zemet skrev:
krambriw skrev:
Så snart du slår till och köper en ny bil idag så kommer du få uppleva det. Sorgligt att det riktiga reservhjulet rationaliserades bort. När jag frågade varför det inte fanns i min nyare bil fick jag svaret "man har mobilitetsgaranti idag, så man byter inte, man ringer efter hjälp" och slipper skita ner händer och kavaj
Jag tror faktiskt det är bättre att inte ha reservhjul om man tänker efter.
Jag har fått punktering 4 gånger i hela mitt liv.
Alla punkteringar hade gått att lösa med en 12v kompressor och punkteringsspray, men nästan varje gång var det såpass nära hemma att jag löste det genom att ringa sambon och be henne komma med ett vinterdäck eller dom 2 gånger det var trailern, ställa den och åka och hämta ett vinterdäck istället.
Istället för att släpa med ett reservhjul hela tiden som man kanske behöver en gång var 5e år.
Jag har aldrig fått punktering på ett nytt och fräscht däck. 2 av punkteringarna var ventilstammen som sprack och läckte.
Kör man på en trotoarkant och sliter upp sidan på däcket så går det såklart inte
laga med punkaspray men då är man högst troligt ändå i stan och kan få det fixat utan större problem.
Får man punktering på motorvägen är det lika bra att bara köra till sidan och låta en bärgare lösa problemet, det är inte värt att riskera livet och stå och byta däck själv för att spara 1500 kr och känna sig manlig för att man minsan kan fixa en punktering själv.
Kör man offroad eller på något annat sätt har större risk för punktering så är det klart mer värt att ha ett riktigt reservdäck, men för vanlig pendling till och från jobbet är jag av åsikten att det är onödigt att släpa runt på ett reservhjul.