2466
Sök

Växellådsproblem, tröga växlar - Saab ng900 2.0T -96

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Det är så att jag nyligen har bytt koppling på bilen då den va totalt nergången och svårt att växla, problemet nu är att det fortfarande är lika svårt att växla (känns som att kuggarna i lådan inte riktigt vill som jag vill, och tar emot i varandra), så tänkte att om det kunde va så att oljan i lådan är dålig/slut?

Då till tillfällets problem med det, hur kollar jag oljenivå i lådan?

Sen, om olja behövs bytas:
var tappar jag ut oljan?
Var fyller man på ny olja?
Hur mycket olja går där i?
Och till slut, ska man satsa på någon speciell olja?

Som ni säkert förstått är jag fortfarande ganska nybörjare på motor och transmissionsdelen här, så skulle va enormt tacksam för värdefulla svar med tydlig hjälp.

Tack på förhand /Marcus
Senast redigerat av _DamnIt (28 januari 2009)

140 Inlägg
28 januari 2009
På saabturboclub forumet kan du söka efter detta och få bil beskrivning och allt.
Sen speedparts har bra billig olja, hör med dom annars.
MvH

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
28 januari 2009
Att Byta olja i lådan är inte så svårt ! sitter en plug på vänstersida på lådan vid  vaggan !under drivaxel
fyller på gör du uppifrån siter en stor plug där ! osäker på hur mycket det gick i 2.8 liter om jag inte minns hellt fel ! men är inte säker ! Bytte själv Låda på min saab 900 Turbo i sommras 

Lycka till

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Tack så mycket för tipsen, får ta och kolla detta smile

114 Inlägg
29 januari 2009
Hej man ska inte byta olja i lådan den ska va i lådans livslängd. Har du byt kopplins Vajer?

234 Inlägg
29 januari 2009
Bara för att Saab inte byter oljan på någon av deras servicetillfällen så betyder det inte att man inte ska byta den.

Jag gissar på att synkringarna har tagit stryk. Men eftersom enda sättet att felsöka detta är att ta ner lådan så rekomenderar jag att du kikar på dom andra möjliga orsakerna först. Föresten var det en erfaren saab mekaniker som gjorde kopplingsbytet? Annars är det mycket möjligt att han inte vet om hur man justerar växellänkaget.

1. Eftersom du har en självjusterande kopplingswire som ofta falerar när kopplingen blir dålig så rekomenderar jag att du först tar och byter denna till en vanlig wire med manuell justering.

2. Sedan rekomenderar jag att du byter till Redline Shockproof växellådsoljan som har kulor. Denna hjälper till om dina synkringar har börjat bli dåliga.

/Eric.

Avstängd
512 Inlägg
29 januari 2009
Ja läker det ut olja så, men skadar ej att byta, kolla länkaget från spak till lådan, dåliga bussningar i lederna brukar bli så, vanligt fel på VW,  kopplingen kan det ju inte vara, eftersom den är bytt.

Men det är ju en Saablåda, stenkross!!

2 164 Inlägg
29 januari 2009
Byt oljan till rätt olja för de skadar aldrig.
Sen byter du vajern eller helst byggt om den till hydralisk när du bytte koppling.
Blir de bättre om du dubbeltrampar på kopplings pedalen när du ska växla??

MVH

F

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
1: kopplingswiren bytades strax innan koppligen, men får kanske testa med manueljustering?
2: Länkaget justerades aldrig, så får kanske testa det med i samband med oljebytet.
3: Jag har inte byggt om till hydralisk, och tror inte jag är så sugen på att göra det, för denna bilen kommer nog inte hålla tillräckligt länge för att det ska va lönt.

Och ja, va en som arbetade på Saab som gjorde det, dock inte på företaget (blir för dyrt då!)

457 Inlägg
29 januari 2009
Låter som om synkringarna börjar bli dåliga!

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Aern skrev:
Låter som om synkringarna börjar bli dåliga!

okej, får kolla upp det med.

Känns som att det är en hel del som jag ska se över! Men tack så mycket alla, för alla tips! smile

290 Inlägg
30 januari 2009
håller med Dahlhjelm redlines oljor e riktigt bra, jag bytte själv till Redline Shockproof på min
golf, funkar kanon.

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Okej, får ta och kolla upp den då smile

2 164 Inlägg
30 januari 2009
Kolla in denna länk innan du byter olja och följ rekomendernationerna.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=25234

MVH

F

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Tack så mycket, fick lite mer tips där.

Läste även att man skulle skölja lådan, vad rekommenderas att man använder för att skölja? Vatten känns inte som att det skulle va så fruktansvärt lämpligt ju.

7 281 Inlägg
30 januari 2009
_DamnIt skrev:

Läste även att man skulle skölja lådan, vad rekommenderas att man använder för att skölja? Vatten känns inte som att det skulle va så fruktansvärt lämpligt ju.

Med den oljan du vill använda.

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
_DamnIt skrev:

Med den oljan du vill använda.

Okej, så det är bara att slå i den nya oljan och tuta och köra? Eller låta det strömma igenom lite olja först?

2 164 Inlägg
30 januari 2009
Gör så här.
Töm lådan.
Här i 1 liter olja. Luft upp så att framhjulen är i luften och lägg i en växel och kör lite.
Sen tömmer du och i med rätt mängd och kör vidare sen.

MVH

F

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Gör så här.
Töm lådan.
Här i 1 liter olja. Luft upp så att framhjulen är i luften och lägg i en växel och kör lite.
Sen tömmer du och i med rätt mängd och kör vidare sen.

MVH

F

Okej, tackar så mycket för allt allihopa! Blir till att fixa växellåda till helgen då! smile

Sök