Haft en väldigt produktiv dag i garaget idag, Har ju haft en ABS lampa som lyser i bilen, så i lördags var jag på returbilen och köpte 2st ABS givare till fram på bilen, hittade inga bra bak. Dessa bytte jag idag, utan resultat, så det får bli en ny runda till returbilen snart, behöver ändå lite annat med. Fick även tonat båda sidrutorna bak på bilen så nu är det bara bakrutan kvar, blev sjukt nöjd med resultatet, den som hittar ett veck, en bubbla eller liknande när de synar det är välkomna att berätta det.
och lite bilder från dagens jobb
Rutan avmonterad, inte det lättaste, Bort med B stolpen, bort med hållaren för bältet, skruva ut skruvarna på den långa sidan, bort med listen, skruva bort skruven i öppnaren och sen plocka ut rutan.
En utmonterad ruta var beställt, nu fick den sig ett gäng omgångar med T-Röd för att få bort all skit och alla fetrester mm, underarbetet och förarbetet är A och O för att lyckas.
kapar till en lämplig stor bit, sen tar jag sakta av skyddsplasten och sprejar hela tiden med vatten som blandats med diskmedel, rikligt ska det vara. Sprutar sen även hela rutan med samma blandning.
passar in biten och sen påbörjas arbetet med gummiskrapan, riktiga verktyg ska användas, inte den där lilla hårda skrapan man får med i paketet. Här började jag försiktigt och få ut de stora bubblorna, sen skar jag till filmen som den skulle vara, och sen skrapa mer och mer bestämt tills allt var borta, sen lät jag den ligga en stund för att se så ingen mer växte fram och sen en sista hård skrapning från mitten och ut över hela.
och sen monterades rutorna tillbaka igen, mkt nöjd med resultatet. nu är det bara bakrutan kvar, den är inte lika kul och lätt, har provat en gång för 2 år sedan, men det gick åt helvete. ska ge mig på den imorgon igen förhoppningsvis.
Riktigt snyggt med toningen:) Vad använde du för film:P? Funderar på att testa på min nu snart också:P Fast bakrutan är ju hemsk att tona:/ Men med lite tur kanske man får det bra haha:)
Jag köpte min folm från www.stylingkompaniet.se den heter midnight black (har jag för mig ) och som sagt sidrutorna var enkla bara man är ordentligt med underarbetet och inte daltar för mycket med gummiskrapan, samt har RIKTIGA verktyg, Rakblad, gummiskrapa, arbetsyta mm blir nog bakrutan idag får vi se hur det går
Blev ingen toning av bakrutan idag, då Björn som jag lånar garage plats av hade lånat hem fjäderspännare så vi bytte ut dämparna fram mot mina coilovers, bak får bli nästa gång vi lånar hem dom, hann inte mer idag.
Hjulet borttaget och bilen upppallad
mmm e dom inte fina
så fint så fint, och gick väldigt smidigt att byta
Just nu har jag dom på högsta som är 40mm sänkning, ska låta dom sätta sig, sen ska jag justera in dom så att hjulen fortfarande passar. Men det var som att köra en ny bil i responsen och väghålningen redan här.
Var ingen bra dag i garaget idag.... inte mycket som gick som det skulle men men, man lär sig hela tiden.
Använde en sopsäck för att göra en mall av bakrutan som jag sen skar till, Gjorde mallen efter utsidan av rutan så jag får lite marginaler.
De viktigaste sakerna man behöver för att lägga på en solfilm, T-Rod, Gummi skrapa, rakblad.
Tyvär så när jag började ta bort skyddsfolien på själva solfilmen, så blåste det till och den ena sidan vek upp sig och klistret satte sig direkt, så det gick inte att rädda den utan var bara å slänga, så nu få jag vänta tills min nästa rulle solfilm kommer.
Så jag gav mig på mina coilovers istället. Började sjustera in mina coilovers också idag försökte hitta rätt höjd som skulle funka med bilen och däcken! Gick så därbra det med, fick in en höjd som var bra till den fronten som sitter på nu, min orginal front, men när jag skulle köra ut ut garaget så är där en kant som sticker upp, och det är lutning utanför, detta gjorde att hela min front höll på att slitas bort för den fastnade i kanten. Var bara att kör in igen höja upp dem till en bättre nivå och prova igen.
Fick ju först fästa tillbaka fronten, och nu håller jag på att köra in dom, tror jag måste höja lite till, om inte annat för den nya fronten som ska på nu snart är betydligt lägre.
Har ju i runda slängar bara 45 dagar på mig nu att få allting klart inför Skåne Crazy Tour 2009
Denna veckan blir det baslåde bygge, då jag inte hinner till garaget. baslådans alla sidor utom den främre är klara nu, slipade ner dom idag så att de är jämt när jag sen ska klä den. efter det så ska den kläs i svart alcantara, så får vi se hur jag gör med fronten. Inga bilder idag då jag bara slipat.
Då beställde man lack, klarlack, filler och grynd färg mm samt allt som behövs till igår. väntar mit att det är färdigt till idag, så sen blir det till att börja fixa kjolarna så att de äntligen kommer på, samt Rosten, framför allt rosten ska göras vid nu äntligen!
Baslåde bygget fortskrider i rasande tempo nu, idag har jag gjort färdigt själva lådan, dämpat den på insidan, kopplat in och provspelat basarna.
Nästa steg blir att klä åbäket, det blir svart alcantara i denna rundan, sen får vi se om jag gör om framsidan och plastar till den och passar in den att passa in i bagaget, men pga tidsbrist just nu så blir det enklaste sättet.
Inpassning av basarna och utmätning hur de ska sitta
Lite inkoppling, basarna har dubbla talspolar som först parrallell kopplas för att få ner basarna i 2 Ohm, sen parrallellkopplar jag basarna ner till 1 Ohm, Steget är sen ett Sinus Live 1500 som levererar 1500W i 1 Ohm. Basarna är sen byggda i en 40 Liters sluten låda.
Dags att skruva dom på plats så att jag kan provspela den.
En väldigt mörk bil på när jag provspelar, hade ingen av mina bra mobilkameror med mig utan endast min W715. Lovar bättre bilder senare. men den spelade bra under provspelningen utan några särskilda inställningar gjorda.
Imorgon ska jag försöka komma iväg och handla tyg, så jag kan klä den, och sen ska jag rycka ut allting ur bagaget, köpa spånskiva till golvet och börja måtta ut det. Nu ska det jobbas på i ett rasande Tempo.
Jag plockade ut dessa lackade dom igen, hade blivit lite slitna. Denna gången lade jag även ovanpå den mattvita färgen en Matt klarlack, får se om det gör något resultat, sen ska de ut en gång till och så ska markerings strecket göras snyggt. Helst vill jag ha en diod bakom som lyser, får se om jag lyckas
Har lite bilder från en bättre kameramobil (Idou) också, innan batteriet tyvär tog slut i den.
Baksidan fixar, ska mäta ut och sätta dig kopplings"plinten"
Beklädnad till insidan av lådan, inklusive spraylim allt från Biltema.
då var allt dämpat och klar, bara att skära ut det som är över hålen (råkade fastna lite skit i limmet, tur att det är utsidan ) sen limmades, silikonades och skruvades allt ihopa
Det lutar åt det blir Returbilen på Lördag, behöver ABS givare bak, Dörrsidor, och sidor bak samt lite småplock. ska även till Tygbutiken på Svåggertorp på lördag och köpa massa alcantara, både vid och svart
Lådan inmonterad, det mesta av golvets första lager är lagt.
allt är uttömt nu, en hel massa sladdar ligger och väntar. en hel del av dom ska dras om
Första sektionen är nu tillsågad
Andra sektionen tillsågad och håller på att passa in den
Och sista biten ovanför batteriet, så att Kabeln från batteriet till Säkringen/fördelaren blir så kort som möjligt. Samma gäller för Jorden sen också!
Allting ska kläs med svart filt, svart alcantara var slut överallt, men då det ska ett lager till ovanpå och detta bara ska vara en bottenplatta att fästa allting i så gör det inte så mkt
Då det inte gick att få tag på spraylim någonstans så körde jag med Väv/tapetlim, funkade väldigt bra till och med
allt klädd och inmonterat av plattorna
Även baslådan ska kläs med den vita alcantaran som jag köpte igår
Dags att fästa basarna igen.
Kopplingsplintarna för Plus och Minus är fästa på plats. Kablarna till dom är dragna.
Baslådan satt på plats, ska bara fixa så den är fast ordentlige med, men det blir på baksidan där det inte syns. Senare ska det till mer väggar där inne, och lite annat.
Är faktiskt nöjd så här långt, lådan ser mkt bra ut, gillar den vita färgen på tyget.
Jag är i varje fall nöjd så här långt, nu är slutsteget inkopplat, basen är gainad till så mkt som mitt nuvarande framsystem klarar av att spela till. (knappt 1/4 gain) upptäckte dock att jag måste skruva ut en av basarna så jag kommer åt att fästa upp kablarna bättre inne i lådan, för nu ligger de och slår mot väggen när jag spelar.