Skador från punktering - Hade ni kört vidare med detta?

napattacc
12 december 2023 · 2 Inlägg

Fick punktering på väg till jobbet idag. Kunde inte stanna omedelbart utan var tvungen att köra en liten bit på det punkterade däcket för att kunna stanna säkert, vilket eventuellt kan ha skadat däcket. Bärgaren pluggade däcket så jag kunde köra vidare, och nu sitter jag här och funderar på om jag borde köpa nya däck med en gång, eller om jag klarar mig säsongen ut. Vad tycker ni? Hade ni kört vidare? Vad finns det för risker?
Det är inga utbuktningar eller bubblor, den enda skadan jag kan se på däcksidan är den här något nedslitna cirkeln.
Hemskt tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-5cf0b9c5bd9fdd5002541a859d47ca02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-bf0bc944aff721732e6dd801eaf81cda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-7d3ea242d2ebcb53f17748186ab63c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-173a7893bfd24a1b149ea6ff8d9494ec.jpg

krambriw
13 december 2023 · 427 Inlägg

Håller däcket tätt? Ser ut som ett lätt ytslitage bara. Vad tyckte bärgaren?

Brådhis * Voff voff *
13 december 2023 · 10 280 Inlägg

napattacc skrev:
Fick punktering på väg till jobbet idag. Kunde inte stanna omedelbart utan var tvungen att köra en liten bit på det punkterade däcket för att kunna stanna säkert, vilket eventuellt kan ha skadat däcket. Bärgaren pluggade däcket så jag kunde köra vidare, och nu sitter jag här och funderar på om jag borde köpa nya däck med en gång, eller om jag klarar mig säsongen ut. Vad tycker ni? Hade ni kört vidare? Vad finns det för risker?
Det är inga utbuktningar eller bubblor, den enda skadan jag kan se på däcksidan är den här något nedslitna cirkeln.
Hemskt tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-5cf0b9c5bd9fdd5002541a859d47ca02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-bf0bc944aff721732e6dd801eaf81cda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-7d3ea242d2ebcb53f17748186ab63c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248094/248094-173a7893bfd24a1b149ea6ff8d9494ec.jpg

När det ser ut så där på däcksidan är däcket som regel förstört. Köp nytt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
13 december 2023 · 321 Inlägg

Brådhis har rätt.
Mitt inlägg var fel.
Däcket ska bytas, omgående.

Senast redigerat av Muskelbil (13 december 2023)

Brådhis * Voff voff *
13 december 2023 · 10 280 Inlägg

Muskelbil skrev:
Tvätta av däcket och leta efter synliga skador.
Är det skador, köp två nya till den axeln.
(Ser ut som om det är bak på en TMY med
GEMINI-fälg .)
Att gå och köpa ett nytt 19" däck om det är helt och inte släpper luft tycker jag är onödigt.
Men vibrerar det efter att rullat platt är det förmodligen kordbrott och ska kasseras omedelbart.

Har man ett slitage på däcksidan som på bilden ska man INTE köra vidare på det. Man ska byta ut det!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
13 december 2023 · 321 Inlägg

Brådhis skrev:

Muskelbil skrev:
Tvätta av däcket och leta efter synliga skador.
Är det skador, köp två nya till den axeln.
(Ser ut som om det är bak på en TMY med
GEMINI-fälg .)
Att gå och köpa ett nytt 19" däck om det är helt och inte släpper luft tycker jag är onödigt.
Men vibrerar det efter att rullat platt är det förmodligen kordbrott och ska kasseras omedelbart.

Har man ett slitage på däcksidan som på bilden ska man INTE köra vidare på det. Man ska byta ut det!

Du har rätt.
Jag förstorade bilderna på arbetsdatorns stora skärm och såg att bokstäverna i Goodyear var genomnötta, det ska kasseras.

Jag tar även gärna emot tips på en bra optiker.

torsen
13 december 2023 · 7 238 Inlägg

Muskelbil skrev:

Brådhis skrev:

Muskelbil skrev:
Tvätta av däcket och leta efter synliga skador.
Är det skador, köp två nya till den axeln.
(Ser ut som om det är bak på en TMY med
GEMINI-fälg .)
Att gå och köpa ett nytt 19" däck om det är helt och inte släpper luft tycker jag är onödigt.
Men vibrerar det efter att rullat platt är det förmodligen kordbrott och ska kasseras omedelbart.

Har man ett slitage på däcksidan som på bilden ska man INTE köra vidare på det. Man ska byta ut det!

Du har rätt.
Jag förstorade bilderna på arbetsdatorns stora skärm och såg att bokstäverna i Goodyear var genomnötta, det ska kasseras.

Jag tar även gärna emot tips på en bra optiker.

Specsavers har 40% just nu, så jag passade på.

Skämt åsido.

Hur långt körde du med det punkterade däcket HELT utan luft - något hundratal meter skadar inte däcket - om man inte har otur och i vägrenen kör på någon större sten eller annat föremål.
Däcket förfaller inte vara mer skadat än att du kan bruka det tills vidare - om än med stor försiktighet = INTE köra motorväg med hög hastighet.
Vilken position har däcket?
Betydligt farligare med bakhjulspunktering = bilen tenderar i s f a vända runt - om det inte är en Citroen med gashydraulisk fjädring - för då kan bilen framföras utan annat obehag än det akustiska då däckresterna slår mot karossidan.

På sikt bör du byta däck för din egen och andras säkerhet.

Hade däcket blivit mycket allvarligt skadat hade bärgaren inte lagat det - om han var seriös.

MrHyde
13 december 2023 · 654 Inlägg

torsen skrev:

Muskelbil skrev:

Brådhis skrev:
Har man ett slitage på däcksidan som på bilden ska man INTE köra vidare på det. Man ska byta ut det!

Du har rätt.
Jag förstorade bilderna på arbetsdatorns stora skärm och såg att bokstäverna i Goodyear var genomnötta, det ska kasseras.

Jag tar även gärna emot tips på en bra optiker.

Specsavers har 40% just nu, så jag passade på.

Skämt åsido.

Hur långt körde du med det punkterade däcket HELT utan luft - något hundratal meter skadar inte däcket - om man inte har otur och i vägrenen kör på någon större sten eller annat föremål.
Däcket förfaller inte vara mer skadat än att du kan bruka det tills vidare - om än med stor försiktighet = INTE köra motorväg med hög hastighet.
Vilken position har däcket?
Betydligt farligare med bakhjulspunktering = bilen tenderar i s f a vända runt - om det inte är en Citroen med gashydraulisk fjädring - för då kan bilen framföras utan annat obehag än det akustiska då däckresterna slår mot karossidan.

På sikt bör du byta däck för din egen och andras säkerhet.

Hade däcket blivit mycket allvarligt skadat hade bärgaren inte lagat det - om han var seriös.

Det vet du inte! Du ser hur däcket ser ut på UTSIDAN, men det brukar ofta se värre ut på insidan och det ser du inget av här. Så påstå inte att det inte är mer skadat än vad du kan bruka det.

Man ska ALDRIG köra med ett däck som är skadat på sidan som detta, där skadan/slitaget sitter är däcket EXTREMT tunt just på grund av att det nötts bort gummi och riskerar att smälla.

Senast redigerat av MrHyde (13 december 2023)

Live long, and prosper.
torsen
13 december 2023 · 7 238 Inlägg

MrHyde skrev:

torsen skrev:

Muskelbil skrev:
Du har rätt.
Jag förstorade bilderna på arbetsdatorns stora skärm och såg att bokstäverna i Goodyear var genomnötta, det ska kasseras.

Jag tar även gärna emot tips på en bra optiker.

Specsavers har 40% just nu, så jag passade på.

Skämt åsido.

Hur långt körde du med det punkterade däcket HELT utan luft - något hundratal meter skadar inte däcket - om man inte har otur och i vägrenen kör på någon större sten eller annat föremål.
Däcket förfaller inte vara mer skadat än att du kan bruka det tills vidare - om än med stor försiktighet = INTE köra motorväg med hög hastighet.
Vilken position har däcket?
Betydligt farligare med bakhjulspunktering = bilen tenderar i s f a vända runt - om det inte är en Citroen med gashydraulisk fjädring - för då kan bilen framföras utan annat obehag än det akustiska då däckresterna slår mot karossidan.

På sikt bör du byta däck för din egen och andras säkerhet.

Hade däcket blivit mycket allvarligt skadat hade bärgaren inte lagat det - om han var seriös.

Det vet du inte! Du ser hur däcket ser ut på UTSIDAN, men det brukar ofta se värre ut på insidan och det ser du inget av här. Så påstå inte att det inte är mer skadat än vad du kan bruka det.

Man ska ALDRIG köra med ett däck som är skadat på sidan som detta, där skadan/slitaget sitter är däcket EXTREMT tunt just på grund av att det nötts bort gummi och riskerar att smälla.

Med risk att förlänga polemiken onödigt så vet i alla fall jag inte vad det är för bil, var däcket är placerat, samt vilken typ av däck det är fråga om.
Förstärkta däck har en tjockare sida(reinforced) och tål att köras försiktigt ett par hundra meter helt utan luft.
Har själv på min Jimny 2 däck som oavsiktligt körts ett hundratal meter helt tomma.
Det ena däcket avkrängt från fälgens yttre sida.
Första incidenten på höger fram för bortåt 5 år sedan, avkrängningen på vänster fram förra året.
Inget av däcken, Cooper Discovery A/T Reinforced 215/80-15", visar några tecken på skador.
Men det är ju sällan "folk" kostar på förstärkta däck.

napattacc
13 december 2023 · 2 Inlägg

Stort tack för all hjälp! Jag ska se till att byta däck snarast, bilen får stå tills dess helt enkelt.
Bärgaren sade egentligen inte mycket mer än att jag kunde åka vidare till jobbet och sen hem, men att jag borde byta däck. Det var lite vagt och uppfattade inte om han menade att jag skulle byta omgående eller om det går bra att köra på ett tag till.

Det är dessutom ett av bakhjulen, på en bakhjulsdriven tesla, vilket kanske förvärrar det hela.

Tack för alla svar!

Senast redigerat av napattacc (13 december 2023)

MrHyde
13 december 2023 · 654 Inlägg

torsen skrev:
Med risk att förlänga polemiken onödigt så vet i alla fall jag inte vad det är för bil, var däcket är placerat, samt vilken typ av däck det är fråga om.
Förstärkta däck har en tjockare sida(reinforced) och tål att köras försiktigt ett par hundra meter helt utan luft.
Har själv på min Jimny 2 däck som oavsiktligt körts ett hundratal meter helt tomma.
Det ena däcket avkrängt från fälgens yttre sida.
Första incidenten på höger fram för bortåt 5 år sedan, avkrängningen på vänster fram förra året.
Inget av däcken, Cooper Discovery A/T Reinforced 215/80-15", visar några tecken på skador.
Men det är ju sällan "folk" kostar på förstärkta däck.

AT-däck som du har sitter inte på vanliga svenssonbilar, och förstärkta däck(oftast C-däck) sitter bara på Transporters och andra större arbetsfordon som lätta lastbilar.
Sen påverkas också hur tung bilen är, jag har sett flertalet tungt lastade VW Transporter/Renault Traffic och liknande bara rullat 30-50 meter och totalt slaktat ett förstärkt däck på insidan.

Men när det gäller detta däck så är några saker uppenbara.
Det som syns på bilden är:
1. Det är ett lågprofilsdäck, de är aldrig förstärkta på det sättet du beskriver.
2. På en bild syns Max Load och Max Pressure, finns inget förstärkt däck som bara 340 kPa i maxtryck.

Nu har TS också sagt att det är en Tesla det gäller, så en tung elbil är ännu större skäl att inte åka på det.

Live long, and prosper.
doktorduett
14 december 2023 · 354 Inlägg

men alltså, bärgaren sa ju till dej att byta. varför undrar du då ??????????????
han var bara snäll o fixade det provisoriskt så du kunde ta dej till jobb o hem
va är det som är så svårt att förstå ???????????????????

zemet
14 december 2023 · 4 041 Inlägg

doktorduett skrev:
men alltså, bärgaren sa ju till dej att byta. varför undrar du då ??????????????
han var bara snäll o fixade det provisoriskt så du kunde ta dej till jobb o hem
va är det som är så svårt att förstå ???????????????????

Han förklarade ju vad han uplevde att bärgaren sa: "Bärgaren sade egentligen inte mycket mer än att jag kunde åka vidare till jobbet och sen hem, men att jag borde byta däck. Det var lite vagt och uppfattade inte om han menade att jag skulle byta omgående eller om det går bra att köra på ett tag till."

Hur skall man veta att det är okej att köra 10 mil T&R till jobbet men inte längre än så?
Speciellt när utsidan på däcket ser okej ut för den som inte är så insatt?

Jag tycker inte det är konstigt alls att TS frågar om råd innan han köper ett nytt däck.
Och när nu flera olika personer förklarat varför han skall byta så har han sagt att han genast skall göra det.

Ser ingen mening med att vara otrevlig och idiotförklara TS.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
14 december 2023 · 7 238 Inlägg

MrHyde skrev:

torsen skrev:
Med risk att förlänga polemiken onödigt så vet i alla fall jag inte vad det är för bil, var däcket är placerat, samt vilken typ av däck det är fråga om.
Förstärkta däck har en tjockare sida(reinforced) och tål att köras försiktigt ett par hundra meter helt utan luft.
Har själv på min Jimny 2 däck som oavsiktligt körts ett hundratal meter helt tomma.
Det ena däcket avkrängt från fälgens yttre sida.
Första incidenten på höger fram för bortåt 5 år sedan, avkrängningen på vänster fram förra året.
Inget av däcken, Cooper Discovery A/T Reinforced 215/80-15", visar några tecken på skador.
Men det är ju sällan "folk" kostar på förstärkta däck.

AT-däck som du har sitter inte på vanliga svenssonbilar, och förstärkta däck(oftast C-däck) sitter bara på Transporters och andra större arbetsfordon som lätta lastbilar.
Sen påverkas också hur tung bilen är, jag har sett flertalet tungt lastade VW Transporter/Renault Traffic och liknande bara rullat 30-50 meter och totalt slaktat ett förstärkt däck på insidan.

Men när det gäller detta däck så är några saker uppenbara.
Det som syns på bilden är:
1. Det är ett lågprofilsdäck, de är aldrig förstärkta på det sättet du beskriver.
2. På en bild syns Max Load och Max Pressure, finns inget förstärkt däck som bara 340 kPa i maxtryck.

Nu har TS också sagt att det är en Tesla det gäller, så en tung elbil är ännu större skäl att inte åka på det.

Volvo 145(och kanske även 245?) hade förstärkta däck bak.
Så att det förekommer även på "vanliga" bilar.
När jag skrev visste jag inte att det var fråga om en Tesla!

MrHyde
14 december 2023 · 654 Inlägg

torsen skrev:

MrHyde skrev:

torsen skrev:
Med risk att förlänga polemiken onödigt så vet i alla fall jag inte vad det är för bil, var däcket är placerat, samt vilken typ av däck det är fråga om.
Förstärkta däck har en tjockare sida(reinforced) och tål att köras försiktigt ett par hundra meter helt utan luft.
Har själv på min Jimny 2 däck som oavsiktligt körts ett hundratal meter helt tomma.
Det ena däcket avkrängt från fälgens yttre sida.
Första incidenten på höger fram för bortåt 5 år sedan, avkrängningen på vänster fram förra året.
Inget av däcken, Cooper Discovery A/T Reinforced 215/80-15", visar några tecken på skador.
Men det är ju sällan "folk" kostar på förstärkta däck.

AT-däck som du har sitter inte på vanliga svenssonbilar, och förstärkta däck(oftast C-däck) sitter bara på Transporters och andra större arbetsfordon som lätta lastbilar.
Sen påverkas också hur tung bilen är, jag har sett flertalet tungt lastade VW Transporter/Renault Traffic och liknande bara rullat 30-50 meter och totalt slaktat ett förstärkt däck på insidan.

Men när det gäller detta däck så är några saker uppenbara.
Det som syns på bilden är:
1. Det är ett lågprofilsdäck, de är aldrig förstärkta på det sättet du beskriver.
2. På en bild syns Max Load och Max Pressure, finns inget förstärkt däck som bara 340 kPa i maxtryck.

Nu har TS också sagt att det är en Tesla det gäller, så en tung elbil är ännu större skäl att inte åka på det.

Volvo 145(och kanske även 245?) hade förstärkta däck bak.
Så att det förekommer även på "vanliga" bilar.
När jag skrev visste jag inte att det var fråga om en Tesla!

Och hur många volvo 145 körs till vardags i Sverige idag? Nu är det inte 1975 vi pratar om här...

Live long, and prosper.
Muskelbil
14 december 2023 · 321 Inlägg

torsen skrev:

MrHyde skrev:

torsen skrev:
Med risk att förlänga polemiken onödigt så vet i alla fall jag inte vad det är för bil, var däcket är placerat, samt vilken typ av däck det är fråga om.
Förstärkta däck har en tjockare sida(reinforced) och tål att köras försiktigt ett par hundra meter helt utan luft.
Har själv på min Jimny 2 däck som oavsiktligt körts ett hundratal meter helt tomma.
Det ena däcket avkrängt från fälgens yttre sida.
Första incidenten på höger fram för bortåt 5 år sedan, avkrängningen på vänster fram förra året.
Inget av däcken, Cooper Discovery A/T Reinforced 215/80-15", visar några tecken på skador.
Men det är ju sällan "folk" kostar på förstärkta däck.

AT-däck som du har sitter inte på vanliga svenssonbilar, och förstärkta däck(oftast C-däck) sitter bara på Transporters och andra större arbetsfordon som lätta lastbilar.
Sen påverkas också hur tung bilen är, jag har sett flertalet tungt lastade VW Transporter/Renault Traffic och liknande bara rullat 30-50 meter och totalt slaktat ett förstärkt däck på insidan.

Men när det gäller detta däck så är några saker uppenbara.
Det som syns på bilden är:
1. Det är ett lågprofilsdäck, de är aldrig förstärkta på det sättet du beskriver.
2. På en bild syns Max Load och Max Pressure, finns inget förstärkt däck som bara 340 kPa i maxtryck.

Nu har TS också sagt att det är en Tesla det gäller, så en tung elbil är ännu större skäl att inte åka på det.

Volvo 145(och kanske även 245?) hade förstärkta däck bak.
Så att det förekommer även på "vanliga" bilar.
När jag skrev visste jag inte att det var fråga om en Tesla!

Nej, Volvo 145 hade inte som förstärkta däck bak, så kallade C-däck.
Vissa Expresser kunde ha det samt det gick att beställa vid köp för montering av återförsäljaren, det var inte någon seriemässig utrustning.

https://www.google.com/url?sa=t&sou … xHI0leNG4f

Senast redigerat av Muskelbil (14 december 2023)

torsen
14 december 2023 · 7 238 Inlägg

Du kan har rätt.
Minns bara att en jobbarkompis fick 2:a på att han inte hade förstärkta däck bak på sin 145:a eller 245:a.

B t w så har jag aldrig ägt en bil som inte haft reservhjul och hjulbytesutrustning.

krambriw
14 december 2023 · 427 Inlägg

torsen skrev:
B t w så har jag aldrig ägt en bil som inte haft reservhjul och hjulbytesutrustning.

Så snart du slår till och köper en ny bil idag så kommer du få uppleva det. Sorgligt att det riktiga reservhjulet rationaliserades bort. När jag frågade varför det inte fanns i min nyare bil fick jag svaret "man har mobilitetsgaranti idag, så man byter inte, man ringer efter hjälp" och slipper skita ner händer och kavaj

zemet
14 december 2023 · 4 041 Inlägg

krambriw skrev:

torsen skrev:
B t w så har jag aldrig ägt en bil som inte haft reservhjul och hjulbytesutrustning.

Så snart du slår till och köper en ny bil idag så kommer du få uppleva det. Sorgligt att det riktiga reservhjulet rationaliserades bort. När jag frågade varför det inte fanns i min nyare bil fick jag svaret "man har mobilitetsgaranti idag, så man byter inte, man ringer efter hjälp" och slipper skita ner händer och kavaj

Jag tror faktiskt det är bättre att inte ha reservhjul om man tänker efter.

Jag har fått punktering 4 gånger i hela mitt liv. Alla punkteringar hade gått att lösa med en 12v kompressor och punkteringsspray, men nästan varje gång var det såpass nära hemma att jag löste det genom att ringa sambon och be henne komma med ett vinterdäck eller dom 2 gånger det var trailern, ställa den och åka och hämta ett vinterdäck istället.

Istället för att släpa med ett reservhjul hela tiden som man kanske behöver en gång var 5e år.

Jag har aldrig fått punktering på ett nytt och fräscht däck. 2 av punkteringarna var ventilstammen som sprack och läckte.

Kör man på en trotoarkant och sliter upp sidan på däcket så går det såklart inte laga med punkaspray men då är man högst troligt ändå i stan och kan få det fixat utan större problem.

Får man punktering på motorvägen är det lika bra att bara köra till sidan och låta en bärgare lösa problemet, det är inte värt att riskera livet och stå och byta däck själv för att spara 1500 kr och känna sig manlig för att man minsan kan fixa en punktering själv.


Kör man offroad eller på något annat sätt har större risk för punktering så är det klart mer värt att ha ett riktigt reservdäck, men för vanlig pendling till och från jobbet är jag av åsikten att det är onödigt att släpa runt på ett reservhjul.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
14 december 2023 · 654 Inlägg

zemet skrev:

krambriw skrev:

torsen skrev:
B t w så har jag aldrig ägt en bil som inte haft reservhjul och hjulbytesutrustning.

Så snart du slår till och köper en ny bil idag så kommer du få uppleva det. Sorgligt att det riktiga reservhjulet rationaliserades bort. När jag frågade varför det inte fanns i min nyare bil fick jag svaret "man har mobilitetsgaranti idag, så man byter inte, man ringer efter hjälp" och slipper skita ner händer och kavaj

Jag tror faktiskt det är bättre att inte ha reservhjul om man tänker efter.

Jag har fått punktering 4 gånger i hela mitt liv. Alla punkteringar hade gått att lösa med en 12v kompressor och punkteringsspray, men nästan varje gång var det såpass nära hemma att jag löste det genom att ringa sambon och be henne komma med ett vinterdäck eller dom 2 gånger det var trailern, ställa den och åka och hämta ett vinterdäck istället.

Istället för att släpa med ett reservhjul hela tiden som man kanske behöver en gång var 5e år.

Jag har aldrig fått punktering på ett nytt och fräscht däck. 2 av punkteringarna var ventilstammen som sprack och läckte.

Kör man på en trotoarkant och sliter upp sidan på däcket så går det såklart inte laga med punkaspray men då är man högst troligt ändå i stan och kan få det fixat utan större problem.

Får man punktering på motorvägen är det lika bra att bara köra till sidan och låta en bärgare lösa problemet, det är inte värt att riskera livet och stå och byta däck själv för att spara 1500 kr och känna sig manlig för att man minsan kan fixa en punktering själv.


Kör man offroad eller på något annat sätt har större risk för punktering så är det klart mer värt att ha ett riktigt reservdäck, men för vanlig pendling till och från jobbet är jag av åsikten att det är onödigt att släpa runt på ett reservhjul.

Du kan aldrig laga en punktering med punkaspray.. Oavsett om det håller tätt, så ska du ALLTID åka in till en däckverkstad och laga däcket på riktigt. Du har fått en skada som försvagar däckets bärighet, det måste förstärkas igen med en lagning.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang