3224
Sök

Volvo T5 på äldre jänkare förslag????

2 126 Inlägg
15 februari 2008
Ja om inget så gör det bara för att reta gallfeber på folk! Fan nu blev jag ju sugen att fixa till min Valliant o slänga i en turbo fyra ju! wink

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 februari 2008
camaro67 skrev:
Men 348 är bb eller hur? Och jag har väldigt svårt att tro att de kan få en sån att varva 10k. Men då kan ju killen åka med modernare axel då. För du nämde bara stelbakaxel. Jag tycker du ska göra det. De blir ju hur fränt och ballt som helst!

348 är smallblock som in i helvete. o.O Mindre än en standard Cheva 350 i en Camaro t.ex.

Du kan ju alltid fråga alseryd, han mekade i bilen nere i Linköping.
Bilen jag pratade om är en RACEBIL = Icke standard = Väldigt lättad.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
15 februari 2008
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Men 348 är bb eller hur? Och jag har väldigt svårt att tro att de kan få en sån att varva 10k. Men då kan ju killen åka med modernare axel då. För du nämde bara stelbakaxel. Jag tycker du ska göra det. De blir ju hur fränt och ballt som helst!

348 är smallblock som in i helvete. o.O Mindre än en standard Cheva 350 i en Camaro t.ex.

348 är en bb som satt i sena 50-tals fullsize chevor en bit in på 60-talet. Tror den kom 58. Men sen tror jag att ls1:an är en 348 och den är en sb. Så de finns nog både och

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 februari 2008
camaro67 skrev:
348 är en bb som satt i sena 50-tals fullsize chevor en bit in på 60-talet. Tror den kom 58. Men sen tror jag att ls1:an är en 348 och den är en sb. Så de finns nog både och

Den 348 du tänker på är fan en Impala motor, som är en smallblock, men helt unik i topparna. 409 var den värre versionen. Men, det är en smallblock. Finns ingen big block 350 eller hur?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
15 februari 2008
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:

Den 348 du tänker på är fan en Impala motor, som är en smallblock, men helt unik i topparna. 409 var den värre versionen. Men, det är en smallblock. Finns ingen big block 350 eller hur?

Just precis en impala motor som är en bb. och 350bb har jag inte hört talas om så de finns förmodligen inte nej.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 februari 2008
camaro67 skrev:
Just precis en impala motor som är en bb. och 350bb har jag inte hört talas om så de finns förmodligen inte nej.

Impala 348'an är inte en BB. Den räknas som en BB pga topparnas utformning, men under allt så är det egentligen en borrad 327.

Meister
6 763 Inlägg
15 februari 2008
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:

Impala 348'an är inte en BB. Den räknas som en BB pga topparnas utformning, men under allt så är det egentligen en borrad 327.

Varför skulle den räknas som en bb bara för att topparna är anorlunda? Då är de ju falsk marknadsföring.

644 Inlägg
17 februari 2008
Cheva 348 och 409 är räknas som bigblock och har inte något gemensamt med 327 eller någon annan smallblock..

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Big-Block_engine
Senast redigerat av Pellefax (17 februari 2008)

12 086 Inlägg
17 februari 2008
Frågan är varför man vill trycka i en liten volvo5a i en Mustang när man får plats med största Bmw6an lr något annat med lite potensial i. De vanligaste motorbytena i en gammal musse är väl isf en nyare v8 med kompressor och annat skoj.

12 086 Inlägg
17 februari 2008
Pellefax skrev:
Cheva 348 och 409 är räknas som bigblock och har inte något gemensamt med 327 eller någon annan smallblock..

Räknas och räknas, du har säkert rätt. Men en BB är alltid en BB och en SB är alltid en SB.. har inte med cylindervolymen o göra utan motorblocket. För dom som sätt en BB bredvid en SB vet som jag vilket fruktansvärd skillnad det är storleksmässigt.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 februari 2008
Pellefax skrev:

Du tror på wikipedia?

Om vi säger såhär, den kan inte kallas bigblock eftersom den är inte en bigblock. Inte en smallblock helt heller. Den är i en klass för sig. En hybrid om man nu kan säga så.

Reparatör
630 Inlägg
17 februari 2008
Einar89 skrev:
usch, en jänkare ska ha en v8 inte en 54 burkars svensson maskin elr nåt annat!

klart som faan det vore fränt med en 54 cylinders svensson motor i vad för bil som helst tycker jag big_smile

945 Inlägg
17 februari 2008
Mycket snack om BB:s och SMB:s i tråden just nu.
Men ni som verkar vara experter på skillnaden mellan en SBM och en BB, kan ni inte vara schyssta och klargöra vad som skiljer ett SMB från ett BB. Kan ju vara kul för dom som inte håller på med jänkare att veta vad det är ni pratar om.

EDIT. Och för att krångla till det ytterligare så kan ni väl passa på att förklara vad ett siamesblock är, och vad det uttrycket innebär big_smile
Senast redigerat av TTTTT (17 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
De va någon som skrev att tokyo drift mustan var annat chassi. kolla den här länken..
http://www.moddedmustangs.com/tokyo-dri … stang.html

Meister
6 763 Inlägg
18 februari 2008
Siarnaq skrev:
Pellefax skrev:

Du tror på wikipedia?

Om vi säger såhär, den kan inte kallas bigblock eftersom den är inte en bigblock. Inte en smallblock helt heller. Den är i en klass för sig. En hybrid om man nu kan säga så.

Men är de baserade på smallblock eller vad är de du menar igentligen? Det är alltså ett sb-block med toppar som gör att de ser ut som en bb? Sen har jag förövrigt svårt att tro att de vågade ta upp en sb-block till 409 från fabrik.

1 396 Inlägg
18 februari 2008
camaro67 skrev:
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:

LS1:an är en 346.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

644 Inlägg
18 februari 2008
Siarnaq skrev:
Pellefax skrev:

Du tror på wikipedia?

Den kallas för bigblock därför att det är en bigblock helt enkelt, har du en annan uppfattning får du gärna ha det, men det är fel...  Köp gärna denna boken om du vill lära dig lite fakta..
http://www.themotorbookstore.com/chevy-409-manual.html

1 396 Inlägg
18 februari 2008
camaro67 skrev:
Siarnaq skrev:
Pellefax skrev:

Du tror på wikipedia?

Men är de baserade på smallblock eller vad är de du menar igentligen? Det är alltså ett sb-block med toppar som gör att de ser ut som en bb? Sen har jag förövrigt svårt att tro att de vågade ta upp en sb-block till 409 från fabrik.

Nya 427:an är ju smallblock! smile

Och någon frågade vad som är skillnaden mellan SB och BB. Jo, bigblock är fysiskt större än smallblock. Volymen spelar ingen roll. Precis som det låter.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
18 februari 2008
hehe ilket liv det blev på denna tråden...!! jag säger bara KÖR PÅ ....

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 februari 2008
NiclasT skrev:
Och någon frågade vad som är skillnaden mellan SB och BB. Jo, bigblock är fysiskt större än smallblock. Volymen spelar ingen roll. Precis som det låter.

Alltså är det upp till var och en att avgöra om det är SB eller BB?
Låter ju som en tolkningsfråga utan direkta "krav".

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök