Punktering efter verkstadsbesök - vems fel?

d-b
9 november 2023 · 541 Inlägg

Jag fick nyligen punktering och lämnade in bilen på en Vianor-verkstad. Vid inlämning lyste naturligtvis "varning för lågt däckstryck"-lampan. Det visade sig tyvärr att däcket var tyvärr förstört, av två anledningar - punkteringen var på däcksidan (inte slitbanan), och sådana går inte att laga. Dessutom hade däcket tagit ganska mycket stryk av att jag kört med för lågt tryck (trots att jag bara kört 3,5 km, varav halva sträckan med tänd varningslampa, med lågt tryck), även om det var gott om mönsterdjup kvar mm.

När jag får tillbaka bilen säger verkstaden att de försökt men inte lyckats nollställa varningslampan så jag kör fem mil innan jag stannar vid en mack för att göra detta. (Jag kollar alltid trycket på alla fyra däcken innan jag nollställer varningen). Då visar det sig att ett av de gamla däcken bara har 0,4 bar (det borde ha 2,6-2,8 bar). Pumpar upp däcket och ställer bilen en vecka. Nästa gång jag använder bilen stannar jag direkt vid en mack för att kolla trycket och då har det tappat 0,5 bar - det är alltså långsam "pyspunka".

Bokar tid på en annan verkstad den här gången. Någon slags spik har krånglat sig igenom slitbanan, men inga större problem att laga - men när de tar loss däcket så är detta däck så skadat, pga jag kört för långt med för lågt tryck, att det är förstört. Även detta däcks mönsterdjup och gummi var fortfarande i utmärkt skick.

Det hela är lite märkligt, läckaget var så långsamt att om verkstaden hade kollat trycket på däcket i samband med servicen av den första punkteringen hade jag bara tappat kanske någon tiondel i tryck från uthämtning tills jag stannade efter fem mil. Med andra ord, eftersom trycket var så lågt (0,4 bar) efter fem mil och det (se ovan) tog en vecka att tappa från 2,8 till 2,3 bar, så måste trycket varit alldeles för lågt när jag hämtade ut bilen.

Borde inte en gummi-/däckverkstad veta hur man nollställer den här varningen utantill? Jag måste alltid kolla instruktionsboken, man ska trycka några gånger på bilens dator, hålla in en stund och bläddra lite, men det är inte komplicerat, men jag gör ju detta en gång om året eller så. Bilen är en Mini Cooper så ingen jätteobskyr bil (kan tänka mig att BMW har samma system för att nollställa denna varning).

Det som talar till min nackdel är att verkstaden låg i samma byggnad som en mack med luftpump, men jag hade bråttom när jag hämtade bilen och kunde inte föreställa mig att jag skulle få två punkteringar i rad.

Vem fel är det inträffade?

Senast redigerat av d-b (10 november 2023)

Low
9 november 2023 · 3 313 Inlägg

Så du körde med för lågt däcktryck och däcket blev förstörd. Besök 1?

Sedan fick du bilen tillbaka med varningslampa för däcktryck?

För sedan inse att ett annat däck hade en spik letat sig igenom däcket och fick pyspunka, blev också förstörd pga kört med lågt däcktryck?

Det är isf spikens fel? Och lite ditt för kört med lågt däcktryck😆?


Låter som du fått spik på båda däcken ena läckte mer än den andra. Tyvärr så tänker inte folk när de kör iväg bräder med gamla spik liggandes och sprider runt😅 råkat ut för det en gång...

doktorduett
9 november 2023 · 354 Inlägg

det korta svara är ....DITT

Mossan1
9 november 2023 · 2 828 Inlägg

I alla fall:

Återställa TPMS innebär bara att man sparar aktuella däcktrycket. Oavsett vad det är.

Och när dom hittat ett trasigt däck med uppenbar punktering finns ingen anledning att kontrollera dom andra däcken.

Dessutom kan det ha varit tätt just då. En spik ger inte luftläckage omedelbart nödvändigtvis. Kan bli efter flera mil.

Någon har drullat spik efter vägen.  Ett skit, men det händer.

d-b
10 november 2023 · 541 Inlägg

Low skrev:
Så du körde med för lågt däcktryck och däcket blev förstörd. Besök 1?

Sedan fick du bilen tillbaka med varningslampa för däcktryck?

För sedan inse att ett annat däck hade en spik letat sig igenom däcket och fick pyspunka, blev också förstörd pga kört med lågt däcktryck?

Det är isf spikens fel? Och lite ditt för kört med lågt däcktryck😆?


Låter som du fått spik på båda däcken ena läckte mer än den andra. Tyvärr så tänker inte folk när de kör iväg bräder med gamla spik liggandes och sprider runt😅 råkat ut för det en gång...

Det första däcket var förstört pga hål i däcksidan.

Ja, lampan lyste ju när jag lämnade in bilen och när jag hämtade ut den sa de att de inte lyckats nollställa varningen.

d-b
10 november 2023 · 541 Inlägg

Mossan1 skrev:
Återställa TPMS innebär bara att man sparar aktuella däcktrycket. Oavsett vad det är.

Exakt, och det är därför jag alltid gör det i samband med att jag kollat trycket.

d-b
10 november 2023 · 541 Inlägg

Low skrev:
Så du körde med för lågt däcktryck och däcket blev förstörd. Besök 1?

Sedan fick du bilen tillbaka med varningslampa för däcktryck?

För sedan inse att ett annat däck hade en spik letat sig igenom däcket och fick pyspunka, blev också förstörd pga kört med lågt däcktryck?

Det är isf spikens fel? Och lite ditt för kört med lågt däcktryck😆?


Låter som du fått spik på båda däcken ena läckte mer än den andra. Tyvärr så tänker inte folk när de kör iväg bräder med gamla spik liggandes och sprider runt😅 råkat ut för det en gång...

Förtydligade/la till några detaljer i trådstarten kring förloppet. Framförallt att verkstaden sa att de försökt men inte "lyckats" nollställa tryckmätaren

TaxiBenz
14 november 2023 · 130 Inlägg

Var glad att det bara var punktering. Efter jag hade lämnat in bilen på service så gick den några mil och sen gick halva bilen sönder. Sen efter att bilen var på verkstan för detta fel så direkt när jag fick tillbaka bilen så hade stötdämparen gått sönder och dessutom hade varselljuset/parkeringsljuset slocknat. Fy fan för bilar och verkstäder.

Low
14 november 2023 · 3 313 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Var glad att det bara var punktering. Efter jag hade lämnat in bilen på service så gick den några mil och sen gick halva bilen sönder. Sen efter att bilen var på verkstan för detta fel så direkt när jag fick tillbaka bilen så hade stötdämparen gått sönder och dessutom hade varselljuset/parkeringsljuset slocknat. Fy fan för bilar och verkstäder.

Kan inte vara slitage delar som blivit, dåliga?

Kan inte vara lätt idag att äga en verkstad, vara polis, ambulans, brandman, osv.

TaxiBenz
14 november 2023 · 130 Inlägg

Low skrev:
Kan inte vara slitage delar som blivit, dåliga?

Kan inte vara lätt idag att äga en verkstad, vara polis, ambulans, brandman, osv.

Ja kanske. Men stötdämparen måste ha gått sönder när de höll på med bilen på verkstan.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 november 2023 · 14 060 Inlägg

d-b skrev:
Jag fick nyligen punktering och lämnade in bilen på en Vianor-verkstad. Vid inlämning lyste naturligtvis "varning för lågt däckstryck"-lampan. Det visade sig tyvärr att däcket var tyvärr förstört, av två anledningar - punkteringen var på däcksidan (inte slitbanan), och sådana går inte att laga. Dessutom hade däcket tagit ganska mycket stryk av att jag kört med för lågt tryck (trots att jag bara kört 3,5 km, varav halva sträckan med tänd varningslampa, med lågt tryck), även om det var gott om mönsterdjup kvar mm.

När jag får tillbaka bilen säger verkstaden att de försökt men inte lyckats nollställa varningslampan så jag kör fem mil innan jag stannar vid en mack för att göra detta. (Jag kollar alltid trycket på alla fyra däcken innan jag nollställer varningen). Då visar det sig att ett av de gamla däcken bara har 0,4 bar (det borde ha 2,6-2,8 bar). Pumpar upp däcket och ställer bilen en vecka. Nästa gång jag använder bilen stannar jag direkt vid en mack för att kolla trycket och då har det tappat 0,5 bar - det är alltså långsam "pyspunka".

Bokar tid på en annan verkstad den här gången. Någon slags spik har krånglat sig igenom slitbanan, men inga större problem att laga - men när de tar loss däcket så är detta däck så skadat, pga jag kört för långt med för lågt tryck, att det är förstört. Även detta däcks mönsterdjup och gummi var fortfarande i utmärkt skick.

Det hela är lite märkligt, läckaget var så långsamt att om verkstaden hade kollat trycket på däcket i samband med servicen av den första punkteringen hade jag bara tappat kanske någon tiondel i tryck från uthämtning tills jag stannade efter fem mil. Med andra ord, eftersom trycket var så lågt (0,4 bar) efter fem mil och det (se ovan) tog en vecka att tappa från 2,8 till 2,3 bar, så måste trycket varit alldeles för lågt när jag hämtade ut bilen.

Borde inte en gummi-/däckverkstad veta hur man nollställer den här varningen utantill? Jag måste alltid kolla instruktionsboken, man ska trycka några gånger på bilens dator, hålla in en stund och bläddra lite, men det är inte komplicerat, men jag gör ju detta en gång om året eller så. Bilen är en Mini Cooper så ingen jätteobskyr bil (kan tänka mig att BMW har samma system för att nollställa denna varning).

Det som talar till min nackdel är att verkstaden låg i samma byggnad som en mack med luftpump, men jag hade bråttom när jag hämtade bilen och kunde inte föreställa mig att jag skulle få två punkteringar i rad.

Vem fel är det inträffade?

Alla bilverkstäder/gummiverkstäder kan inte hålla tusen bilmodeller i huvudet hur allt funka på alla bilar. Nu talade ju dom om att dom inte klarat av det och då borde du väl gjort nollställningen direkt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
14 november 2023 · 3 313 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Low skrev:
Kan inte vara slitage delar som blivit, dåliga?

Kan inte vara lätt idag att äga en verkstad, vara polis, ambulans, brandman, osv.

Ja kanske. Men stötdämparen måste ha gått sönder när de höll på med bilen på verkstan.

På vilket sätt hade stötdämparen gått sönder? Och hur fick du veta?😅

TaxiBenz
14 november 2023 · 130 Inlägg

Low skrev:

TaxiBenz skrev:

Low skrev:
Kan inte vara slitage delar som blivit, dåliga?

Kan inte vara lätt idag att äga en verkstad, vara polis, ambulans, brandman, osv.

Ja kanske. Men stötdämparen måste ha gått sönder när de höll på med bilen på verkstan.

På vilket sätt hade stötdämparen gått sönder? Och hur fick du veta?😅

Den hade vikt sig och det kände jag när jag fick ut bilen. Jag visste inte att det var fel på den men det lät något ohyggligt och bilen gick mycket vingligt och guppade efter verkstan var klar med bilen. Efter några rundor till till verkstan kom de fram till att stötdämparen hade vikt sig.

Senast redigerat av TaxiBenz (14 november 2023)

Mossan1
14 november 2023 · 2 828 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Den hade vikt sig och det kände jag när jag fick ut bilen. Jag visste inte att det var fel på den men det lät något ohyggligt och bilen gick mycket vingligt och guppade efter verkstan var klar med bilen. Efter några rundor till till verkstan kom de fram till att stötdämparen hade vikt sig.

Hur i jössenamn skulle verkstaden ha vikt stötdämparen
?
Knäckt en länkarm eller annat för man lyft jättetokigt är möjligt, men INTE sannolikt.

Och "böja en stötdämpare" alltså,  Nä.
Något stämmer inte

TaxiBenz
14 november 2023 · 130 Inlägg

Mossan1 skrev:

TaxiBenz skrev:
Den hade vikt sig och det kände jag när jag fick ut bilen. Jag visste inte att det var fel på den men det lät något ohyggligt och bilen gick mycket vingligt och guppade efter verkstan var klar med bilen. Efter några rundor till till verkstan kom de fram till att stötdämparen hade vikt sig.

Hur i jössenamn skulle verkstaden ha vikt stötdämparen
?
Knäckt en länkarm eller annat för man lyft jättetokigt är möjligt, men INTE sannolikt.

Och "böja en stötdämpare" alltså,  Nä.
Något stämmer inte

De sa i alla fall att stötdämparen var böjd. Efter att jag ha fått köpa en ny stötdämpare försvann problemet.

d-b
14 november 2023 · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:
Alla bilverkstäder/gummiverkstäder kan inte hålla tusen bilmodeller i huvudet hur allt funka på alla bilar. Nu talade ju dom om att dom inte klarat av det och då borde du väl gjort nollställningen direkt.

/Benny

Alltså handboken låg i handskfacket. Och jag gör inte nollställningen om jag inte kunnat kolla trycket själv, av uppenbara skäl.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 november 2023 · 14 060 Inlägg

d-b skrev:

Vettemannen skrev:
Alla bilverkstäder/gummiverkstäder kan inte hålla tusen bilmodeller i huvudet hur allt funka på alla bilar. Nu talade ju dom om att dom inte klarat av det och då borde du väl gjort nollställningen direkt.

/Benny

Alltså handboken låg i handskfacket. Och jag gör inte nollställningen om jag inte kunnat kolla trycket själv, av uppenbara skäl.

Jag har haft körkort i snart 50 år och klarat av att med jämna mellanrum kollat luften på en mack. Jag brukar dessutom kolla på däcken med jämna mellanrum om det är onormalt lite luft i något däck. Jag har inte haft nån TPMS på nån bil sen dom kom och det går bra att köra bil utan TPMS.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
d-b
15 november 2023 · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:

d-b skrev:

Vettemannen skrev:
Alla bilverkstäder/gummiverkstäder kan inte hålla tusen bilmodeller i huvudet hur allt funka på alla bilar. Nu talade ju dom om att dom inte klarat av det och då borde du väl gjort nollställningen direkt.

/Benny

Alltså handboken låg i handskfacket. Och jag gör inte nollställningen om jag inte kunnat kolla trycket själv, av uppenbara skäl.

Jag har haft körkort i snart 50 år och klarat av att med jämna mellanrum kollat luften på en mack. Jag brukar dessutom kolla på däcken med jämna mellanrum om det är onormalt lite luft i något däck. Jag har inte haft nån TPMS på nån bil sen dom kom och det går bra att köra bil utan TPMS.

/Benny

Du borde kanske läsa tråden i sin helhet innan du postar inlägg som får dig att framstå som en idiot.

#mansplaining

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang