automatlåda ska bytas måste det vara exakt samma?

dj_padde
31 januari 2009 · 1 813 Inlägg

jo jag köpte en volvo 855 T5r med c a320hk i fick höra att lådorna inte håller i dessa bilar när det e automat men dum som jag e tänkte jag vafan han har ju kört med den så det borde funka.

men visst efter 2 dagar så sluta den bara driva å ska nu slänga på en annan låda men vilken!
kan man köpa en från en skrot som har suttit på en annan t5r lr man måste ha exakt samma nr som det e på min låda nu?? har hittat lite olika lådor så behöver man inte ha detta nr så får jag ju större mängder växellådor att leta i och bättre priser.smile


tror ni det e svårt att byta en automatlåda själv oxå?

bilen e en volvo 855 T5r 94a 24500 mil dom bytte lådan på den för ca 2 år sedan så något e det ju som inte stämmer:S

tack för svar!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
blacken
31 januari 2009 ·

Det ska vara samma nummer på lådorna dvs samma låda. annars så blir det dyrt i längden..

dj_padde
31 januari 2009 · 1 813 Inlägg

okay nej för en kompis sa att han köpte bara en låda å satte på sin t5r men det funkade typ 1 vecka så vet inte om det var lådan det var fel på lr om det var något annat..

då får jag kolla nr på lådan i morgon då och leta efter en samma!!

tack iaf=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
dj_padde
1 februari 2009 · 1 813 Inlägg

kollade på min låda så stod det 50-42LE   560
93kw 93372

jag hittar ju inga lådor som heter exakt det samma lr det räcker med att 50-42LE stämmer bara??

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
blacken
1 februari 2009 ·

dj_padde skrev:
kollade på min låda så stod det 50-42LE   560
93kw 93372

jag hittar ju inga lådor som heter exakt det samma lr det räcker med att 50-42LE stämmer bara??

Surra med Volvo..

dj_padde
1 februari 2009 · 1 813 Inlägg

jo det e ju det..!! men ingen vet ju om det måste vara exakt samma nr på lådorna lr inte så vetefan kan ju inte bara köpa en låda och prova haha för inte sä lätt att lämna tillbax en låda om det inte passar ju! någon måste ju ha bytt låda på T5r efter som dom lådorna verkar ju gå sönder hela tiden!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
_swede_ The real Swede
22 februari 2009 · 56 Inlägg

Du kollar efter fel nummer, kolla bilden här så ser du vilket nummer du skall gå efter ok?

http://www.awdturbo.net/albums/Web_bilder%a9/AW50-42/id.jpg

Orsaken är att lådorna jobbar ihop med lådans styrenhet (TCM) och det skiljer i ventilhuset och turbinen mellan olika lådor. Om du kör en annan låda mot din styrenhet så finns risken att oljetrycket i lådan inte stämmer och då rasar den ganska fort (oljetrycket styrs av en solenoid som styrs av styrenheten).

Mvh,
Eric Hjelte
Volvo 460 "460 T5 AWD" (1994)
BMW X3 SD (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang