Passat 1.8t problem växellåda

sandzoo
23 december 2023 · 2 071 Inlägg

Tja,
är som så att när jag startar bilen u neutral så kan jag ej få i nån växel,
startar jag med bilen i växel då kan jag köra iväg men så fort jag växlar från 1an så går inte nån växel i
vad e felet?
har ej kollat upp nått

passat 05a 1.8t manuell

Sandzoo i da house
Jesper328
24 december 2023 · 2 374 Inlägg

Kan du gå igenom alla växlar med motorn avstängd?
Känns kopplingspedalen som vanligt?
Fjädrar pedalen tillbaka ordentligt?
Hur uppstod felet?
Kändes kopplingen bra innan felet uppstod?
Några oljud när du kopplar ur?

Up the RA
sandzoo
24 december 2023 · 2 071 Inlägg

allt som det ska, hände över några dagars stående, lägger i 1an o startar bilen så gör köra, växla upp o kommer ej längre än N

Senast redigerat av sandzoo (24 december 2023)

Sandzoo i da house
sandzoo
28 december 2023 · 2 071 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kan du gå igenom alla växlar med motorn avstängd?
Känns kopplingspedalen som vanligt?
Fjädrar pedalen tillbaka ordentligt?
Hur uppstod felet?
Kändes kopplingen bra innan felet uppstod?
Några oljud när du kopplar ur?

allt normalt, pedalen som vanligt, slirar ej när jag startar i 1an, den vill ej driva fram med koppling intryckt.
hände bara sådär, växling mellan 1-2an men kom ej längre en neutral

Sandzoo i da house
Mossan1
29 december 2023 · 2 828 Inlägg

Hade själv en Passat 2005 som fick exakt samma symptom.
Frikopplade inte riktigt, så man fick starta med växel i och våldväxla till 2an osv.
Lägga i 1 eller R från neutral gick inte  men man kunde stå stilla.

Felet var brusten tryckplatta. Den drog nog inte till 100% heller, men man kunde inte köra ordentligt så det märkte man inte.
Blev helt ur det blå. Bilen var då ca 3år gammal och gått runt 10k.

Med tanke på att denna bilen nu är avsevärt äldre än den jag hade då skulle jag misstänka hydrualiken först.  För den frikopplar nog inte riktigt av synptomet att döma.

Senast redigerat av Mossan1 (29 december 2023)

sandzoo
31 december 2023 · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hade själv en Passat 2005 som fick exakt samma symptom.
Frikopplade inte riktigt, så man fick starta med växel i och våldväxla till 2an osv.
Lägga i 1 eller R från neutral gick inte  men man kunde stå stilla.

Felet var brusten tryckplatta. Den drog nog inte till 100% heller, men man kunde inte köra ordentligt så det märkte man inte.
Blev helt ur det blå. Bilen var då ca 3år gammal och gått runt 10k.

Med tanke på att denna bilen nu är avsevärt äldre än den jag hade då skulle jag misstänka hydrualiken först.  För den frikopplar nog inte riktigt av synptomet att döma.

tja, jag får inte i nån växel när motorn är igång, lägger jag i 1an o startar bilen då kan jag frikoppla o köra, fast bilen vill driva fram något när kopplingen är intryckt,
om hydrauliken e kass så borde jag ej kunna köra o frikoppla när jag startat i 1an :s

Sandzoo i da house
Mossan1
1 januari · 2 828 Inlägg

sandzoo skrev:
om hydrauliken e kass så borde jag ej kunna köra o frikoppla när jag startat i 1an :s

Jodå.  Det behöver ju inte vara 100% sönder. Ponera att du har luft i systemet. Då kan du få saker att röra sig med pedalen, men inte nog långt.
Symptomet skulle bli det du beskriver.

Men luft kommer givetvis inte in utan att hydrualiskt fel finns.  Luft är alltså inte ensamt felet, så även om det skulle funka efter en luftning är felet kvar.

För att byta slavcylindern måste växellådan ner, så även om det "bara" är den är det komplett kopplingsbyte ändå.  Byta bara cylindern är dumsnålt när arbetet är i princip samma.

Det finns betydande risk för att DMF är allt för glappt och måste bytas med kopplingen, vilket är stor extrakostnad i det hela.
DMF = Dual Mass Flywheel = Dubbelmassesvänghjul. Googla.

Skulle felet vara huvudcylindern för kopplingen är felet lättare fixat.
Men sannolikheten talar för slavcylinder, tryckplatta eller annat mellan motor och låda.

Senast redigerat av Mossan1 (1 januari )

sandzoo
2 januari · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:

sandzoo skrev:
om hydrauliken e kass så borde jag ej kunna köra o frikoppla när jag startat i 1an :s

Jodå.  Det behöver ju inte vara 100% sönder. Ponera att du har luft i systemet. Då kan du få saker att röra sig med pedalen, men inte nog långt.
Symptomet skulle bli det du beskriver.

Men luft kommer givetvis inte in utan att hydrualiskt fel finns.  Luft är alltså inte ensamt felet, så även om det skulle funka efter en luftning är felet kvar.

För att byta slavcylindern måste växellådan ner, så även om det "bara" är den är det komplett kopplingsbyte ändå.  Byta bara cylindern är dumsnålt när arbetet är i princip samma.

Det finns betydande risk för att DMF är allt för glappt och måste bytas med kopplingen, vilket är stor extrakostnad i det hela.
DMF = Dual Mass Flywheel = Dubbelmassesvänghjul. Googla.

Skulle felet vara huvudcylindern för kopplingen är felet lättare fixat.
Men sannolikheten talar för slavcylinder, tryckplatta eller annat mellan motor och låda.

ska riva lådan men misstänker tryckplattan, får se vad som gömmer sig, byter kopplingssats samt slavcylinder, får kolla hur dmf ser ut

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang