Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

Rallyhalle
9 februari 2010 · 4 299 Inlägg

jonnielahti skrev:
najs big_smile när blir det lack då? big_smile

Vet inte, har inte ens letat lackerare. Lägger de där med lackering åt sidan ett tag.

//Jacob

Rallyhalle
13 februari 2010 · 4 299 Inlägg

Nu har det hänt grejer igen smile Samtidigt som jag va o veckohandla passade jag på o svängde förbi jula o köpte mig ett par vettiga meckhandskar. Så nu kan jag mecka utan att försrysa fingrarna tongue

Men nu till det som jag fick gjort idag!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/858923_8lptfq.jpg
Första som rök va överdelen på insuget smile

När jag sen skulle ha bort underdelen på insuget stötte jag på problem såklart. EN skruv satt så in i helvete, såklart den enda som va kvar o gjorde att jag inte kunde lyfta insuget. Plockade bort främre delen på avgasröret för att försöka komma åt underifrån, nån lycka me de?? Nope!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/858927_csvya2.jpg
Framröret rök, den här gången fick lambdan sitta kvar tongue

Då satte tankeverksamheten igång, kom på att värmepistolen låg i garaget. Så fram me den o börja värma runt om skruvhålet! Vilken lycka, gick o skruva bort skruven för hand efter de tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/858932_zywf57.jpg
Efter mycket om o men så fick jag bort hela insuget smile

Efter de plockade jag bort väggen mellan motor och "akvariet" o sen rök kupéfläkten för att komma åt detta.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/858934_o54srj.jpg

Där har vi de förbannade värmepaketet!! tongue De har läckt typ sen jag köpte bilen, tog ganska lång tid innan jag kom fram till va fan de va som läckte trots ny topplockspackning o vattenpump tongue

Låg en fin bassäng om man tittade in under värmepaketet, så nu ska jag leta rätt på ett nytt (bättre beg.).

Eftersom jag bara hade me min verktygslåda o glömde hylsnyckelsatsen hemma kunde jag inte göra så mycke mer än såhär. Men drar eventuellt ut en sväng imorgon me smile

De va allt för nu smile
//Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (13 februari 2010)

Owla
13 februari 2010 · 751 Inlägg

Ser ju riktigt bra ut! Skoj att du äntligen får lite gjort! Helt sjukt vad lite värme kan göra för att få loss bultar! Lycka till

Supra_robin
13 februari 2010 · 4 663 Inlägg

fan va gött big_smile  mitt värme paket såg sprillans ny ut när vi bytte fläkten. fattar du inte hur det kan komma sig.
men kämpa på bara big_smile

Rallyhalle
13 februari 2010 · 4 299 Inlägg

Owla skrev:
Ser ju riktigt bra ut! Skoj att du äntligen får lite gjort! Helt sjukt vad lite värme kan göra för att få loss bultar! Lycka till

Tackar big_smile
Ja faktiskt, va riktigt kul o komma igång nu ordentligt o inte lossa nåra enstaka skruvar bara tongue


Saab_Robin: Ja de e nice smile Okej, e ju inte så konstigt då det inte sitter så utsatt. Mitt såg inte så risigt ut heller förutom lite glykolkristaller i skarvarna.

De ska jag göra så gott jag kan smile

//Jacob

Rallyhalle
21 mars 2010 · 4 299 Inlägg

Usch vad dött det är här då tongue
Har haft på tok för mycket att tänka på, på senaste tiden.
Har kommit fram till att bygga banbil inte funkar för mig just nu, det får bli nån gång senare i livet.

Men ska ju givetvis plocka ihop bilen igen. Om det blir till i sommar vetti fan, just nu kliar det inte direkt i fingrarna efter o skruva...

Men ska börja med att byta värmepaketet till en början iaf.
Därefter blir de sänkning, i med stereon jag hade tidigare, lacka dörrarna o lite annat skojsigt smile

Så nu ska jag leta värmepaket o sen på lördag dyker det nog upp en update av mycke roligare slag än bara massa reparationsbilder wink

Men nu ska jag ta o fira 20-årsdagen istället smile
//Jacob

Owla
21 mars 2010 · 751 Inlägg

Ska bli skoj att se lite hända! O ha nu en jäkligt bra födelsedag!!!!!! big_smile

Aaaaaaalm
21 mars 2010 · 584 Inlägg

Grattis smile Synd att du inte hinner bygga banbil! Hade varit riktigt kul att se smile

Ha de fint!

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
AxlSam
21 mars 2010 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Usch vad dött det är här då tongue
Har haft på tok för mycket att tänka på, på senaste tiden.
Har kommit fram till att bygga banbil inte funkar för mig just nu, det får bli nån gång senare i livet.

Men ska ju givetvis plocka ihop bilen igen. Om det blir till i sommar vetti fan, just nu kliar det inte direkt i fingrarna efter o skruva...

Men ska börja med att byta värmepaketet till en början iaf.
Därefter blir de sänkning, i med stereon jag hade tidigare, lacka dörrarna o lite annat skojsigt smile

Så nu ska jag leta värmepaket o sen på lördag dyker det nog upp en update av mycke roligare slag än bara massa reparationsbilder wink

Men nu ska jag ta o fira 20-årsdagen istället smile
//Jacob

Skicka över boxen till mig..
Så ser vi om det går att läsa ur originalprogrammet och modifiera lite smile

Rallyhalle
21 mars 2010 · 4 299 Inlägg

Owla skrev:
Ska bli skoj att se lite hända! O ha nu en jäkligt bra födelsedag!!!!!! big_smile

Jo de ska bli kul, bara hoppas jag får tummen ur till o göra de också tongue

Tack så mycket big_smile Och btw, tycker du ska ha en tråd på din nästkommande bil sen wink

Aaaaaaalm: Ja riktigt synd faktiskt. Men men, har förhoppningsvis många år av livet kvar så än har jag inte gjort mitt sista projekt wink

AxlSam: Den tanken slog mig faktiskt häromdagen nu när jag ändå har boxen bortplockad.
Måste bara åka över till garaget och hämta boxen först tongue

//Jacob

Rallyhalle
26 mars 2010 · 4 299 Inlägg

Nu ligger ett värmepaket hemma och imorrn åker jag söderut för att hämta hem ett par Aero sidokjolar smile
Sen får vi se när jag hinner kränga dit grejerna smile

Måste också leta fram en ny uppsättning Alu.fälgar till den här bilen. Hade som jag skrivit inbrott i garaget o då tog dom framdäcken från denna bilen tillsammans me andra grejer.

Så det lutar åt att jag kommer införskaffa en uppsättning SuperAero-fälgar till denna i framtiden. Eller nån som har ett bättre förslag? smile

De va väl allt för nu, återkommer när jag har alla grejerna hemma smile

//Jacob

Rallyhalle
28 mars 2010 · 4 299 Inlägg

Då har jag varit ut till garaget en sväng med en polare och fixat lite.

Vi bytte värmepaketet samt krängde på en av Aerokjolarna.
Bytet på värmepaketet vart de inga bilder, dock inge spännande där heller. Men nu sitter iaf kupéfläkten på plats igen.

Sen vart det ett jäävla jobb o byta kjolarna tongue Satt en popnit i varenda skruvhål... Och vissa va inte helt lätta att komma åt tongue Men de gick till slut!

Här börjar jag me en bild för att visa hur den gamla kjolen såg ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/384329_lfoau7.jpg,


Och med nya kjolen ser det nu ut såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/886939_muqmp0.jpg
Aerokjol monterad på ena sidan.

Så det där kommer nog bli kalasbra, nu saknas bara en jävla massa lack tongue

Har köpt lite asfaltsmatta också, men eftersom min varmluftspistol e borta med vinden kunde jag inte slänga dit de.

Upptäckte också att tjuvjävlarna snodde batteriet från 9000 så behöver köpa de också utöver en ny uppsättning fälgar. Ingen som råkar sitta på en uppsättning eller kanske bara 2st av likadana JP-fälgar?

De va väl allt för nu. Nästa helg e de ju hela 4 dagar ledigt så då borde jag hinna med lite mer smile
//Jacob

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 mars 2010 · 5 650 Inlägg

ser nice ut

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rallyhalle
28 mars 2010 · 4 299 Inlägg

MrEricsson skrev:
ser nice ut

Ja fan, de kommer nog bli riktigt bra när allt e lackat smile

Supra_robin
29 mars 2010 · 4 663 Inlägg

jätte fint med kjolen

Rallyhalle
29 mars 2010 · 4 299 Inlägg

jonnielahti skrev:
snyggt med en kjol på plats smile
fick du ta bort gummilisterna innanför dörrarna för de?
tråkigt med stölden sad

Ja dom där aerokjolarna lyfter utseendet rejält smile
Japp, gick typ inte o stänga dörren me dom på. Så ska försöka få tag på listerna som sitter på A50/Aero istället.

Jaa, trist som fan att de inte ska räcka me att låsa in grejerna...

Saab_Robin: Ja de vart bra smile

//Jacob

Owla
29 mars 2010 · 751 Inlägg

Blev ju svinbra med kjolarna! smile

ludwiglionell
30 mars 2010 · 588 Inlägg

måste fråga vad för sorts verktyg du använde för att ta bort innersta bulten till vatten pumpen får absolut inte bort min yikes

Rallyhalle
30 mars 2010 · 4 299 Inlägg

Owla skrev:
Blev ju svinbra med kjolarna! smile

Ja de blev kalasbra smile

Hamster: Använde mig av en torx som sitter på en hylsa o använde spärrskaftet. Man får mycke mer kraft att lossa bulten då.

//Jacob

Rallyhalle
2 maj 2010 · 4 299 Inlägg

Nu har jag fått tillbaka lusten att mecka igen smile Kan väl säga att lusten till o mecka sjönk i botten i samband med inbrottet. Men nu jävlar, i Juni ska bilen va ute på vägarna besiktad igen cool

Fick hjälp av en polare så vi skruva tillbaka motorhuven och de mesta av inredningen. Har också hittat en kontakt som jag misstänker har med hel- och halvljus att göra, o den va ganska grön kan man säga tongue (Kontaktstycket e svart egentligen).

Nästa lördag är målet att bilen ska stå på alla 4 hjulen. Då ska laddregulator bytas i generatorn och montera tillbaka insuget. Och sen lite annat småpyssel med motorn smile

Det va väl det jag hade att komma med för tillfället smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang