Vilka däck rekommenderas?

Wille_vh
4 november 2022 · 30 Inlägg

Hej,

Har en rav4 från 2006. Börjar bli dags att köpa nya vinterdäck tror jag, ca 4 mm kvar nu…

Bor i centrala Stockholm & kör mkt lite; bara på helger i princip. Så söker nordiska vinterdäck. Kanske någon vända norrut, så dubbdäck känns inte aktuellt nu.

Söker dimensionen 215/70/r16 (kan man ha tom ha 225/70/r16?)

Tips på märke & modell?

Mvh Wille

Utmarks-Loke
4 november 2022 · 5 846 Inlägg

Nokia är alltid ett säkert kort.

Se till att du väljer godkänd dimension på en fyrhjulsdriven bil, experimentera inte med andra storlekar

zemet
4 november 2022 · 4 043 Inlägg

Du får väll läsa lite tester och sedan ta beslutet själv.
Vad som passar din budget mm och sedan kolla typ däckonline och beställa.

Finns nog en del beg också, MS däck brukar vara väldigt billiga begagnade är min erfarenhet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
5 november 2022 · 654 Inlägg

zemet skrev:
Finns nog en del beg också, MS däck brukar vara väldigt billiga begagnade är min erfarenhet.

Enbart MS är inte godkänt i Sverige, att inte folk fattat det än?

Live long, and prosper.
torsen
5 november 2022 · 7 249 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Finns nog en del beg också, MS däck brukar vara väldigt billiga begagnade är min erfarenhet.

Enbart MS är inte godkänt i Sverige, att inte folk fattat det än?

M-S, M+S, M&S, M/S, MS är förkortningar för Mud and Sand - om bokstavskombinationen står ensam = utan "alptopp" m m.
Beteckningarna förekommer ofta på "pick-up"-däck, som vanligtvis är grovmönstrade "nästanterrangdäck"!

Dock godkändes däck med ovanstående beteckningar för vinterbruk fram till ett visst datum.
Så exempelvis är Cooper Discovery A/T godkända som vinterdäck fram tills för runt 8 år sedan.(orkar inte gå in i STRO och kolla exakt datum)

Begagnade vinterdäck ska man nog passa sig för till bilar som inte har riktig 4-hjuldrift = in-/urkopplingsbar.
Många bilar med "låssadrift" på bakhjulen lär vara känsliga för olika stora däck fram och bak.
Alldeles speciellt dom som har viskokoppling mellan axlarna - vilket i alla fall äldre RAV-4:or hade.

zemet
5 november 2022 · 4 043 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Finns nog en del beg också, MS däck brukar vara väldigt billiga begagnade är min erfarenhet.

Enbart MS är inte godkänt i Sverige, att inte folk fattat det än?

Tror dem flesta fattat det, hur många mud and sand däck som ser ut som vanliga friktionsdäck finns det på beg marknaden?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
5 november 2022 · 654 Inlägg

zemet skrev:

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Finns nog en del beg också, MS däck brukar vara väldigt billiga begagnade är min erfarenhet.

Enbart MS är inte godkänt i Sverige, att inte folk fattat det än?

Tror dem flesta fattat det, hur många mud and sand däck som ser ut som vanliga friktionsdäck finns det på beg marknaden?

Hyfsat många A/T-däck och "vanliga" däck till amerikanska pickuper typ Cooper eller BF Goodrich som är M+S märkta och godkända i USA men inte här.
Silverado, Ram, F-150 och GMC pickisar kommer på sådana däck från fabrik till exempel.
Jag ser ofta annonser där folk skriver "MS vinterdäck" om däck som inte är godkända på svenska vintervägar, åtminstone i vanliga blänkare i lokaltidningar.

Edit:
Första som kom upp när jag sökte på blocket:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /104699015
Inte godkända i Sverige.

Senast redigerat av MrHyde (5 november 2022)

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
5 november 2022 · 5 846 Inlägg

MrHyde skrev:
Edit:
Första som kom upp när jag sökte på blocket:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /104699015
Inte godkända i Sverige.

Inte nog med att han hävdar att de skulle vara godkända, vilket de förstås inte är, de är antagligen ruskigt gamla också. Hoppas ingen köper dom där för att åka omkring på i vinter.

zemet
5 november 2022 · 4 043 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:

MrHyde skrev:

Enbart MS är inte godkänt i Sverige, att inte folk fattat det än?

Tror dem flesta fattat det, hur många mud and sand däck som ser ut som vanliga friktionsdäck finns det på beg marknaden?

Hyfsat många A/T-däck och "vanliga" däck till amerikanska pickuper typ Cooper eller BF Goodrich som är M+S märkta och godkända i USA men inte här.
Silverado, Ram, F-150 och GMC pickisar kommer på sådana däck från fabrik till exempel.
Jag ser ofta annonser där folk skriver "MS vinterdäck" om däck som inte är godkända på svenska vintervägar, åtminstone i vanliga blänkare i lokaltidningar.

Edit:
Första som kom upp när jag sökte på blocket:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /104699015
Inte godkända i Sverige.

Jag tror knappt jag har sett mud & sand däck men då har jag inte kollat på dessa större däck storlekar.
Större problem/utbud av desa än jag trodde uppenbarligen. Hoppas TS läser detta och inte köper sånna däck då.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
7 november 2022 · 7 249 Inlägg

A/T-däck är ofta även märkta M/S.
T ex Cooper Discovery A/T, som jag har på en av mina bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang