Kardanaxel på v70 awd r

carroll
11 juni 2007 · 174 Inlägg

För tillfället är min 4-hjulsdrivna bil 2-hjulsdriven, den är inte riktigt orginal så det är lite jobbigt när det är sånt här väder, man vill ju bara gasa!cool

Problemet:
Fick iofs det konstaterat av en volvomek att de var kardanaxeln som var slut men har pratat med lite olika vänner o bekanta som inte riktigt varit med om att man har varit tvungen att byta hela kardanaxeln som denna volvomek sa, obs ny kostar 10.000 exkl jobb.
Tänkte bara kolla om det är någon här som kan detta, menar att man vet ju hur alla bilmekar är, man vet ju ganska lite om bilar o sen när man kommer in på verkstan som tjej så blir man ju nästan idiot förklarad när man tar första steget innanför dörren.
Vad säger ni?
Inget man köper begagnat hellre va? (om det ens går att få tag på till min pärla!)

Hoppas att jag inte får idiotstämpeln här oxå bara, känner mig lite vilsen just nu.

Audi S4 (2005)
KarlNilsson Örebroare i exil
11 juni 2007 · 970 Inlägg

Enligt mig låter det väldigt udda att man skulle behöva byta hela kardanaxeln. Oftast brukar man snacka om att byta kardanknut.

Men klart, har den gått av så måste man ju givetvis byta hela axeln. Om så nu är fallet?

Hej FRA!
carroll
11 juni 2007 · 174 Inlägg

nänä, den är inte av, tror jag
nä men det är den inte.
En kille som jobbar som mek på en mack gick ner till volvo för att kolla upp de dära o dom sa till honom att man måste byta hela kardanen, men det kan ju vara som så att dom passar på att "sälja" så mycket som möjligt så fort nån frågar.

Grejen var ju de att det lät som om jag hade ett 10-tal tomma ölburkar bakom mig o ju fortare jag körde desto mer lät de.

Audi S4 (2005)
enpatte
13 juni 2007 · 498 Inlägg

Din awd är av tidigare årsmodel och har en viskodiff för att föra över kraft till bakaxeln.
Tyvärr så funkar dessa inte så bra men är djävligt billiga att tillverka, så det behöver inte vara något fel.
vid halt väglag kan din bil bli enhjulsdriven.
Viskodiffen kopplar in bakaxeln efter en (lång)stunds slirande med framhjulen för att sedan sluta fungera igen när den blir varm.

edit: tror att det var 2001 som volvo bytte till haldex

Senast redigerat av enpatte (13 juni 2007)

_ralle_ Servicetekniker
13 juni 2007 · 235 Inlägg

Humm..Jag skulle mer tippa på att det är fördelningslådan som har rasat. Och det borde finnas att få tag i på nån skrot. hörde nån som hade fått ge 5000 för en fördelningslåda.
Men se till att få det redigt kollat och ta reda på lite priser.

lycka till mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
enpatte
14 juni 2007 · 498 Inlägg

så vitt jag förstår så finns det ingen fördelningslåda på en 4wd bil med viskodiff?

"Fördelningslåda: Den "extra" växellåda som terrängfordon oftast har, som medger inkoppling av fyrhjulsdrift och lågväxel. Kallas också transferlåda. "

Senast redigerat av enpatte (14 juni 2007)

Meeerre
9 december 2010 · 5 Inlägg

Det är tyvär rätt att du måste byta hela kardanen, om du förstärker kardanknuten så kommer själva axeln gå av/bli väldigt skev iaf om du har över 230hk och trampar plattan i mattan.
Man ska helst köpa en förstärkt, dvs tjockare än original och med en dubbelsvetsad knut...
Förstärkt med andra ord men de ligger runt 7-10 tusen tyvär! sad
MVH Kristofer M.

Senast redigerat av Meeerre (9 december 2010)

BMW 528i "Anatomic" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang