provkörde Jaguar S-Type 2,7 biturbodiesel och Mercedes E 270 CDI idag

Thorsholm Svartrök
12 september 2004 · 673 Inlägg

här är mina tankar...

Det är två helt underbara landsvägsvagnar. I min mening så är Mercedesen den klart vackrare/smäckrare bilen exteriört och den har en mer modernt lyxig interör medan Jaguaren har en mer klassiskt elegant inredning och en lite tröttare utsida. Båda bilarna är helt underbara att åka i, Mercedesen har en något högre ljudnivå i kupén och en del paneler känns lite billigt plastiga när man tar på dem medan Jaguaren verkar väldigt välbyggd och är lite tystare inuti.

Båda bilarna hade trötta automatlådor som inte direkt inbjöd till buskörning men i Jaguaren levereras kraften jämnare från lågt varvtal medan det i Mercedesen är mera ketchup, växlingarna var jämnare i Mercedesen.

Kort sagt så är det två väldigt jämna konkurrenter, men jag hade nog valt Mercedesen på gurnd av dess modernare design...

nån som gjort en liknande jämförelse av dessa två bilmodeller?

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
Stenis Gubbe
12 september 2004 · 52 Inlägg

Ahhh...mer info om motorn i Jaguaren tack...karaktär o.s.v.

Mazda MPS
Music
Thorsholm Svartrök
13 september 2004 · 673 Inlägg

Hmm... vet inte riktigt vad jag kan skriva om motorn i Jaguaren mer än att man märkte inte av den, väldigt lite motorljud i kupén, kraften levererades mjukt och fint och det fanns kraft i massor.
Omkörningarna var avklarade i ett nafs oavsett vilken utgångsfart man hade men bilen inbjuder inte direkt till buskörning på krokiga vägar, styrningen är lite för lätt och en aning diffus ungefär som i Mercedesbilar.
Det enda jag kan anmärka på är att man inte riktigt märkte hur fort man körde på större landsväg och motorväg, det blev lätt en aning för fort.

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
Stenis Gubbe
13 september 2004 · 52 Inlägg

Ok. Anledningen till frågan är att det är PSA's motor i den som sedemera kommer att sitta i Peugeot 407 och 607.

Denna lilla guldklimp med dubbelturbo kan nog bli riktigt kul när man kastar i lite Estrella i den... =o)

Jag får väl bege mig till Jaguar och testa den dådå.

Mazda MPS
Music
JL
14 september 2004 · 1 Inlägg

låter som det är en bmw 530d du söker efter riktig väg känsla, tyst, riktigt kvalitets känsla, 6 växlad automat som växlar snabbt och utan att du märker det. med kcr box är det ett enormt vrid om körningar går i ett nafs. eller vänta på 535d som kommer skrämma brallan av alla dieslar big_smile

Thorsholm Svartrök
15 september 2004 · 673 Inlägg

JL skrev:
låter som det är en bmw 530d du söker efter riktig väg känsla, tyst, riktigt kvalitets känsla, 6 växlad automat som växlar snabbt och utan att du märker det. med kcr box är det ett enormt vrid om körningar går i ett nafs. eller vänta på 535d som kommer skrämma brallan av alla dieslar big_smile

Om man står ut med att åka runt i ett sönderBangle-at monster så kanske BMW hade varit ett alternativ

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang