2895
Sök

Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

4 299 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Update: Tja! Nu har det lilla paketet kommit smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/585248_c9nv31.jpg
Nu ska det nog lysa fint smile

2 stycken är till 9-5an och resten är till 9000, bara xenonsats till dimljusen på 9000 som ska inhandlas också smile Kanske blir till halvljuset också, men de får vi se.

Sen lite uppdatering om reparationen. Eftersom det är en skola så kommer bilen antagligen inte lämnas in förrän nästa termin. Dom har tillräckligt att göra, men om dom skulle få slut på jobb så skulle dom höra av sig smile

Så jag kommer i fortsättningen koncentrera mig på resten av bilen såsom fixa utseendet på motorn och lite annat "krimskrams".

Så nu vet ni smile
//Jacob

4 663 Inlägg
4 mars 2009
aj  fan att du måste vänta ända till hösten att lämna in den till skolan. ok så du har lite xenon planer du plus lite krimskrams big_smile

584 Inlägg
4 mars 2009
Men du kan ju inte vänta ända till hösten! Det där med att fixa den tröskeln klarar allt du smile bara man tänker till innan man sätter svetsen i bilen så går de nog bra smile du måste ju vara ute och glida i sommar smile

Saab 4 Life!

4 299 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
aj  fan att du måste vänta ända till hösten att lämna in den till skolan. ok så du har lite xenon planer du plus lite krimskrams big_smile

Jao, tyvärr  så blir det så. Men mitt mål har ju o andra sidan varit sommaren 2010 smile Vilket det nu verkar bli.
Japp, lite sånna planer finns smile

Aaaaaaalm: Njaa, jag tror faktiskt inte det. Är inte särskilt hemma på plåtjobb... Innertröskeln är ju också lite intryckt och den kräver då tydligen riktning. Så det känns som en väldigt bra idé att lämna över det jobbet till sånna som kan och har riktiga grejer smile

Ute o glida kommer jag vara, nu börjar sparandet till en bil som jag kan ha nu över sommaren som har mer körkomfort än min lilla Toyota Corolla tongue

//Jacob

4 299 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Update: Tja! Min planering vart inte riktigt som det var tänkt tongue Det vart projektarbete istället för att mecka med 9000. Och helgen va redan fylld med båtmässa så där va de kört tongue

Men i torsdags fick jag iaf P-ljuset fixat på 9-5an, blev en klar förbättring med dioder smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/590391_uutxw5.jpg
Gamla P-ljuslampan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/590394_pj4kpz.jpg
Dioder monterade i P-ljus smile

Som sagt en klar förbättring smile Bara dimljus med xenon som saknas på den rackaren wink
Men jag kan inte påstå att jag gillar att mecka med nya bilar!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/590395_mtyy3e.jpg

Plocka bort slangen mellan LMM och kobran för att byta P-ljuslampa, otroligt nog finns det krångligare modeller yikes

Men men, nog med 9-5an smile
Idag tänkte jag ta tag i 9000 och få kopplingen fixad, men innan ni fortsätter läsa gissa hur detta gick.

Såklart satt luftningsnippeln fast sad Så nu har jag sprayat på lite WD40 och ska snart spraya på lite till, räcker inte de ska jag testa med att värma nippeln lite och se om den kanske lättar lite.
Så inga framsteg där inte...

Häromdagen va jag iväg till MDS i Arninge. Var trött på min nedrans minuspolsko som är mjuk i metallen och kabeln knakade oroande mycket. Så detta skaffades nytt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/590399_kjeteb.jpg
Ny jordkabel och batteripolsko till batteriet.

Senare ska en pluskabel också köpas och en polsko till den smile
Men först o främst ska kabelskor köpas så att jag får jordning mellan jordpunkterna och batteriet. För det hade jag tydligen inte hemma hmm

Då vet ni läget nu då, kommer vänta lite med inköpen nu då det närmar sig födelsedag big_smile
//Jacob

4 663 Inlägg
10 mars 2009
du har fått saker gjort big_smile hur grov är  jordkabeln? ser mycket bra ut big_smile  blev mycket bra snyggt med diod  i 9-5an

4 299 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
du har fått saker gjort big_smile hur grov är  jordkabeln? ser mycket bra ut big_smile  blev mycket bra snyggt med diod  i 9-5an

Den e 21 mm2, så med lite uppgraderad stereo kanske en lite grövre kabel kan sitta på sin plats smile
Funderar själv på om jag ska köpa en 35 mm2 istället.

Ja dioderna vart skitsnyggt, farsan vart riktigt nöjd han med smile
//Jacob

4 299 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Update: Tja!
Nu har det blivit liite framsteg smile Jag och Oskar gick ut i garaget för att se om vi kunde göra nått åt luftningsnippeln. Och med ett dragskaft och hylsa så vips va nippeln skruvbar igen big_smile

Så nu kan vi lufta kopplingen, vi gav oss faktiskt på ett försök med Luftmannen. Men den gav inget vidare resultat, blåste bara luft trots att de va knökfullt med olja i behållaren yikes
Så vi ska ge oss på de gamla hederliga sättet, dock är det fett segt! Så vi tröttna och ska fortsätta en annan dag istället tongue

Det va väl vad jag hade att komma med nu!
//Jacob

4 299 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Update: Tja! Trotsar fredag den 13 idag och har varit ute och meckat big_smile
Och otroligt nog har det gått utan några motgångar!

Har varit ut för att lufta kopplingen, och tidigare i veckan har de inte gått så bra tongue
Men fick en lite bättre beskrivning på hur Luftmannen funkade, så idag gick de alldeles kanon smile
Ingen luft kvar i systemet och kopplingen verkar funka rätt ok. Måste fixa jordkabeln innan jag drar en testrunda, ska också ta och fixa läckan vid pluggen där man tömmer blocket på kylarvatten.

En kopparring där som inte håller tätt längre. Sen vill jag kunna rulla ut Saaben så jag kan motionera bromsoken på Toyotan nån gång tongue

Sen kanske några utav er som följt tråden sen åtminstone i sommras kommer ihåg att jag hade problem med att skruvarna som håller fast bromsskivan lossade bakom fälgen hmm
Och detta har nu hänt igen!! Slängde på ena 17"arn då jag fått punka på ena framdäcket efter luftmannen och märkte då det.

Så nu ska de kladdas på ordentligt med låsvätska så skiten inte lossar igen.

Men de va väl ungefär de som hände idag  smile
//Jacob

4 663 Inlägg
13 mars 2009
ok  har inte haft några problem idag jag heller.  så den nedrans skruven vill inte sitta kvar. då får du kvinga fast det:P

1 997 Inlägg
14 mars 2009
skönt att du fick ordning på de denna dagen wink

// Fredrik

4 299 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
ok  har inte haft några problem idag jag heller.  så den nedrans skruven vill inte sitta kvar. då får du kvinga fast det:P

Ok skönt de smile Här började dagen med att jag missa 2 bussar tongue
Men den slutade rätt bra smile Nää, den vägrar verkligen hmm

isak90: Hehe, ja, det va ju rätt oväntat faktiskt wink

//Jacob

164 Inlägg
14 mars 2009
Rallyhalle skrev:
Update: Tja! Har varit ledig idag, jävligt skönt o sova ut big_smile Så har passat på o fixat lite rost, dock blev de bara 4 timmars jobb idag. Har prov på torsdag, och sen ville Oskar att jag skulle hänga med till Täby C tongue

Men jag fick trots allt en del gjort iaf! Till och börja med började jag med en utav täckpluggarna, den blev dock inge bra när jag värmde den. Så ska göra om de på den andra och sen lacka den smile
Dock såg antennhålet ut som fan och va långt ifrån i linje med karossen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560951_quhr2n.jpg

Så det va jag tvungen att fixa först. Bankade till de, blev ju inte helt jämnt. Men de mesta kommer täckas av pluggen, men jag spacklade över lite iaf för att få en snyggare skarv mellan lacken o plåten.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560957_jnhhuq.jpg

Och under tiden spacklet härdade tog jag tag i lite rost som jag stört mig länge på tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560966_hyt0m4.jpg

Och nu fick jag användning av dom små burkarna jag köpte igår big_smile Efter att jag rostskyddsprimat såklart.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560972_frynmc.jpg
Primer lagd och börjat lägga på den gröna lacken

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560975_1xkuhm.jpg

Sådär, rosten borta och jag kommer inte störa mig på de längre när jag öppnar luckan big_smile Liten färgskillnad bara, men ska ta och vattenslipa kanten och sen polera som fan där sen så kanske det stämmer bättre sen smile
Nu hade spacklet härdat så jag fortsatte slipa det och maskerade när jag slipat färdigt.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560986_lskjfi.jpg
Slipat och maskerat antennhålet

Sen lackade jag också de smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/560993_evf7kn.jpg
Antennhålet lackat.

Så nu har jag kommit en bra jävla bit. Vet snart inte om jag har så mycket mer att göra innan jag har nya tröskeln. Ska ta och borra upp hål för vingen och plocka bort emblemen så bakluckan är helt färdig. Sen ska en takantenn köpas.
Ska vattenslipa lackningarna, men det gör jag när det står + på termomtern. Men vi får se, jag kommer säkert på nått att göra wink

//Jacob

Ett litet tips (inte säkert att du vill ha det så men jag drar det ändå.

Det här kanske är olika från olika personer men jag har fått lära mig att vill man slippa "lack kanter" så ska man bara maskera det som inte ska ha samma färg för att färgen ska "smälta" in i varandra. så man slipper kanter där man ser ny och gammal lack. Typ Fade aktigt.

Mvh Sebus

4 299 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Sebus skrev:

Det här kanske är olika från olika personer men jag har fått lära mig att vill man slippa "lack kanter" så ska man bara maskera det som inte ska ha samma färg för att färgen ska "smälta" in i varandra. så man slipper kanter där man ser ny och gammal lack. Typ Fade aktigt.

Mvh Sebus

Tips är alltid välkomna wink

Och det är nog mycket väl som du säger, fick den tanken när jag va färdig men visste inte om de kunde stämma. Så då sket jag i det tongue
Men vi får se hur de blir, lacken är rätt sliten. Och med tanke på hur mycket delar det är som ska lackas så kanske det blir en hellack. Det får tid o plånbok utvisa tongue

Men det vore skönt med en hellack då jag redan har omlackade delar efter att bilen varit stulen, och det visar sig för tydligt ute i solljus hmm

Men som sagt vi får se.
//Jacob

164 Inlägg
14 mars 2009
Rallyhalle skrev:
Sebus skrev:

Mvh Sebus

Och det är nog mycket väl som du säger, fick den tanken när jag va färdig men visste inte om de kunde stämma. Så då sket jag i det tongue
Men vi får se hur de blir, lacken är rätt sliten. Och med tanke på hur mycket delar det är som ska lackas så kanske det blir en hellack. Det får tid o plånbok utvisa tongue

Men det vore skönt med en hellack då jag redan har omlackade delar efter att bilen varit stulen, och det visar sig för tydligt ute i solljus hmm

Men som sagt vi får se.
//Jacob

Jag kan kolla upp om jag kan få tag på en billig men bra färg så ska vi se om jag kan ordna till nått (om du e intresserad dvs) Halva min förra klass går lack skola nu nämligen:P

4 299 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Sebus skrev:
Rallyhalle skrev:
Sebus skrev:

Mvh Sebus

Men som sagt vi får se.
//Jacob

Jag kan kolla upp om jag kan få tag på en billig men bra färg så ska vi se om jag kan ordna till nått (om du e intresserad dvs) Halva min förra klass går lack skola nu nämligen:P

Okej, ja vi kan ju se smile
Bilen ska in på plåtreparation i höst för att rikta innertröskeln och byta yttertröskeln. Så någon lackering är inte aktuell förrän då smile

Men jag ska komma ihåg att det finns folk att kontakta smile
//Jacob

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 mars 2009
Men för satan Jacob, du kan inte vänta tills i höst för att få tröskeln fixxad! :o Kolla runt med flera skolor om de kan åka sig arbetet, finns ju hur mkt som hällst!

Rock'n Roll

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 mars 2009
Jag har inte kollat så noga om du fått tag på en dörr men ja har en dörr som jag tror är den färgen till salu.. smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

4 299 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Men för satan Jacob, du kan inte vänta tills i höst för att få tröskeln fixxad! :o Kolla runt med flera skolor om de kan åka sig arbetet, finns ju hur mkt som hällst!

Ääh, jag har inte bråttom. Närmsta skolan jag vet om vetti fan om jag vill lämna in bilen hos ens för att skifta från vinter till sommardäck hmm

Sen har jag svårt att bestämma mig ifall jag ska satsa på att få bilen lagad eller om jag ska köpa båt, så vi får se. Senast i höst blir bilen lagad iaf tongue

Larsson_Power: Okej, nää några fler dörrar behövs inte smile Men tack ändå!
Det enda som saknas just nu av de som ska bytas ut är en tröskel smile

//Jacob

4 299 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Update: Tja! En liten snabbisupdate smile
Fick med mig nya batterikabeln till skolan idag big_smile
Där pressade jag på nya kabelskor och tryckte på lite krympslang, så nu ser det riktigt fint ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/596003_53qetv.jpg

Så det kommer bli finemang under huven sen, bara lite detaljer som ska lackas. Sen är det väldigt fräscht under huven smile
Ska försöka få det monterat imorgon så att bilen sen kan startas sen smile

De va allt!
//Jacob

Sök