2795
Sök

Bakaxel volvo 245.

124 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
hejsan. jag tvekar på att jag har rätt bakaxel på min volvo. mätarn visar 10kilometer för snabbt. motorn går mycket tungt och är låg varvad (vibrationer), så man måste växla hela tiden. hastigheten på motorväg är otrolig, den är riktigt snabb.. men den går jätte tungt på växlarna.. kan detta bero på att bakaxeln är bytt nån gång och de är fel utväxling? dessutom är de lager ljud i axeln, så den ska bort endå, tack på för hand

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

1 749 Inlägg
5 mars 2009
Om mätaren visar för snabbt borde väl bakaxeln vara lägre växlad?
Om du skulle haft en högre utväxling på den så den går snabbare/tyngre så skulle mätaren visa mindre än den faktiska hastigheten.

Kolla om du har en plåtbricka på axeln där det står vilken utväxling det är på den.
Efter det kanske någon vänlig själ kan tala om vad det ska vara för utväxling från början.
Senast redigerat av patrikke (5 mars 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

124 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
tackar. ska kolla upp brickan. skulle inte förvåna mej om de är en automat bakaxel på.

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

1 758 Inlägg
5 mars 2009
Kan säkert vara så att det är "fel" utväxling på den, men mätaren verkar stämma.
Cirka 10% felvisning är helt normalt med original rullomkrets.
Hade kransen eller givaren varit av fel sort hade den visat helt åt helvete fel, typ 120 km/h när du kör 40.

Sök