4327
Sök

Dunlop SP Sport Maxx - bra val?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Nu var det dags igen, sommardäcken är helt slut, man kan nära på spegla sig i skiten så blanka är de. Har kört två säsonger på Hankook Ventus K-104, inga större problem med dem, tysta, bra grepp etc, slets dock ned lite för fort, har bara använt bilen till vanlig vardags körning, inga utsvävningar på bana eller så, på sin höjd "inspirerad" körning då man varit aningens sen till jobbet. Är bara 205/55R16 på bilen så tycker inte de ska slitas så fort. Bestämde mig denna gång för Dunlop SP Sport Maxx då jag haft dunlop på min förra bil. Någon som har erfarenheter av detta däck? Ljudnivå, våtegenskaper, grepp på torr vägbana, slitstyrka?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

46 Inlägg
6 mars 2009
Jag har kört med dunlops sportmaxx däck en säsong, runt 1200 mil.  bra grepp, bra vattenegenskaper inget att anmärka på ljudnivå och slits inte särskillt mkt.. har runt 4 mm resp 7 mm kvar. kan tilläggas att de gick på min t5a med en del hjulspinn... helt ok däckval...

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
låter ju lovande smile
får väl se hur det känns när man får på grejerna på bilen, lämnade fälgarna till däcknissen igår. 4200 + montering verkade som ett ganska vettigt pris...

Numera leg. grusligist!

huh?
10 427 Inlägg
7 mars 2009
Låter som ett lagomt vettigt pris iallafall!
En bekant har kört på Dunlop Sport Maxx ett tag tror jag,
tom investerat i nya så verkar ju vara nöjd.

Ett tips är att klicka runt lite här för konsumentomdömen på däck:
http://www.dacktest.com/

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Man tackar för länken.
Finns det någon mening i att fylla däcken med "nitrogen" (skriv kväve för helvete, jävla larv!) det ska ju ge ett jämnt däcktryck oavsett temperatur? Säg att man fyller ett däck till ett tryck av 2.6 kilo vid 0 grader celcius så ska teoretiskt detta tryck vara högre vid säg 25 grader celcius och än högre om man ligger i 170 blås på autobahn. Har personligen inga planer på att ta bilen till tyskland, dock så menar ju däckfirmorna att man slipper kontrollera däcktrycket efter att man fått de gröna ventilhattarna, stämmer detta?

Numera leg. grusligist!

Sök