Pendlarbil tips! HJÄLP

AndrewSkyler
24 mars · 7 Inlägg

Hej är ny här och behöver lite hjälp då jag själv inte är så kunnig inom bilar.

Jag letar efter en pendlar bil till mitt jobb , jag har 7mil tur o retur totalt, 4-5dagar i veckan.
Har 80K att leka med och mina "krav" är fungerande AC samt Bluetooth. Har hört att Diesel bilar håller längre som pendlarbil.

Jag vill endast lägga 80K, gärna inte mer än så. Jag gillar Golf/Polo pga dom är pålitliga men ser "omoderna" ut, jag hade gärna velat ha så modern bil som möjligt för pengarna.
Kollat på Kia Ceed halvkombi eller kombi kvittar och Ford Focus också.

Och undrar nu om jag ska utöka sökandet med att ta med Bensinmotorerna oxå, har tidigare bara letat efter Diesel.
Men som sagt Diesel motorerna är lite dyrare än Bensinarna.

Så vad hade ni valt om ni haft runt 80K att leta bil för?

mvh Andreas

Senast redigerat av AndrewSkyler (24 mars )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars · 17 486 Inlägg

Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...

Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...

Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.

min polo är väldigt drivtsäker.. har manuell låda.. och 1.6liters diesel och har gått opimerad sedan 2018 när jag köpte den.. inte kört snällt många meter.. älskar den bilen.. 

visst har lite saker hänt med den utan tvekan.. 

har bytt följande saker sen jag köpte den

differential givare till dpfen..   köpte 2 det är ju endå ett vanligt fel  var ungefär 500kr. för båda
en bromsljuskontakt visade sig att det var dålig kontakt..  så just nu sitter orginal givaren på.
och sen laddtrycksregler ventil. 

oljekylare/filterhållare 500kr

sen skivor och belägg runt om.. skulle behöva byta ok bak.  men allt är bra och inga fel så men armarna fastnar till handbromsen så man får hjälpa dom tillbaka med lösa fjädrar   skivor och belägg var ju typ 500kr eller nått sånt hittar tyvärr inte ebay ordern. 

2st nya ok skulle kosta under 1000kr att köpa smile


det som är fördelen med vw.. det finns en del standard problem helt klart.  men delarna är BILLIGA  och tillgången är äkligt bra.   eftersom det är så många plattformar som delar på samma delar.. smile
Inget fel som inte gett förvarning.  jag skruvar själv väldigt lätt skruvade bilar enkelt teknik MASSSOOOOR av information på nätet hur man gör. 
och felen har väll dykt up  2år mellan varandra istort sätt smile


jag skulle köpa en polo igen om jag letade bil. 
sista jag skulle köpa vore en Ceed mycket högre vägljud och sämre kvalitetskänsla..   och i slutänden spenderar man 1timme varje dag i bilen..   
har ungefär samma sträcka att köra varje dag..  och har bara kört och kört
rullar ju endå närmare 3k om året liksom..  så att det blir några fel här och där är ju inte skit konstigt 
och det är inget som lämnar en strandad på vägkanten.. smile  utan motorlampan har tänds och man gör en snabb felsökning ut på nätet beställa delen och byta den några dagar senare   

turboreglerventilen är ju mest troligen att jag har rätt högt laddtryck på min motor ihop med att jag kör riktigt hårt med den..  och tydligen min sambo oxå som körde sönder den smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 746 Inlägg

AndrewSkyler skrev:
Hej är ny här och behöver lite hjälp då jag själv inte är så kunnig inom bilar.

Jag letar efter en pendlar bil till mitt jobb , jag har 7mil tur o retur totalt, 4-5dagar i veckan.
Har 80K att leka med och mina "krav" är fungerande AC samt Bluetooth. Har hört att Diesel bilar håller längre som pendlarbil.

Jag vill endast lägga 80K, gärna inte mer än så. Jag gillar Golf/Polo pga dom är pålitliga men ser "omoderna" ut, jag hade gärna velat ha så modern bil som möjligt för pengarna.
Kollat på Kia Ceed halvkombi eller kombi kvittar och Ford Focus också.

Och undrar nu om jag ska utöka sökandet med att ta med Bensinmotorerna oxå, har tidigare bara letat efter Diesel.
Men som sagt Diesel motorerna är lite dyrare än Bensinarna.

Så vad hade ni valt om ni haft runt 80K att leta bil för?

mvh Andreas

provkör en polo för runt 80k  sen tar du och provkör en ceed direkt efter så kommer du direkt välja polon.. utan tvekan.. 
men man får se upp med polon som inte alltid har blåtand.  dock alltid linein.. 
jag uppgraderade min med en Kines stereo.. 4skruvar och 10min jobb.   android stereo med spotify offline..  googlemaps
youtube som är väldigt praktisk när man sitter på motorvägen och vägen är avstängd smile

min är ju en tidig 6r  så dom nyare har större chans att ha blåtand.    du borde få en 13-14 för pengarna.

en Fabia är annars ett väldigt väldigt bra alternativ.  det är en polo med skoda märken.   tycker personligen dom är snyggare och man får lite nyare bil.  dock inte kört någon sån så kan inte säga hur dom är när det gäller vägljud och sånt.     men manuellt ska du välja om du väljer en liten vagbil.    1.6l diesel är driftsäker.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tjenaalla
24 mars · 2 Inlägg

Asså helt ärligt så om din marketplace funkar kolla efter nån nyare Volvo tex v70 s60,s80 2009+. BMW är också rätt bra. Du får bara kolla lite extra om dem är långmilare och flera ägare. Gör lite background check så hittar du nog den perfekta bilen👍🏼 lycka till

AndrewSkyler
24 mars · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...

Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.

Så du menar att jag ska hitta en Kia Ceed med diesel motor, och en 2016 med bra miltal för 80K ? xD

AndrewSkyler
24 mars · 7 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...

Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.

min polo är väldigt drivtsäker.. har manuell låda.. och 1.6liters diesel och har gått opimerad sedan 2018 när jag köpte den.. inte kört snällt många meter.. älskar den bilen.. 

visst har lite saker hänt med den utan tvekan.. 

har bytt följande saker sen jag köpte den

differential givare till dpfen..   köpte 2 det är ju endå ett vanligt fel  var ungefär 500kr. för båda
en bromsljuskontakt visade sig att det var dålig kontakt..  så just nu sitter orginal givaren på.
och sen laddtrycksregler ventil. 

oljekylare/filterhållare 500kr

sen skivor och belägg runt om.. skulle behöva byta ok bak.  men allt är bra och inga fel så men armarna fastnar till handbromsen så man får hjälpa dom tillbaka med lösa fjädrar   skivor och belägg var ju typ 500kr eller nått sånt hittar tyvärr inte ebay ordern. 

2st nya ok skulle kosta under 1000kr att köpa smile


det som är fördelen med vw.. det finns en del standard problem helt klart.  men delarna är BILLIGA  och tillgången är äkligt bra.   eftersom det är så många plattformar som delar på samma delar.. smile
Inget fel som inte gett förvarning.  jag skruvar själv väldigt lätt skruvade bilar enkelt teknik MASSSOOOOR av information på nätet hur man gör. 
och felen har väll dykt up  2år mellan varandra istort sätt smile


jag skulle köpa en polo igen om jag letade bil. 
sista jag skulle köpa vore en Ceed mycket högre vägljud och sämre kvalitetskänsla..   och i slutänden spenderar man 1timme varje dag i bilen..   
har ungefär samma sträcka att köra varje dag..  och har bara kört och kört
rullar ju endå närmare 3k om året liksom..  så att det blir några fel här och där är ju inte skit konstigt 
och det är inget som lämnar en strandad på vägkanten.. smile  utan motorlampan har tänds och man gör en snabb felsökning ut på nätet beställa delen och byta den några dagar senare   

turboreglerventilen är ju mest troligen att jag har rätt högt laddtryck på min motor ihop med att jag kör riktigt hårt med den..  och tydligen min sambo oxå som körde sönder den smile

Okej tack för utförligt svar. Är det en 2010 Polo du har då? Tror du man kan hitta en bra för runt 80K under 15K mil ? som inte är allt för gammal

AndrewSkyler
24 mars · 7 Inlägg

Growe skrev:

AndrewSkyler skrev:
Hej är ny här och behöver lite hjälp då jag själv inte är så kunnig inom bilar.

Jag letar efter en pendlar bil till mitt jobb , jag har 7mil tur o retur totalt, 4-5dagar i veckan.
Har 80K att leka med och mina "krav" är fungerande AC samt Bluetooth. Har hört att Diesel bilar håller längre som pendlarbil.

Jag vill endast lägga 80K, gärna inte mer än så. Jag gillar Golf/Polo pga dom är pålitliga men ser "omoderna" ut, jag hade gärna velat ha så modern bil som möjligt för pengarna.
Kollat på Kia Ceed halvkombi eller kombi kvittar och Ford Focus också.

Och undrar nu om jag ska utöka sökandet med att ta med Bensinmotorerna oxå, har tidigare bara letat efter Diesel.
Men som sagt Diesel motorerna är lite dyrare än Bensinarna.

Så vad hade ni valt om ni haft runt 80K att leta bil för?

mvh Andreas

provkör en polo för runt 80k  sen tar du och provkör en ceed direkt efter så kommer du direkt välja polon.. utan tvekan.. 
men man får se upp med polon som inte alltid har blåtand.  dock alltid linein.. 
jag uppgraderade min med en Kines stereo.. 4skruvar och 10min jobb.   android stereo med spotify offline..  googlemaps
youtube som är väldigt praktisk när man sitter på motorvägen och vägen är avstängd smile

min är ju en tidig 6r  så dom nyare har större chans att ha blåtand.    du borde få en 13-14 för pengarna.

en Fabia är annars ett väldigt väldigt bra alternativ.  det är en polo med skoda märken.   tycker personligen dom är snyggare och man får lite nyare bil.  dock inte kört någon sån så kan inte säga hur dom är när det gäller vägljud och sånt.     men manuellt ska du välja om du väljer en liten vagbil.    1.6l diesel är driftsäker.

Okej, ja jag ska ut på min frivecka och provköra en del o se hur dom är.

AndrewSkyler
24 mars · 7 Inlägg

Tjenaalla skrev:
Asså helt ärligt så om din marketplace funkar kolla efter nån nyare Volvo tex v70 s60,s80 2009+. BMW är också rätt bra. Du får bara kolla lite extra om dem är långmilare och flera ägare. Gör lite background check så hittar du nog den perfekta bilen👍🏼 lycka till

Hur är Ford och Renault, vad har dom för rykte?

Brådhis * Voff voff *
24 mars · 10 280 Inlägg

AndrewSkyler skrev:

Hybrid_ skrev:
Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...

Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.

Så du menar att jag ska hitta en Kia Ceed med diesel motor, och en 2016 med bra miltal för 80K ? xD

Visserligen en -15, men det är väl ingen större skillnad på dem?

https://www.blocket.se/annons/1001170844

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndrewSkyler
25 mars · 7 Inlägg

Brådhis skrev:

AndrewSkyler skrev:

Hybrid_ skrev:
Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...

Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.

Så du menar att jag ska hitta en Kia Ceed med diesel motor, och en 2016 med bra miltal för 80K ? xD

Visserligen en -15, men det är väl ingen större skillnad på dem?

https://www.blocket.se/annons/1001170844

Oj den verkar ju vettig, har inte filtrerat hela Sverige, bor i Skåne så max upp till Göteborg kanske. Men så det finns alltså Kia ceeds runt 15K mil för 80K , då ska jag hålla utkik. och dom går långt över 20K i miltal? inga större rykten på dom?

Presidento Of World
25 mars · 3 329 Inlägg

AndrewSkyler skrev:

Brådhis skrev:

AndrewSkyler skrev:

Så du menar att jag ska hitta en Kia Ceed med diesel motor, och en 2016 med bra miltal för 80K ? xD

Visserligen en -15, men det är väl ingen större skillnad på dem?

https://www.blocket.se/annons/1001170844

Oj den verkar ju vettig, har inte filtrerat hela Sverige, bor i Skåne så max upp till Göteborg kanske. Men så det finns alltså Kia ceeds runt 15K mil för 80K , då ska jag hålla utkik. och dom går långt över 20K i miltal? inga större rykten på dom?

Oavsett bil så skulle jag nog inte titta så mycket på just BT. Det finns vettiga eftermarknadsgrejer till bilarna som man kan få monterat inkl köp för under 5k då får man ofta trevligare ljud på köpet.

Det går ofta att pruta 5k hos en handlare om man är finslipt med talet.

Jag var nära på att slå till på en kia likt ovan men hoppade den pga stereon. Den hade förvisso stora stereon med navigation panorama osv men den var seg. Hängde inte med alls.. utöver det så drog den rätt mycket diesel för biltypen (snitt 0.6)

Som jämförelse så drog den renault talisman jag köpte istället  med 1.6 dubbelturbo automat med 4hjulsstyrning 0.55 i verkligheten (0.45 enligt datorn och 0.42 enligt renault)

Den hade allt, bra ljud och stereo osv den kostade mig 92 000 med 19500 mil på mätaren. Jag skulle nog titta åt det hållet då jag tycker Kia är överprisat numera.

Talisman är en stor bil men det finns megane med 1.5 DCI som är riktigt trevlig.

Utöver dessa så finns även toyota auris
Citroen C4 som jag vet har Bluetooth audio standard sen 2011 (här skulle jag köpa en 1.6 HDI)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
25 mars · 10 280 Inlägg

AndrewSkyler skrev:

Brådhis skrev:

AndrewSkyler skrev:

Så du menar att jag ska hitta en Kia Ceed med diesel motor, och en 2016 med bra miltal för 80K ? xD

Visserligen en -15, men det är väl ingen större skillnad på dem?

https://www.blocket.se/annons/1001170844

Oj den verkar ju vettig, har inte filtrerat hela Sverige, bor i Skåne så max upp till Göteborg kanske. Men så det finns alltså Kia ceeds runt 15K mil för 80K , då ska jag hålla utkik. och dom går långt över 20K i miltal? inga större rykten på dom?

Invänta svar från Hybrid vad det gäller typfel och så på dom, han är mycket kunnig kring just Kia.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
25 mars · 321 Inlägg

Ceed är en utmärkt pendlar bil.

Mycket utrustning
Låg förbrukning
Väldigt pålitliga
Bekväma att åka i och går tyst
Ska vara manuell och helst 136hk och alltid manuellt låda.
Det är generation 2 som i annonsen som gäller den innan är en helt annan bil
Alltså-12 och nyare.

Senast redigerat av Muskelbil (25 mars )

AndrewSkyler
25 mars · 7 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ceed är en utmärkt pendlar bil.

Mycket utrustning
Låg förbrukning
Väldigt pålitliga
Bekväma att åka i och går tyst
Ska vara manuell och helst 136hk och alltid manuellt låda.
Det är generation 2 som i annonsen som gäller den innan är en helt annan bil
Alltså-12 och nyare.

Okej, något problem med Automatarna ?

Muskelbil
26 mars · 321 Inlägg

AndrewSkyler skrev:

Muskelbil skrev:
Ceed är en utmärkt pendlar bil.

Mycket utrustning
Låg förbrukning
Väldigt pålitliga
Bekväma att åka i och går tyst
Ska vara manuell och helst 136hk och alltid manuellt låda.
Det är generation 2 som i annonsen som gäller den innan är en helt annan bil
Alltså-12 och nyare.

Okej, något problem med Automatarna ?

Det finns två automat lådor en vanlig som förbrukar mycket diesel och en DCT som förbrukar mycket kopplingar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars · 13 746 Inlägg

AndrewSkyler skrev:

Muskelbil skrev:
Ceed är en utmärkt pendlar bil.

Mycket utrustning
Låg förbrukning
Väldigt pålitliga
Bekväma att åka i och går tyst
Ska vara manuell och helst 136hk och alltid manuellt låda.
Det är generation 2 som i annonsen som gäller den innan är en helt annan bil
Alltså-12 och nyare.

Okej, något problem med Automatarna ?

automat är alltid dyrare när det börjar strula mer komplext mer rörliga delar som kommer gå sönder smile

och lådorna kostar multum.. 50-70k för en nyrenoverad låda är ju inte ovanligt.. 
automat skaffar man om man inte har möjligheten att köra manuellt.

eller hatar att ha pengar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muskelbil
26 mars · 321 Inlägg

Growe skrev:

AndrewSkyler skrev:

Muskelbil skrev:
Ceed är en utmärkt pendlar bil.

Mycket utrustning
Låg förbrukning
Väldigt pålitliga
Bekväma att åka i och går tyst
Ska vara manuell och helst 136hk och alltid manuellt låda.
Det är generation 2 som i annonsen som gäller den innan är en helt annan bil
Alltså-12 och nyare.

Okej, något problem med Automatarna ?

automat är alltid dyrare när det börjar strula mer komplext mer rörliga delar som kommer gå sönder smile

och lådorna kostar multum.. 50-70k för en nyrenoverad låda är ju inte ovanligt.. 
automat skaffar man om man inte har möjligheten att köra manuellt.

eller hatar att ha pengar smile

Jag har bara bilar utan manuell växellåda några har rullat runt 400.000km utan besvär
Hatar inte att ha pengar

Jeriko
26 mars · 2 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ceed är en utmärkt pendlar bil.

Mycket utrustning
Låg förbrukning
Väldigt pålitliga
Bekväma att åka i och går tyst
Ska vara manuell och helst 136hk och alltid manuellt låda.
Det är generation 2 som i annonsen som gäller den innan är en helt annan bil
Alltså-12 och nyare.

Vad anser du om Ceed som är äldre än -12, funderar också på en Ceed men en budget på 30-50k.
Eller om du kanske föreslår något annat inom det summan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang