev:
Var den varmkörd ordentligt innan besöket?

japp det var den

Sandzoo i da house
Mossan1
6 maj 2022 · 2 805 Inlägg

Antar att det inte finns felkoder?

Skulle nog börja med att se vad mototstyrdonet registrerar för motor och utetemp, tex.  Kräver scanner.

Inte alltid samma givare till motorstyrdon som till mätarna.

Hur mår motoroljan och är luftfiltret bytt enl intervall?

Drar den onormalt med soppa?
Om LMM, MAP eller syresensor som inte lirar.

Avgasläcka före syresensorerna , men, det brukar annars ge felkoder lika som vakuumläck.

Fungerar vevhusventilationen?
Dvs inget övertryck i motorn.
Det kan driva upp HC rejält, och tar säkert CO med sig i viss mån.

Lite märkligt annars att inte bilen själv varnar för katalysatoreffektiviteten faktiskt.
För annars är det utbränd kat.

spillolja
6 maj 2022 · 4 020 Inlägg

Ser ut som katten tappat gnistan, ger inte felkoder (om det nu inte råkar finnas bakre lambdasond)
finns det OBDII på en 1994:a ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sandzoo
6 maj 2022 · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:
Antar att det inte finns felkoder?

Skulle nog börja med att se vad mototstyrdonet registrerar för motor och utetemp, tex.  Kräver scanner.

Inte alltid samma givare till motorstyrdon som till mätarna.

Hur mår motoroljan och är luftfiltret bytt enl intervall?

Drar den onormalt med soppa?
Om LMM, MAP eller syresensor som inte lirar.

Avgasläcka före syresensorerna , men, det brukar annars ge felkoder lika som vakuumläck.

Fungerar vevhusventilationen?
Dvs inget övertryck i motorn.
Det kan driva upp HC rejält, och tar säkert CO med sig i viss mån.

Lite märkligt annars att inte bilen själv varnar för katalysatoreffektiviteten faktiskt.
För annars är det utbränd kat.

bilen är nyservad, inte kollat vv ventilation, felkoder kan jag ej läsa av på denna modellen har 20pin adapter men går ej läsa av :s

ingen onormal förbrukning..

Sandzoo i da house
sandzoo
6 maj 2022 · 2 071 Inlägg

spillolja skrev:
Ser ut som katten tappat gnistan, ger inte felkoder (om det nu inte råkar finnas bakre lambdasond)
finns det OBDII på en 1994:a ?

1st lambda före katt, tyvärr ingen obd2

Sandzoo i da house
spillolja
6 maj 2022 · 4 020 Inlägg

Med lite tur så kan man kapa och sätta dit en universal katalysator
https://www.ebay.co.uk/itm/401967242810

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
6 maj 2022 · 4 020 Inlägg

Med tanke på att lambda är på 1.00 men dom andra värderna är urlackade, men 100% kan man kanske inte alltid vara

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
6 maj 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, inget läckage eller nåt på avgas så Lambda lurar med sitt fina värde.? Bilprovningen mäter vad som kommer ut där bak o allt mellan l-sond o slutrör påverkar deras värde(dvs.de mäter inte din L-sond..de mäter ett beräknat värde). Testa att slå i Etanol o kolla vad som händer. CO brukar störtdyka, medans HC kan vara tjurigare.. Vevhusvent. är ju dålig på dessa, kan va läge att kolla upp. Men en universalkat. kommer nog bli det du behöver, lycka till.

mvh/husse

Mossan1
7 maj 2022 · 2 805 Inlägg

Mossan1 skrev:
Antar att det inte finns felkoder?

Lite märkligt annars att inte bilen själv varnar för katalysatoreffektiviteten faktiskt.

Aha, det är en 1994.
Missade det.

Då kan ovan citerad text strykas ur mitt svar tidigare i tråden, men jag säger igen:
Vevhusventilationen. Där skulle jag börja. Lägg plastfolie eller nått över oljepåfyllningen med riktigt varmkörd motor.  Vill den blåsa ut?  Det ger en pekpinne. Behöver inte vara 100%ok med lätt undertryck i det testet heller, men inte katastrofalt dåligt iaf.

Ett avgasläckage någonstans (varsomhelst efter lamdasonden) kan driva upp Lamdavärdet och få det till 1, trots att det kanske är 0.7 ur kat....
(Lamda = syrehalten)
Bilprovningen mäter ju längst bak.
Det behöver inte alls vara så nu, men jag nämner det för beaktande.

Lamdssonden kan vara en bov också.
Så gamla system fattar inte så mycket om något ballar ur, tyvärr.
Lamdasond ska alltid vara RÄTT och tyvärr kostar en användbar en bra slant.  Billiga är skräp. Faktiskt.

Senast redigerat av Mossan1 (7 maj 2022)

spillolja
7 maj 2022 · 4 020 Inlägg

Om lambda skulle ligga på ca 0,7 istället för 1,0 så ökar bränsleföbrukning med ca 30-40%, därför fråga om det ökat för TS ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sandzoo
7 maj 2022 · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:

Mossan1 skrev:
Antar att det inte finns felkoder?

Lite märkligt annars att inte bilen själv varnar för katalysatoreffektiviteten faktiskt.

Aha, det är en 1994.
Missade det.

Då kan ovan citerad text strykas ur mitt svar tidigare i tråden, men jag säger igen:
Vevhusventilationen. Där skulle jag börja. Lägg plastfolie eller nått över oljepåfyllningen med riktigt varmkörd motor.  Vill den blåsa ut?  Det ger en pekpinne. Behöver inte vara 100%ok med lätt undertryck i det testet heller, men inte katastrofalt dåligt iaf.

Ett avgasläckage någonstans (varsomhelst efter lamdasonden) kan driva upp Lamdavärdet och få det till 1, trots att det kanske är 0.7 ur kat....
(Lamda = syrehalten)
Bilprovningen mäter ju längst bak.
Det behöver inte alls vara så nu, men jag nämner det för beaktande.

Lamdssonden kan vara en bov också.
Så gamla system fattar inte så mycket om något ballar ur, tyvärr.
Lamdasond ska alltid vara RÄTT och tyvärr kostar en användbar en bra slant.  Billiga är skräp. Faktiskt.

har hunnit kolla upp nått nu senaste dagar, ska kolla vv hus samt mäta upp lambdan o kolla igenom avgassystemet, måste börja någonstans, klart lambdan kostar allt från 300-2500 beroende på märke

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang