Sportluftfilter skadligt eller ej?

daveJR
12 december 2007 · 39 Inlägg

Jag har hört massa fram och tillbaka om att sportluftfilter ska vara skadligt för motorn... är det det? för att jag har tänkt att montera ett på min saab 9000 2.0t men om det är skadligt så ska jag inte det, vad säger ni? är det skadligt för motorn?

mvh

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
12 december 2007 · 5 042 Inlägg

daveJR skrev:
Jag har hört massa fram och tillbaka om att sportluftfilter ska vara skadligt för motorn... är det det? för att jag har tänkt att montera ett på min saab 9000 2.0t men om det är skadligt så ska jag inte det, vad säger ni? är det skadligt för motorn?

mvh

Det är inte Skadligt mot motorn men därimot mot Lmm , Den ger upp snabbare än vanligt

C H E V R O L E T <3
daveJR
12 december 2007 · 39 Inlägg

Lmm?

TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

daveJR skrev:
Lmm?

luft massemätaren är det han syftar på.
När du skriver sportfilter så antar jag att du menar det i dess rätta bemärkelse, ett filter med högre genomflödning som du sätter i original luftburken. Och inte ett öppet filter.

blinka blått om du vill rejsa!
daveJR
12 december 2007 · 39 Inlägg

Okej! (jag är inte så påläst på detta området) men vad är skillnaden på sportluftfilter och öppet luftfilter då? Det jag vill få ut utav filtret är ett tuffare ljud och få kanske någon ytterst ynkligt effektökning...
Och det finns ju både dom runda, tubformade filtrerna och dom platta fyrkantiga? vad är vad?

Senast redigerat av daveJR (12 december 2007)

TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

daveJR skrev:
Okej! (jag är inte så påläst på detta området) men vad är skillnaden på sportluftfilter och öppet luftfilter då? Det jag vill få ut utav filtret är ett tuffare ljud och få kanske någon ytterst ynkligt effektökning...
Och det finns ju både dom runda, tubformade filtrerna och dom platta fyrkantiga? vad är vad?

ett sportluft filter, sätter du som sagt i bilen original luftburk.
Ett öppet filter sätter du öppet under huven på bilen. Och då demonterar du den gamla luftburken helt och hållet.
Vad det gäller ljud så låter det ju mer om ett öppet filter, efter som det inte ligger i nån sorts låda.
Sen så tvistas det om huru vida det är bra för lmm:n eller inte.
Vissa säger inga probs, andra säger, NO WAY!
Finns ganska så många trådar på olika forum om folk som har fått havererade lmm:er efter at dom har satt dit öppet filter, men å andra sidan så kan dom ju pajja hur som helst.
Jag har original filter på min RS....skiter i ljudet och effekt ökningen är om någon bara marginell.

blinka blått om du vill rejsa!
loffe007
12 december 2007 · 905 Inlägg

TTTTT skrev:

daveJR skrev:
Okej! (jag är inte så påläst på detta området) men vad är skillnaden på sportluftfilter och öppet luftfilter då? Det jag vill få ut utav filtret är ett tuffare ljud och få kanske någon ytterst ynkligt effektökning...
Och det finns ju både dom runda, tubformade filtrerna och dom platta fyrkantiga? vad är vad?

ett sportluft filter, sätter du som sagt i bilen original luftburk.
Ett öppet filter sätter du öppet under huven på bilen. Och då demonterar du den gamla luftburken helt och hållet.
Vad det gäller ljud så låter det ju mer om ett öppet filter, efter som det inte ligger i nån sorts låda.
Sen så tvistas det om huru vida det är bra för lmm:n eller inte.
Vissa säger inga probs, andra säger, NO WAY!
Finns ganska så många trådar på olika forum om folk som har fått havererade lmm:er efter at dom har satt dit öppet filter, men å andra sidan så kan dom ju pajja hur som helst.
Jag har original filter på min RS....skiter i ljudet och effekt ökningen är om någon bara marginell.

Skillnaden på sportluftfilter och öppet luftfilter är det väl så vitt jag vet inge skillnad, där mot är det skillnad på universal och insats luftfilter?

filter oljan i för blöta skumfilter kan sabba lmm, men kör du nått pappfilter bara så borde inte detta skada lmm.

Senast redigerat av loffe007 (12 december 2007)

edineN
12 december 2007 · 83 Inlägg

rätta mig om jag har fel, men har inte 9000 mapsensor?

TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

loffe007 skrev:

TTTTT skrev:

daveJR skrev:
Okej! (jag är inte så påläst på detta området) men vad är skillnaden på sportluftfilter och öppet luftfilter då? Det jag vill få ut utav filtret är ett tuffare ljud och få kanske någon ytterst ynkligt effektökning...
Och det finns ju både dom runda, tubformade filtrerna och dom platta fyrkantiga? vad är vad?

ett sportluft filter, sätter du som sagt i bilen original luftburk.
Ett öppet filter sätter du öppet under huven på bilen. Och då demonterar du den gamla luftburken helt och hållet.
Vad det gäller ljud så låter det ju mer om ett öppet filter, efter som det inte ligger i nån sorts låda.
Sen så tvistas det om huru vida det är bra för lmm:n eller inte.
Vissa säger inga probs, andra säger, NO WAY!
Finns ganska så många trådar på olika forum om folk som har fått havererade lmm:er efter at dom har satt dit öppet filter, men å andra sidan så kan dom ju pajja hur som helst.
Jag har original filter på min RS....skiter i ljudet och effekt ökningen är om någon bara marginell.

Skillnaden på sportluftfilter och öppet luftfilter är det väl så vitt jag vet inge skillnad, där mot är det skillnad på universal och insats luftfilter?

filter oljan i för blöta skumfilter kan sabba lmm, men kör du nått pappfilter bara så borde inte detta skada lmm.

vill du ha lite mer kött på benen angående luftfilter så kan du checka upp tråden.
sport/öppet filter, Den finns här på siten, under samma rubrik som den här tråden.
Där finns en korrekt förklaring till hur det ligger till med olika filter typer smile

Senast redigerat av TTTTT (13 december 2007)

blinka blått om du vill rejsa!
loffe007
13 december 2007 · 905 Inlägg

TTTTT skrev:
vill du ha lite mer kött på benen angående luftfilter så kan du checka upp tråden.
sport/öppet filter, Den finns här på siten, under samma rubrik som den här tråden.
Där finns en korrekt förklaring till hur det ligger till med olika filter typer smile

Men jag har läst denna men eftersom jag saknade källförteckning till högre ort så vet jag inte vars informationen är tagen eller om det är någon egen uppfattning av jonTe. Har inte hittat nån annan faktabank som tar upp frågan om vad som är så för mig personligen är öppet luftfilter, sport luftfilter och cold air intake samma sak det senaste är alltså ett universal filter placerat så det suger kall luft. Därmot anser jag det skillnad på insatsfilter och universalfilter.

Prova bara googla dom olika filter typerna och då får upp samma sak. Har även kollat på Greencotton.nu och dom benämner det som insats och runt.
På knfilters.com  hittar jag inte denna skillnad.
På samsteffansson.se verkar det inte heller vara nån skillnad då båda moddelenra heter sportluftfilter.
m.fl.
Eftersom jag inte hittar nånting som kan bekräfta faktan i den tråden skriven av jonTe så tar jag den med en nypa salt. Jag säger inte att han har fel, men inte heller att han har rätt. Om någon sitter med fakta med bra källor så får denna person gärna komma fram ur garderoben med dessa.

Senast redigerat av loffe007 (13 december 2007)

TTTTT
13 december 2007 · 945 Inlägg

loffe007 skrev:

TTTTT skrev:
vill du ha lite mer kött på benen angående luftfilter så kan du checka upp tråden.
sport/öppet filter, Den finns här på siten, under samma rubrik som den här tråden.
Där finns en korrekt förklaring till hur det ligger till med olika filter typer smile

Men jag har läst denna men eftersom jag saknade källförteckning till högre ort så vet jag inte vars informationen är tagen eller om det är någon egen uppfattning av jonTe. Har inte hittat nån annan faktabank som tar upp frågan om vad som är så för mig personligen är öppet luftfilter, sport luftfilter och cold air intake samma sak det senaste är alltså ett universal filter placerat så det suger kall luft. Därmot anser jag det skillnad på insatsfilter och universalfilter.

Prova bara googla dom olika filter typerna och då får upp samma sak. Har även kollat på Greencotton.nu och dom benämner det som insats och runt.
På knfilters.com  hittar jag inte denna skillnad.
På samsteffansson.se verkar det inte heller vara nån skillnad då båda moddelenra heter sportluftfilter.
m.fl.
Eftersom jag inte hittar nånting som kan bekräfta faktan i den tråden skriven av jonTe så tar jag den med en nypa salt. Jag säger inte att han har fel, men inte heller att han har rätt. Om någon sitter med fakta med bra källor så får denna person gärna komma fram ur garderoben med dessa.

här e en länk......vasse go smile...     http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=586

blinka blått om du vill rejsa!
Petersen
13 december 2007 · 76 Inlägg

jag har haft en del otur med öppet filter,Lmmen pajade o sen ja monterade öppet på min s60t5 så har de bara dykt upp små fel,kan ju va annat me... men ja har monterat tillbaka orginal burk med ett sportfilter o bilen känns som den går bättre...

Alltid skit gla.
Volkswagen Tiguan "Lecker" (2018)
MrTurbo Better than God \o/
13 december 2007 · 1 883 Inlägg

Nu läser jag INTE igenom hela tråden innan jag svara MEN......  ;

Kan rent generellt säga att man förkortar livstiden på motorn med öppna filter, helst om det är någe billig dynga. Dessa släpper igenom skit som går med ner i motorn och polerar kolvtoppar och förbränningsrum.  De som är av VÅT modell, där de skall dränkas i vätska släpper in mindre skit men å andra sidan sätter sig det där skitet som filtret behandlas med i lmm, intercoolr, gasspjäll osv. Det är inte heller bra.

Så, som säkert någon sagt före mig, TORRA PAPPERSFILTER  is the shit...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
loffe007
13 december 2007 · 905 Inlägg

MrTurbo skrev:
Nu läser jag INTE igenom hela tråden innan jag svara MEN......  ;

Kan rent generellt säga att man förkortar livstiden på motorn med öppna filter, helst om det är någe billig dynga. Dessa släpper igenom skit som går med ner i motorn och polerar kolvtoppar och förbränningsrum.  De som är av VÅT modell, där de skall dränkas i vätska släpper in mindre skit men å andra sidan sätter sig det där skitet som filtret behandlas med i lmm, intercoolr, gasspjäll osv. Det är inte heller bra.

Så, som säkert någon sagt före mig, TORRA PAPPERSFILTER  is the shit...  smile

tror ändå att oljan från filtret är ganska liten mängd gentemot det som kommer med vehusventilation?

loffe007
13 december 2007 · 905 Inlägg

TTTTT skrev:
här e en länk......vasse go smile...     http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=586

jo men jag hittar inget som vare sig bekräftar det jonTe eller om det mot bevisar han på denna sida så jag förstår inte vad jag ska göra med denna länken?

TTTTT
13 december 2007 · 945 Inlägg

loffe007 skrev:

TTTTT skrev:
här e en länk......vasse go smile...     http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=586

jo men jag hittar inget som vare sig bekräftar det jonTe eller om det mot bevisar han på denna sida så jag förstår inte vad jag ska göra med denna länken?

om du lätse på sidan så står det ju klart och tydligt att K&N har sportluftfilter som monteras i bilens original luftbox och open air (öppet luftfliter) som monteras under huven. Vet inte vad mer du kan tänkas begära, om du inte litar på en så pass etablerad filter tillverkare.
Du får givetvis kalla filtren för vad du vill. Min tanke var bara att belysa för kilen att det finns en skillnad när man ska beställa/köpa ett filter. Och det är ju just därför som tillverkarna har valt att namnge dom på olika sätt!

blinka blått om du vill rejsa!
loffe007
13 december 2007 · 905 Inlägg

TTTTT skrev:

loffe007 skrev:

TTTTT skrev:
här e en länk......vasse go smile...     http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=586

jo men jag hittar inget som vare sig bekräftar det jonTe eller om det mot bevisar han på denna sida så jag förstår inte vad jag ska göra med denna länken?

om du lätse på sidan så står det ju klart och tydligt att K&N har sportluftfilter som monteras i bilens original luftbox och open air (öppet luftfliter) som monteras under huven. Vet inte vad mer du kan tänkas begära, om du inte litar på en så pass etablerad filter tillverkare.
Du får givetvis kalla filtren för vad du vill. Min tanke var bara att belysa för kilen att det finns en skillnad när man ska beställa/köpa ett filter. Och det är ju just därför som tillverkarna har valt att namnge dom på olika sätt!

Jo men nu är det så att jag har kollat på knfilters.com och där hittar jag det inte. Jag kan lite på KN men inte på autoexpertens fina översättningar.

Dom ord som används mest verkar vara universal och stock/insats/ står inget om att sportluftfilter är ett stock filter så att säga iaf inte vad jag hittat på knfilter.com

Om tanken var att upplysa killen om skillnad så borde du väl upplysa han om den skillnaden och dom förklaringar dom använder oftast. För i dom flest e-butiker jag har sett så är det då ingen större skillnad på öppet luftfilter och sportluftfilter dvs universal och stock.

Klicka in på micro.se tex klicka på sportluftfilter och du får både fina fyrkantiga och runda fina universal. På dalhems så heter det luftfilter std(standar?), universal och en massa andra namn.

Upplys han gärna om att det finns sportluftfilter/öppnaluftfilter både för universalmontering där man tar bort orginal burken och insats.

Men kanske bara är jag som yrar?

Senast redigerat av loffe007 (13 december 2007)

TTTTT
13 december 2007 · 945 Inlägg

universal på engelska betyder att dom passar till alla bilar, har inget med typen av filter i sig att göra.
Sen så är det väl ganska så givet att det inte heter sportfilter på engelska, möjligtvis att dom kan använda uttrycker preformance eller high preformance.
En amerikan använder inte ordet sport på det sättet, visst dom kan säga sports car. Men det är inte samma sak. Sen så för övrigt på den engelska sidan så står det ju åxå open air kit.
Men nu skiter jag i den här tråden. Börjar bli lite larvigt det här.
Jag lägger ner och säger att du har rätt!

blinka blått om du vill rejsa!
jonTe
13 december 2007 · 5 710 Inlägg

Vad de olika filterna heter tycker jag saknar betydelse då det ofta som sagt är öppet för tolkningar hos de som säljer grejjerna.
Jag har dock tagit upp de vanligaste namnen och skillnaderna mellan dessa, är man petnoga kan man lika gärna ta upp bort infon men då lär vi få sitta o svara på luftfilterfrågor tills vi kräx.

>>daveJR, läs  denna:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
...och bedöm själv om du vill ha ett annan filter eller inte.
Är du bara ute efter ljud kan du lika gärna borra din befintliga box och behålla ditt originalfilter, det flödar luft så det räcker till 300> hästar.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang