Allmänt farliga lastbilsförare?

granadadr
14 februari · 7 290 Inlägg

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

Båtvagnar, hästtransporter, husvagnar, släpvagnar och andra efterfordon som oftast körs lite under skyltad hastighet utöver givna "raggarbilar", böttade volvohärken, a-traktorer, epa-traktorer, skördetröskor, entrepenadmaskiner, tunga kranbilar samt äldre veteranbilar och andra fordon som också i regel körs under fartbegränsningen är förmodligen också väldigt irriterande då?

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

vart du kränkt?? tycker det verkar så med tanke på ditt inlägg wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muskelbil
14 februari · 321 Inlägg

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

vart du kränkt?? tycker det verkar så med tanke på ditt inlägg wink

Jag har ingen aning om hur du tolkar det jag skrev som om jag blev kränkt, det kan du vara bensäker på att jag inte blev eller blir av vad en random snubbe skriver anonymt på ett bilforum.
Men, jag finner det väldigt intressant att du lyckas tolka det så.
Oavsett vad så har det absolut inget med faktumet att du stör dig på andra förare som inte kör så fort man får.

Muskelbil
14 februari · 321 Inlägg

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

granadadr
14 februari · 7 290 Inlägg

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

tycker du verkar lite obstinat wink  ta det lugnt å ta en Toy själv wink puss å kram

Fiesta_Racing Ford fantast
14 februari · 1 607 Inlägg

Muskelbil skrev:

Fiesta_Racing skrev:

trubbelturbo skrev:
Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...

Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen? smile
Man kan också vända på dina perspektiv.

Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.

Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".

Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.

Håller med, inte ok.

Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.

Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.

Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.

Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.

Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.

Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.

Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.

Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.

Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?

Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. smile Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det. big_smile

Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.

Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)

Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...


Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha big_smile). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka. smile

Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?  smile

kunde inte skrivit det bättre själv.

kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.

körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.

kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.

köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.

Du kör alltså tungt fordon i Sverige vintertid och kommer fram till en korsning och blir överraskad av att det är dåligt grepp.
Jag tycker problematiken med lastbilschaufförer, och andra klantskallar i trafiken, är väldigt tydlig med detta.

det var lite sämre grepp i den korningen än vad jag väntat mig. som jag skrev innan så hade jag redan låg fart innan pga väglaget. det är inte masssor med grepp i 5cm snömodd

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Fiesta_Racing Ford fantast
14 februari · 1 607 Inlägg

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Yrkesförare har bara 9 timmar körtid om dagen +1 extra 2 gånger i veckan. då kan vi inte ligga och såsa efter någon som kör 70 på 90 väg vi tappar massor med tid. vi sitter inte och rattar hela dagarna heller.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
SportPilot Ubåtsingenjör
15 februari · 7 232 Inlägg

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Muskelbil skrev:
Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

Kör inte i 75 på 90 väg, enkel lösning. Då slipper alla vakna människor bli irriterade också.

Fiesta_Racing skrev:

zemet skrev:

Muskelbil skrev:
Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...


Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Yrkesförare har bara 9 timmar körtid om dagen +1 extra 2 gånger i veckan. då kan vi inte ligga och såsa efter någon som kör 70 på 90 väg vi tappar massor med tid. vi sitter inte och rattar hela dagarna heller.

Det köper jag, men de där idiot omkörningarna för att någon kör 1 km/h långsammare än vad ni kan är hål i huvudet, speciellt då där finns annan trafik runt om.

Senast redigerat av SportPilot (15 februari )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
15 februari · 4 041 Inlägg

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

Man kan ju vända på det också.
Varför skall man köra i 75 på en 90 väg och störa andra trafikanter och skapa farliga omkörningar och annat?

Sen talar jag av erfarenhet att personen som kör i 75 inte kommer köra om A-traktorn man kommer ikapp.
Så nu får man ligga i 30 km/h istället för 90 eller köra om flera bilar i samma omkörning.

Bil nummer 2 skapar kön. Ta ditt ansvar i trafiken och kör om slöfockar:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
doktorduett
15 februari · 354 Inlägg

den som kör först bestämmer hastigheten, akceptera det eller stanna hemma.
lastbilar ska bara få vistas på vägen mellan kl 22 o 06 o inte als i helgen.
skicka godset på järnväg, så slippar vi alla fylltrater till chaufförer

Muskelbil
16 februari · 321 Inlägg

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

Man kan ju vända på det också.
Varför skall man köra i 75 på en 90 väg och störa andra trafikanter och skapa farliga omkörningar och annat?

Sen talar jag av erfarenhet att personen som kör i 75 inte kommer köra om A-traktorn man kommer ikapp.
Så nu får man ligga i 30 km/h istället för 90 eller köra om flera bilar i samma omkörning.

Bil nummer 2 skapar kön. Ta ditt ansvar i trafiken och kör om slöfockar:)

Orsaken är oviktig, problemet ligger hos er som irriterar sig på en förare som inte kör "så fort som man ska", det är fortfarande maxhastigheten som skyltas.
Den enda som skapar den farliga omkörningen är den stressade föraren som gör den.
Gör ni likadant i matbutiken om personen framför är lite långsam i kassakön och knuffar er förbi?
Ta ansvar för erat egna felaktiga trafikfarliga stressrelaterade omogna beteende istället för att skylla på andra.
Det är å andra sidan mycket enklare att köra om ett eller två fordon som kör i 30km/h på "nittiväg" än ett som kör 75km/h.

Kör defensivt för att inte bli inblandad i en olycka med just dylika stresspittar och följ trafikreglerna, det är mitt återkommande tips till er.

granadadr
16 februari · 7 290 Inlägg

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

Man kan ju vända på det också.
Varför skall man köra i 75 på en 90 väg och störa andra trafikanter och skapa farliga omkörningar och annat?

Sen talar jag av erfarenhet att personen som kör i 75 inte kommer köra om A-traktorn man kommer ikapp.
Så nu får man ligga i 30 km/h istället för 90 eller köra om flera bilar i samma omkörning.

Bil nummer 2 skapar kön. Ta ditt ansvar i trafiken och kör om slöfockar:)

Orsaken är oviktig, problemet ligger hos er som irriterar sig på en förare som inte kör "så fort som man ska", det är fortfarande maxhastigheten som skyltas.
Den enda som skapar den farliga omkörningen är den stressade föraren som gör den.
Gör ni likadant i matbutiken om personen framför är lite långsam i kassakön och knuffar er förbi?
Ta ansvar för erat egna felaktiga trafikfarliga stressrelaterade omogna beteende istället för att skylla på andra.
Det är å andra sidan mycket enklare att köra om ett eller två fordon som kör i 30km/h på "nittiväg" än ett som kör 75km/h.

Kör defensivt för att inte bli inblandad i en olycka med just dylika stresspittar och följ trafikreglerna, det är mitt återkommande tips till er.

du om det skulle hjälpa skulle jag ej bli prejad av Långtradare,, det är ju det tråden handlar om,, tänk lite själv, gnällpitt

Muskelbil
16 februari · 321 Inlägg

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Man kan ju vända på det också.
Varför skall man köra i 75 på en 90 väg och störa andra trafikanter och skapa farliga omkörningar och annat?

Sen talar jag av erfarenhet att personen som kör i 75 inte kommer köra om A-traktorn man kommer ikapp.
Så nu får man ligga i 30 km/h istället för 90 eller köra om flera bilar i samma omkörning.

Bil nummer 2 skapar kön. Ta ditt ansvar i trafiken och kör om slöfockar:)

Orsaken är oviktig, problemet ligger hos er som irriterar sig på en förare som inte kör "så fort som man ska", det är fortfarande maxhastigheten som skyltas.
Den enda som skapar den farliga omkörningen är den stressade föraren som gör den.
Gör ni likadant i matbutiken om personen framför är lite långsam i kassakön och knuffar er förbi?
Ta ansvar för erat egna felaktiga trafikfarliga stressrelaterade omogna beteende istället för att skylla på andra.
Det är å andra sidan mycket enklare att köra om ett eller två fordon som kör i 30km/h på "nittiväg" än ett som kör 75km/h.

Kör defensivt för att inte bli inblandad i en olycka med just dylika stresspittar och följ trafikreglerna, det är mitt återkommande tips till er.

du om det skulle hjälpa skulle jag ej bli prejad av Långtradare,, det är ju det tråden handlar om,, tänk lite själv, gnällpitt

Kan du utveckla den texten till något begripligt?

granadadr
16 februari · 7 290 Inlägg

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

Orsaken är oviktig, problemet ligger hos er som irriterar sig på en förare som inte kör "så fort som man ska", det är fortfarande maxhastigheten som skyltas.
Den enda som skapar den farliga omkörningen är den stressade föraren som gör den.
Gör ni likadant i matbutiken om personen framför är lite långsam i kassakön och knuffar er förbi?
Ta ansvar för erat egna felaktiga trafikfarliga stressrelaterade omogna beteende istället för att skylla på andra.
Det är å andra sidan mycket enklare att köra om ett eller två fordon som kör i 30km/h på "nittiväg" än ett som kör 75km/h.

Kör defensivt för att inte bli inblandad i en olycka med just dylika stresspittar och följ trafikreglerna, det är mitt återkommande tips till er.

du om det skulle hjälpa skulle jag ej bli prejad av Långtradare,, det är ju det tråden handlar om,, tänk lite själv, gnällpitt

Kan du utveckla den texten till något begripligt?

om du tänker efter lite så förstår du nog wink

Muskelbil
16 februari · 321 Inlägg

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

du om det skulle hjälpa skulle jag ej bli prejad av Långtradare,, det är ju det tråden handlar om,, tänk lite själv, gnällpitt

Kan du utveckla den texten till något begripligt?

om du tänker efter lite så förstår du nog wink

Försök åtminstone.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari · 7 232 Inlägg

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Muskelbil skrev:

Äh, ta ett chillpill du med och räkna ut tidsskillnaden om du råkar hamna bakom någon i 75km/h i kanske 5km innan du kan köra om, istället för att kunna köra 90km/h.

Man kan ju vända på det också.
Varför skall man köra i 75 på en 90 väg och störa andra trafikanter och skapa farliga omkörningar och annat?

Sen talar jag av erfarenhet att personen som kör i 75 inte kommer köra om A-traktorn man kommer ikapp.
Så nu får man ligga i 30 km/h istället för 90 eller köra om flera bilar i samma omkörning.

Bil nummer 2 skapar kön. Ta ditt ansvar i trafiken och kör om slöfockar:)

Orsaken är oviktig, problemet ligger hos er som irriterar sig på en förare som inte kör "så fort som man ska", det är fortfarande maxhastigheten som skyltas.
Den enda som skapar den farliga omkörningen är den stressade föraren som gör den.
Gör ni likadant i matbutiken om personen framför är lite långsam i kassakön och knuffar er förbi?
Ta ansvar för erat egna felaktiga trafikfarliga stressrelaterade omogna beteende istället för att skylla på andra.
Det är å andra sidan mycket enklare att köra om ett eller två fordon som kör i 30km/h på "nittiväg" än ett som kör 75km/h.

Kör defensivt för att inte bli inblandad i en olycka med just dylika stresspittar och följ trafikreglerna, det är mitt återkommande tips till er.

Hastighetsgränsen är ofta satt tramsigt lågt i Sverige, så varför är det ett problem att hålla den?! Dessutom så är det olagligt att hindra trafiken, vilket man gör om man håller 75 på 90 väg vid normalt väglag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
16 februari · 3 313 Inlägg

Att köra medvetet mycket under hastighetsbegränsning utan anledning är väl inte direkt lagligt heller?😁

Tycker ibland timmerbilar stressar alldeles för mycket. Varit med flertal gånger där man kör 82-85 på en 80 väg men en lastbil ligger så pass nära att man endast ser en grill på mitt spegeln.

Kul? Inte direkt.. att veta en full lastad timmer bil på tiotals ton ligger så pass nära. Vad gör man när man ska svänga av eller behöver väja för något?

Lösningen var att sätta på varningsblinkers tills han gav utrymme, så svängde man av.

Andra gången så blinka chaffisen med helljuset, enda lösningen var att köra en bra bit över hastighetsbegränsningen, för sedan svänga av.

Men ge alla chaffisar dåligt rykte är dumt.

Brådhis * Voff voff *
16 februari · 10 280 Inlägg

Low skrev:
Att köra medvetet mycket under hastighetsbegränsning utan anledning är väl inte direkt lagligt heller?😁

Tycker ibland timmerbilar stressar alldeles för mycket. Varit med flertal gånger där man kör 82-85 på en 80 väg men en lastbil ligger så pass nära att man endast ser en grill på mitt spegeln.

Kul? Inte direkt.. att veta en full lastad timmer bil på tiotals ton ligger så pass nära. Vad gör man när man ska svänga av eller behöver väja för något?

Lösningen var att sätta på varningsblinkers tills han gav utrymme, så svängde man av.

Andra gången så blinka chaffisen med helljuset, enda lösningen var att köra en bra bit över hastighetsbegränsningen, för sedan svänga av.

Men ge alla chaffisar dåligt rykte är dumt.

Att släppa förbi lastbilen var förstås inte ett alternativ? För som alla i denna tråd så ska man förstås "inte behöva..." osv... Bättre att hålla på sin rätt förstås. På med varningsblinkers och visa lastbilschauffören var skåpet ska stå. "You shall not pass"...

Senast redigerat av Brådhis (16 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
16 februari · 3 313 Inlägg

Brådhis skrev:

Low skrev:
Att köra medvetet mycket under hastighetsbegränsning utan anledning är väl inte direkt lagligt heller?😁

Tycker ibland timmerbilar stressar alldeles för mycket. Varit med flertal gånger där man kör 82-85 på en 80 väg men en lastbil ligger så pass nära att man endast ser en grill på mitt spegeln.

Kul? Inte direkt.. att veta en full lastad timmer bil på tiotals ton ligger så pass nära. Vad gör man när man ska svänga av eller behöver väja för något?

Lösningen var att sätta på varningsblinkers tills han gav utrymme, så svängde man av.

Andra gången så blinka chaffisen med helljuset, enda lösningen var att köra en bra bit över hastighetsbegränsningen, för sedan svänga av.

Men ge alla chaffisar dåligt rykte är dumt.

Att släppa förbi lastbilen var förstås inte ett alternativ? För som alla i denna tråd så ska man förstås "inte behöva..." osv... Bättre att hålla på sin rätt förstås. "You shall not pass"...

Ligger någon så pass nära, hur gör man det? Även om jag skulle sänkt hastigheten till 70, hur ska han köra om när det är skymdsikt och kurviga vägar?

För att släppa en någon förbi någon så behöver man också uterymme för bromsa in också heller hur?

Mew
16 februari · 2 160 Inlägg

Brådhis skrev:

Low skrev:
Att köra medvetet mycket under hastighetsbegränsning utan anledning är väl inte direkt lagligt heller?😁

Tycker ibland timmerbilar stressar alldeles för mycket. Varit med flertal gånger där man kör 82-85 på en 80 väg men en lastbil ligger så pass nära att man endast ser en grill på mitt spegeln.

Kul? Inte direkt.. att veta en full lastad timmer bil på tiotals ton ligger så pass nära. Vad gör man när man ska svänga av eller behöver väja för något?

Lösningen var att sätta på varningsblinkers tills han gav utrymme, så svängde man av.

Andra gången så blinka chaffisen med helljuset, enda lösningen var att köra en bra bit över hastighetsbegränsningen, för sedan svänga av.

Men ge alla chaffisar dåligt rykte är dumt.

Att släppa förbi lastbilen var förstås inte ett alternativ? För som alla i denna tråd så ska man förstås "inte behöva..." osv... Bättre att hålla på sin rätt förstås. På med varningsblinkers och visa lastbilschauffören var skåpet ska stå. "You shall not pass"...

Jag tolkade det som att han satte på varningsblinkers för att få lite utrymme bakom sig, just för att kunna bromsa in när det fanns möjlighet att svänga av och släppa förbi lastbilen? smile

Muskelbil
16 februari · 321 Inlägg

SportPilot skrev:

Muskelbil skrev:

zemet skrev:

Man kan ju vända på det också.
Varför skall man köra i 75 på en 90 väg och störa andra trafikanter och skapa farliga omkörningar och annat?

Sen talar jag av erfarenhet att personen som kör i 75 inte kommer köra om A-traktorn man kommer ikapp.
Så nu får man ligga i 30 km/h istället för 90 eller köra om flera bilar i samma omkörning.

Bil nummer 2 skapar kön. Ta ditt ansvar i trafiken och kör om slöfockar:)

Orsaken är oviktig, problemet ligger hos er som irriterar sig på en förare som inte kör "så fort som man ska", det är fortfarande maxhastigheten som skyltas.
Den enda som skapar den farliga omkörningen är den stressade föraren som gör den.
Gör ni likadant i matbutiken om personen framför är lite långsam i kassakön och knuffar er förbi?
Ta ansvar för erat egna felaktiga trafikfarliga stressrelaterade omogna beteende istället för att skylla på andra.
Det är å andra sidan mycket enklare att köra om ett eller två fordon som kör i 30km/h på "nittiväg" än ett som kör 75km/h.

Kör defensivt för att inte bli inblandad i en olycka med just dylika stresspittar och följ trafikreglerna, det är mitt återkommande tips till er.

Hastighetsgränsen är ofta satt tramsigt lågt i Sverige, så varför är det ett problem att hålla den?! Dessutom så är det olagligt att hindra trafiken, vilket man gör om man håller 75 på 90 väg vid normalt väglag

Det har du adekvat utbildning till att avgöra?
Det är olagligt att hindra trafiken, att köra 75km/h på en nittiväg vid normala vägförhållanden är inte alls att hindra trafiken.
Med tanke på den återkommande oviljan för många att visa hänsyn gentemot andra trafikanter borde väl snarare hastigheterna på vägarna sänkas för att färre allvarliga olyckor ska ske.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang