F1 motorns tomgång

kolvas
22 september 2008 · 4 001 Inlägg

ZonaX skrev:

Batta skrev:
Formel 1 bilar kör med V8'or

Kör dom inte med V10:or också??   roll

nej, inte numera. Det är V8:or på 2,4liter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PlumCrazy
22 september 2008 · 881 Inlägg

KHRacing skrev:

supersupra87 skrev:
Hmm, är det inte mer än 4000rpm ? har för mig att det ligger runt 5-7000rpm. Beror ju också på vilken bana som ska köras.

ursäkta mig - Men vad i hela världen har bansträckningen med tomgången att göra ?

Ungefär samma som att... när jag kör till jobbet 3 mil så är min tomgång satt till 900rpm,... men skall jag köra till stockholm 55mil så är den satt på 4000rpm....

Det måste väl i så fall mer bero på antalet kurvor.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
TurbOla Reservdansk
22 september 2008 · 6 271 Inlägg

Corpze skrev:
När den kommer i självsvängning kort sagt... alla har väl mer lr mindre studsat runt i en 240 när den har alldeles för låg tomgång tongue

En gammal rödblockare är ju vridstark som tusan på låga varv i jämförelse.
Min klarade alla fem växlarna på tomgångsvarv, med 6 personer i bilen. smile

Antar att en F1 bil inte är det.
Men tomgången kanske är satt så högt för att hålla uppe temperaturen i motorn?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jocke_gronberg
22 september 2008 · 4 586 Inlägg

bil_alskaren skrev:
Varför har en f1 motor en tomgång på 4000 rpm?
Vad spelar det för roll om man har en låg eller hög tomgång?

bilen borde får för fet blandning på lägre varv därav den höga tomgången

Batta
22 september 2008 · 1 353 Inlägg

2006 så körde dom med V10'or på 3 liter, 2007 och 2008, så gällde V8'or på 2.4 liter.

ingen som vet vad som gäller nästa år, då FIA inte har bestämt sig vad för regler som skall gälla då ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
torpis Forummoderator
22 september 2008 · 10 572 Inlägg

jorre83 skrev:

bil_alskaren skrev:
Varför har en f1 motor en tomgång på 4000 rpm?
Vad spelar det för roll om man har en låg eller hög tomgång?

bilen borde får för fet blandning på lägre varv därav den höga tomgången

Det är svårt att dosera rätt mänga soppa med stora spridare, det blir so matt fylla ett nappsglas med brandslang...

dock är väl problemet snarare placeringen i detta fallet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KHRacing
22 september 2008 ·

PlumCrazy skrev:

KHRacing skrev:

supersupra87 skrev:
Hmm, är det inte mer än 4000rpm ? har för mig att det ligger runt 5-7000rpm. Beror ju också på vilken bana som ska köras.

ursäkta mig - Men vad i hela världen har bansträckningen med tomgången att göra ?

Ungefär samma som att... när jag kör till jobbet 3 mil så är min tomgång satt till 900rpm,... men skall jag köra till stockholm 55mil så är den satt på 4000rpm....

Det måste väl i så fall mer bero på antalet kurvor.

*skrattar*
lika konstigt svar detta...

vad har en kurva med tomgången på högvarvig racerbil att göra ?

camaro67 Meister
22 september 2008 · 6 763 Inlägg

KHRacing skrev:

PlumCrazy skrev:

KHRacing skrev:

ursäkta mig - Men vad i hela världen har bansträckningen med tomgången att göra ?

Ungefär samma som att... när jag kör till jobbet 3 mil så är min tomgång satt till 900rpm,... men skall jag köra till stockholm 55mil så är den satt på 4000rpm....

Det måste väl i så fall mer bero på antalet kurvor.

*skrattar*
lika konstigt svar detta...

vad har en kurva med tomgången på högvarvig racerbil att göra ?

De enda som skulle kunna göra att de blir olika tomgång på olika banor är väll att de skulle bygga motorer med olika karaktär och därmed behöva köra med en annan tomgång

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
22 september 2008 · 357 Inlägg

Tomgången bryr dom sig knappast om över huvudtaget bara den är i gång när den står stilla, för dom ligger int så ofta på dom varven när dom kör brukar dom ju knappt gå ner under 14000 rpm så.....

pompa
22 september 2008 · 48 Inlägg

sen så har ju f1 bilar ingen startmotor så hög tomgång missar ju risken å få motorstopp å bli stående

bil_alskaren
23 september 2008 · 110 Inlägg

pompa skrev:
sen så har ju f1 bilar ingen startmotor så hög tomgång missar ju risken å få motorstopp å bli stående

så ju högre tomgång desto mindre chans att det blir motorstopp?

Habobo
23 september 2008 · 198 Inlägg

Corpze skrev:
När den kommer i självsvängning kort sagt... alla har väl mer lr mindre studsat runt i en 240 när den har alldeles för låg tomgång tongue

Att självsvängning är en synonym för egenfrekvens vet jag också. Det svarade ju tyvärr inte på min fråga. Vad krävs eller när uppstår en motors egenfrekvens?

1332 - Överjävlig
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Kanske inte angående självsvängningar pga för låga varv. Snarare höga varv men intressant ändå måhända.

---------------------------

Vi stjäl ett gammalt inlägg av Johan Edlund som är en som VET:

"Så länge man tillverkar vevaxlar i ett flexibelt material så kommer torsionssvängningar att uppstå. Då alla material är flexibla så kommer man alltid ha en viss mängd torsionssvängningar.

En förbränningsmotor ger omväxlande positivt och negativt vridmoment, och ju längre bort från infästningen vi kommer ju större blir deformationen mätt i grader. Största problemet är alltså cylindern längst ifrån svänghjulet.
Har ett svagt minne av att en vevaxel kan normalt flexa ett fåtal grader.

Det finns flera sätt att angripa detta problem med torsionssvängningar. Man kan göra vevaxeln kortare och kraftigare. Man kan göra vevaxeln i ett material med högre e-modul som tex Toyota har experimenterat med (stål utblandat med titanborid vill jag minnas att jag hörde någonting om). En annan lösning är att använda en svängningsdämpare som minskar amplituden på svängningarna. Man kan också använda olika tändningsföljder för att försöka minska svängningarna.

Ett problem som svängningarna bidrar till är att ventilrörelser hamnar i osynk med kolvrörelserna vilket kan leda till tex att effekten sjunker och att kolvar och ventiler kan riskera att krocka. Vet att tex Cosworth har forskat på detta i samband med tävlingsmotorer och vanligen används någon form av dämpare för att minska de här problemen men man har också i vissa fall gått över till att sköta kamdrivningen på samma sida som svänghjulet sitter.

Den största faran med svängningarna brukar dock vara kritiska varvtal och självsvängning, dvs de varvtal som motorns egen frekvens matchar svängningen hos vevaxeln så att vevaxelns svängning förstärks (man kan tänka sig det som någon som puttar på en gunga i takt med gungan eller i otakt och den skillnad det ger hos gungningen) vilket kan leda till brott. Dessa varvtal går dock att beräkna med hjälp av massorna som ingår. Idag finns dessutom många bra datorprogram för sådant här.

I tex F1 så är just torsionssvängningar i vevaxeln ett mycket stort problem och det är naturligtvis någonting som drabbar raka motorer såväl som v-motorer och boxermotorer. En motor som i övrigt har en mycket bra balans som en rak 8 eller 6 kan drabbas hårt av dessa problem. BMW har tex haft en hel del problem med tidigare tävlingsmotorer med raka sexor, då fick man helt enkelt begränsa varvtalet för att undkomma problemet."

Se här också om du vill spy:

http://epubl.luth.se/1402-1617/2001/341 … 341-SE.pdf


/Göran


Habobo skrev:
Att självsvängning är en synonym för egenfrekvens vet jag också. Det svarade ju tyvärr inte på min fråga. Vad krävs eller när uppstår en motors egenfrekvens?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sebben tuningservice.se
24 september 2008 · 91 Inlägg

sen får man ju tänka på att i en f1bil så har man bara någon centimeter slaglängd så man har ju ingen enorm kolvhastighet.
Någon som har någonsom hellst data om f1motorns borr och slag?
Skulle vara kul att gämföra f1motorn kolvhastighet vid 4000rpm mot vad en gammal rödblockare har för kolvhastighet vid samma varvtal.
MVH sebastian

Oxygen
24 september 2008 · 629 Inlägg

http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines#2006

Senast redigerat av Oxygen (24 september 2008)

Habobo
24 september 2008 · 198 Inlägg

Tack Sharky! Nu fick man lite riktig info. Har sparat pdf-filen då sådant alltid är intressant att läsa.

1332 - Överjävlig
r35pect BMW ///M3
24 september 2008 · 404 Inlägg

sebben skrev:
.
Någon som har någonsom hellst data om f1motorns borr och slag?

om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att f1 bilar har runt 37mm-42mm slag kan de stämma`?

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Chevrolet_racing Fullständigt galen
24 september 2008 · 319 Inlägg

angående tomgången så har ja hört att motorerna e så lättade ifrån svänghjul, vevslängar o allt sånt att dem inte klarar att gå under sitt höga tomgångsvarv men ja kan ha hört fel

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
MrPB
24 september 2008 · 94 Inlägg

262turbo skrev:

Siarnaq skrev:

bil_alskaren skrev:
Varför har en f1 motor en tomgång på 4000 rpm?
Vad spelar det för roll om man har en låg eller hög tomgång?

Tja, med tanke på storleken på motorn och att varvstoppet ligger på 20k+, så beror det nog på att dom inte kan gå lägre ner.

tror att max varvet är satt vid 19000 om jag inte har helt fel...

Precis enligt reglerna som ändrades tills i år så fastställde man att alla måste ha samma motorstyrning och därmed max varv 19k!

Oxygen
25 september 2008 · 629 Inlägg

laaaarsson skrev:

sebben skrev:
.
Någon som har någonsom hellst data om f1motorns borr och slag?

om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att f1 bilar har runt 37mm-42mm slag kan de stämma`?

Wikipedia skrev:
2006

For 2006, the engines must be 90° V8 of 2.4 litres maximum capacity with a 98 mm maximum circular bore, which imply a 39.7 mm minimum stroke. They have two circular inlet and exhaust valves per cylinder, are normally-aspirated and must have a 95 kg (209 lb) minimum weight. Previous year's engines with a rev-limiter are permitted for 2006 and 2007 for teams who can't obtain a competitive V8.

Pre-cooling air before it enters the cylinders, injection of any substance other than air and fuel into the cylinders, variable-geometry intake and exhaust systems, variable valve timing are forbidden. Each cylinder can have only one fuel injector and a single plug spark ignition. Separate starting devices are used to start engines in the pits and on the grid.

The crankcase and cylinder block must be made of cast or wrought aluminium alloys. The crankshaft and camshafts must be made from an iron alloy, pistons from an aluminium alloy and valves from alloys based on iron, nickel, cobalt or titanium. The complete rules are available from the FIA Formula One world championship regulations.[9]

This is leading to a power reduction of around 20% from the three litre engines, However in many cases, performance of the car has been improved. In 2006 Toyota F1 announced an approximate 740 hp (552 kW) output at 19000 rpm for its new RVX-06 engine, [10] but real figures are of course difficult to obtain.

2007–2008

For 2007 the engine specification has been frozen to keep development costs down. The engines which were used in the 2006 Japanese Grand Prix, will be used for the 2007 and 2008 seasons and they will be limited to 19000 rpm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang