problem med aut-lådan till 850

Chifen < T 00 >
23 april 2008 · 88 Inlägg

Hallo !!

En arbetskamrat har en volvo 850 som kronglar med automat låda, det som händer är att efter en stund så slutar den att driva o man får vänta ett tag o starta bilen igen och då fungerar drivningen en stund sen är det samma fel igen.

Är det nån annan som har haft samma problem eller att nån vet vad det kan vara ??

Är tacksam för svar

MVH Chifen

Chifen
vullen Mr White
23 april 2008 · 1 072 Inlägg

Prova å byt olja samt gör rent filtret i lådan..Kan bli så där me tiden då oljan är gammal och oljan blir varm.
Oljan ska inte se grå brun ut.Ska vara röd ATF.

//Lycka till!!

Senast redigerat av Robban 245 (23 april 2008)

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Marlboroman
23 april 2008 · 8 234 Inlägg

Robban 245 skrev:
Prova å byt olja samt gör rent filtret i lådan..Kan bli så där me tiden då oljan är gammal och oljan blir varm.
Oljan ska inte se grå brun ut.Ska vara röd ATF.

//Lycka till!!

Finns inget filter i de där lådorna, men ett oljebyte och kanske en skäljning lär va aktuellt att börja med åtminståne, då oljan inte har nån sertviceintervall på privatbilar utan det är bara på polis/taxibilar som automatlådaoljan igår i serviceschemat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
kolvas
23 april 2008 · 4 001 Inlägg

detsamma hände brorsan, garanterat så har turbinen gett upp, brukar ligga på runt 3500kr att få det fixat om man river ner lådan själv och lämnar iväg turbinen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Chifen < T 00 >
23 april 2008 · 88 Inlägg

oki , då har jag lite o kolla , men är det fler folk som vet vad det kan vara för fel så hör gärna av er , så att han kan få fixa lådan .

Chifen
Christian S
23 april 2008 · 4 816 Inlägg

Han kan ju börja med att kolla oljenivån och då ser han ju samtidigt hur oljan ser ut, ska som sagt vara ganska ljus röd men är alltid mörk röd om inte nästan svart och då är det värkligten hög tid att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Chifen < T 00 >
23 april 2008 · 88 Inlägg

Oljan är bytt i lådan säger han , men han kan tro att det kan vara turbinen eller nåt , han skulle kolla upp det !! Men är det fler som sagt som kan tro sig veta så dela med dig smile.

Chifen
Sebus
29 april 2009 · 164 Inlägg

Robban 245 skrev:
Prova å byt olja samt gör rent filtret i lådan..Kan bli så där me tiden då oljan är gammal och oljan blir varm.
Oljan ska inte se grå brun ut.Ska vara röd ATF.

//Lycka till!!

Är det lätt att byta filtret? Eller måste man rycka ur hela motorn?

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
ThorskeN
29 april 2009 · 287 Inlägg

Sebus skrev:

Robban 245 skrev:
Prova å byt olja samt gör rent filtret i lådan..Kan bli så där me tiden då oljan är gammal och oljan blir varm.
Oljan ska inte se grå brun ut.Ska vara röd ATF.

//Lycka till!!

Är det lätt att byta filtret? Eller måste man rycka ur hela motorn?

Läser du lite längre upp så står det att det inte är nått filter i den lådan:)

Sebus
29 april 2009 · 164 Inlägg

ThorskeN skrev:

Sebus skrev:

Robban 245 skrev:
Prova å byt olja samt gör rent filtret i lådan..Kan bli så där me tiden då oljan är gammal och oljan blir varm.
Oljan ska inte se grå brun ut.Ska vara röd ATF.

//Lycka till!!

Är det lätt att byta filtret? Eller måste man rycka ur hela motorn?

Läser du lite längre upp så står det att det inte är nått filter i den lådan:)

Men det stämmer inte i på alla modeller:P

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
bemve Kyltekniker
1 maj 2009 · 166 Inlägg

Det finns väl en sil(=filter)? du får plocka bort sumpen på växellåda så sitter den där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang