Täppa igen däck som läcker.

MawE
16 maj 2007 · 517 Inlägg

Har ett däck som tappar cirka ett halv kilo eller mer på en veckas tid. Finns det nått bra sätt man kan täta läckan på utan att ta av däcket?

Vet att ett alternativ är att lägga i en slang, men om de finns andra alternativ som nån kan tipsa om.

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
__Linus__
16 maj 2007 · 192 Inlägg

MawE skrev:
Har ett däck som tappar cirka ett halv kilo eller mer på en veckas tid. Finns det nått bra sätt man kan täta läckan på utan att ta av däcket?

Vet att ett alternativ är att lägga i en slang, men om de finns andra alternativ som nån kan tipsa om.

finns jue att köpa på biltema? "tätnings grej"
vet int va de heter nu men dom har de på verkstäder..en slemmig liten korv dom klämmer in i däcket & sen e de som nytt smile

måste lägga till att du måste veta va läckan e å efter du hittar den så borrar du ett hål sen tätar med den slemmiga korven wink

Senast redigerat av __Linus__ (16 maj 2007)

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
__hogberg__
16 maj 2007 · 1 161 Inlägg

åk till OKQ8 eller till statoil o köp en liten burk som heter reservhjul på burk eller liknande.. de funkar men däckverkstäder tycker inte om de..

__Linus__
16 maj 2007 · 192 Inlägg

__hogberg__ skrev:
åk till OKQ8 eller till statoil o köp en liten burk som heter reservhjul på burk eller liknande.. de funkar men däckverkstäder tycker inte om de..

e de sån smörja men lägger in i däcket?? skulle ja aldrig vilja ha i min a däck..lär bli obalans om man kommer upp lite i hastighet

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
16 maj 2007 · 741 Inlägg

nej det funkar så att du blåser in väldigt mycke och sen ligger och kör ett tag så sprids det som en hinna i hela däcket, jämnt fördelat.

du skall icke få nå obalans om du gör rätt

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
__hogberg__
16 maj 2007 · 1 161 Inlägg

__Linus__ skrev:

__hogberg__ skrev:
åk till OKQ8 eller till statoil o köp en liten burk som heter reservhjul på burk eller liknande.. de funkar men däckverkstäder tycker inte om de..

e de sån smörja men lägger in i däcket?? skulle ja aldrig vilja ha i min a däck..lär bli obalans om man kommer upp lite i hastighet

har inte märkt nån obalans alls när ja har använt det.. en kusin hade de i sin Audi o den gick inte sakta oftast o de va ingen obalans i den när vi låg 220 nån dag efter att vi hade haft i de heller..

MilleN
16 maj 2007 · 9 108 Inlägg

Däck på burk funkar fint men däckkrängare gillar det inte som sagt, blir förbannat kletigt wink

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 maj 2007 · 444 Inlägg

MilleN skrev:
Däck på burk funkar fint men däckkrängare gillar det inte som sagt, blir förbannat kletigt wink

Vissa av dom där sprayerna måste vara direkt hälsovådliga. Luktar jävligt starkt, nästan så man får ont i lungorna när man monterar av däcken. Arbetskamraterna kände till och med av det när dom stod 10m från däckmaskinen.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Unknown R&D MD på EXD Custom
16 maj 2007 · 13 Inlägg

gregolt skrev:

MilleN skrev:
Däck på burk funkar fint men däckkrängare gillar det inte som sagt, blir förbannat kletigt wink

Vissa av dom där sprayerna måste vara direkt hälsovådliga. Luktar jävligt starkt, nästan så man får ont i lungorna när man monterar av däcken. Arbetskamraterna kände till och med av det när dom stod 10m från däckmaskinen.

Det är frätande, min kompis "däckgubbe" har ärr över hela underarmarna pga dessa medel.

Saab 900R "Phenomenon" (1996)
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 maj 2007 · 444 Inlägg

Unknown skrev:

gregolt skrev:

MilleN skrev:
Däck på burk funkar fint men däckkrängare gillar det inte som sagt, blir förbannat kletigt wink

Vissa av dom där sprayerna måste vara direkt hälsovådliga. Luktar jävligt starkt, nästan så man får ont i lungorna när man monterar av däcken. Arbetskamraterna kände till och med av det när dom stod 10m från däckmaskinen.

Det är frätande, min kompis "däckgubbe" har ärr över hela underarmarna pga dessa medel.

Kan jag tänka mig, det måste ju vara som klorin eller ännu värre. Sånt där borde förbjudas då det är djävulens bländverk..
Bara för att nån jävel är för snål/lat för att köpa ett nytt däck eller ens byta till reservdäck när han får punka så ska väl inte jag riskera mina andningsorgan. Tvi och blä för däckspray..

Borde fan ha kundjäveln brevid mig när jag demonterar nästa däck så han får se vad hans lathet bidrar till..

Ps. Förlåt mig, men jag blir så förbannad ibland smile

Senast redigerat av gregolt (16 maj 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
laika
16 maj 2007 · 410 Inlägg

gregolt skrev:

Unknown skrev:

gregolt skrev:

Vissa av dom där sprayerna måste vara direkt hälsovådliga. Luktar jävligt starkt, nästan så man får ont i lungorna när man monterar av däcken. Arbetskamraterna kände till och med av det när dom stod 10m från däckmaskinen.

Det är frätande, min kompis "däckgubbe" har ärr över hela underarmarna pga dessa medel.

Kan jag tänka mig, det måste ju vara som klorin eller ännu värre. Sånt där borde förbjudas då det är djävulens bländverk..
Bara för att nån jävel är för snål/lat för att köpa ett nytt däck eller ens byta till reservdäck när han får punka så ska väl inte jag riskera mina andningsorgan. Tvi och blä för däckspray..

Borde fan ha kundjäveln brevid mig när jag demonterar nästa däck så han får se vad hans lathet bidrar till..

Ps. Förlåt mig, men jag blir så förbannad ibland smile

Har du någon gång kommit i kontakt med loctite? ungefär samma sak fast om möjligt värre. Vi har det på jobbet och det smälter våra handskar rätt så bra och gör dom skitvarma. Altså en ren livsfara, skiten limmar ihop hud på 2 sek. Och det är inte förbjudet alltså kommer inte däcksprejen heller bli förbjuden. Gillar inte däckverkstäder att jobba med däck så kan man lätt byta jobb och hur svårt är det för däckgubben att ha en gasmask om det nu är så jävla jobbig lukt det är ju för fan det han får betalt för!

Skoda Fabia (2000)
Lusen
16 maj 2007 · 229 Inlägg

Det är inte så att det bara är ventilen som läcker? Ventilnålen kan lätt börja läcka... Kanske räcker att dra åt den.
Läcker däcket pga sprickor eller pungtering så tycker jag du ska köpa nya däck.
Det är däcken som håller dig på vägen! wink

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 maj 2007 · 444 Inlägg

laika skrev:
Gillar inte däckverkstäder att jobba med däck så kan man lätt byta jobb och hur svårt är det för däckgubben att ha en gasmask om det nu är så jävla jobbig lukt det är ju för fan det han får betalt för!

Är inte alltid kunden sagt att det är spray i däcket så man får sig en chock när man monterar av det..  Och hur lätt är det att få jobb som något annat när man varit däckmontör hela livet? INte för att jag varit det, men det finns ju folk som varit det.

Vad menar du när du säget loctite? Det är ju ett märke på lim, men det finns ju ganska många limtyper som bär det namnet. De jag har kommit i kontakt med är vanligt grönt gänglås och vanligt superklister som limmar ihop fingrar på 2 sek. Har inte märkt att det blir varmt, men om det är som du säger borde det väl förbjudas eller i alla fall komma med varningstext.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
MawE
19 maj 2007 · 517 Inlägg

okej.. fint då blir det till att åka till OKQ8, för det är lite jobbigt att behöva pumpa så ofta..
Tack för svaren big_smile

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
The_Dude
20 maj 2007 · 550 Inlägg

lämna in hjulet och få det kollat. du kanske har ett läckage i ventilen eller mellan däck och fälg. Och däckexplosion är ingen höjdare.

Soak
20 maj 2007 · 64 Inlägg

Blanda vatten och lite diskmedel i en flaska, pumpa upp däcket till ca 3 bar och lägg det på backen, sen häller du på blandningen och kollar om det kommer bubblor nånstans. Kommer det bubblor mellan däck och fälg måste du tyvärr kränga av.

sHAGgziEh
17 november 2010 · 19 Inlägg

gregolt skrev:

Unknown skrev:

gregolt skrev:

Vissa av dom där sprayerna måste vara direkt hälsovådliga. Luktar jävligt starkt, nästan så man får ont i lungorna när man monterar av däcken. Arbetskamraterna kände till och med av det när dom stod 10m från däckmaskinen.

Det är frätande, min kompis "däckgubbe" har ärr över hela underarmarna pga dessa medel.

Kan jag tänka mig, det måste ju vara som klorin eller ännu värre. Sånt där borde förbjudas då det är djävulens bländverk..
Bara för att nån jävel är för snål/lat för att köpa ett nytt däck eller ens byta till reservdäck när han får punka så ska väl inte jag riskera mina andningsorgan. Tvi och blä för däckspray..

Borde fan ha kundjäveln brevid mig när jag demonterar nästa däck så han får se vad hans lathet bidrar till..

Ps. Förlåt mig, men jag blir så förbannad ibland smile

man behöver inte vara snål / lat föratt använda det... det är en snabblösning till att kanske ta sig till jobbet vid punktering... övervägt det?

mange_240
17 november 2010 · 1 562 Inlägg

vulka de hos din lokala vulk.de enda raka.

Tega Yrkesförare
17 november 2010 · 1 073 Inlägg

Har precis haft samma bekymmer med ett av mina däck. Jag åkte in till däckagubben som kom fram till att det läckte vid en av vikterna. 100 kronor senare var det fixat.

Louksor
17 november 2010 · 1 915 Inlägg

onödigt att dra upp en 3år gammal tråd...
Tror att TS har fixat sitt däck nu.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang