6765
Sök

Vad är skillnaden: D24 - D24t - D24td - D24tdic ?

55 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
Som topic lyder
Vad är skillnaden

Skiljer, topp, block, pump osv från sugmotor till turbo motorerna?
Vad är skillnaderna mellan t/td/tdic

Vill ha seriösa svar inget svammel
Funderar på turbo konvertera en sugmotor till turbo intercooler
Vill veta vad som skall göras, vad jag ska börja med och vad jag ska bygga på

The one and only
1 091 Inlägg
18 mars 2008
D24tic har oljekylda kolvar som D24an saknar. Har för mig det är klenare stakar i sugmotorn oxå men är inte 100 på det hmm Kamen ska skilja lite mellan dom oxå.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

55 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Okej, hur mycket kan man ladda med turbo på sugmotor? smile

The one and only
1 091 Inlägg
18 mars 2008
Jag är inte så insatt i diesel, men 0,5-1 bar borde ju funka utan några större problem

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 mars 2008
Att överladda en diesel är inte samma sak som att överladda en bensinare. Iprincip skulle du kunna smälla på med 10bar i laddtryck och inte öka en hästkraft i effekt! Detta beror på att effekten i dieseln bestäms av insprutningspumpen dvs. bränslemängden och inte av mängden insugen/pressad luft som hos en bensinare.

Så svaret är ja du kan uta vidare slänga på en turbo. Du kan märka en viss skillnad i praktiken då effekten kommer att komma på ett annat sätt än hos en sugmotor, men du får inte mer effekt än vad din pump är inställd att ge bränsle för.

byter du däremot pump mot en från D24T eller motsvarande (du kan smälla dit en fårn någon annan sexa också om du vill..) då kommer du att kunna dra nytta av turbon.

Om du "bara" är ute efter att turbokonvertera och smälla på med säg + 30-40hk så tror jag inte att du varesig behöver kompsänka eller byta kolvar. Dock skall du byta kammar om du vill få ut optimalt av turbon.

Är du inne på mer trimning så bör du fixa till innanmätet i motorn. Tag ett snack med dieselmeken eller ställ en fråga i www.dieselclubsweden.se forum så finns det fler som kan ge dig inblick i hur det fungerar.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök