4352
Sök

Bromsproblem 240-87

4 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Har bytt skivor,slangar,bromsok och huvudbromssylindern. Men får inget tryck efter luftning. När jag har tryck från bromsvätske behållaren har jag tryck på pedalen, men när jag sätter dit locket efter luftningen går pedalen i botten. Håller på att bli tokig, har gjort allt enligt boken men likt förbannat går pedalen i botten. Finns det någon ventil som kan strula någonstan. När jag luftar så kommer det inga bubblor ut så systemet är tomt på luft hoppas jag, har säker gått 3 liter genom systemet.Skicka järna tips till min e-post så slipper jag logga in hela tiden.  ( totte@c-sam.nu )

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
8 mars 2009
Kolla så inte packboxen i huvudbromscylindern har gått, kan ha gjort det fast den är nu. Kolla även vacumslangen från huvudcylindern till insuget så att den är hel.
Förmodar att det är dot4 eller dot5.1 eller liknande du använt.
Hoppas du finner felet.

Mvh

Mvh Thomas

1 814 Inlägg
8 mars 2009
Har du monterat bromsoken rätt, Luftnipplarna ska vara uppåt!?
Lufta systemet enligt bilden nedan:
http://www.volvoturbo.net/bromsluftning240.jpg

4 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Har du monterat bromsoken rätt, Luftnipplarna ska vara uppåt!?
Lufta systemet enligt bilden nedan:
http://www.volvoturbo.net/bromsluftning240.jpg

Finns tre nippplar fram 2 på insidan och 1 på yttersidan, och jag öppnar 2 av dom sammtidigt enligt rep boken. Det står i boken något om bromsventil bak, men även om dom skulle vara trasig så skulle jag väl ha bromsar fram. Det konstiga är att trycket finns där när jag luftar men sedan försvinner när jag tar bort trycket från behållaren. Och det finns inga läckor någonstans. Och backventilen är hel på bromsservon, men bromsservon ska inte ha något med det att göra, trycket ska finnas där utan servo.

4 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Volvo_Thomas skrev:
Kolla så inte packboxen i huvudbromscylindern har gått, kan ha gjort det fast den är nu. Kolla även vacumslangen från huvudcylindern till insuget så att den är hel.
Förmodar att det är dot4 eller dot5.1 eller liknande du använt.
Hoppas du finner felet.

Mvh

Visst kan den ha gått, men det var samma tryck på den gammla. Vilken vakumslang, enda vakumslang jag har är den till Bromsservon, och backventilen där är hel även slangen. Om servon skulle vara trasig ska man väl ändå få upp trycket, det skulle vara om pinnen är av från servon till huvudbromssylindern men den är hel.

blacken
8 mars 2009
BENGE skrev:
Har bytt skivor,slangar,bromsok och huvudbromssylindern. Men får inget tryck efter luftning. När jag har tryck från bromsvätske behållaren har jag tryck på pedalen, men när jag sätter dit locket efter luftningen går pedalen i botten. Håller på att bli tokig, har gjort allt enligt boken men likt förbannat går pedalen i botten. Finns det någon ventil som kan strula någonstan. När jag luftar så kommer det inga bubblor ut så systemet är tomt på luft hoppas jag, har säker gått 3 liter genom systemet.Skicka järna tips till min e-post så slipper jag logga in hela tiden.  ( totte@c-sam.nu )

Skulle nog gissa på att din huvudcylinder har lunchat. Är inget ovanligt att det kan ske när den har ett par år på nacken, och  när man pumpluftar systemet med bromspedalen..
Senast redigerat av blacken (8 mars 2009)

205 Inlägg
8 mars 2009
Håller med förgående. Ta en titt på huvudcylindern...

4 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
Hur gör du när du luftar?

Har tryck från bromsvätskebehållaren med backventil och luftar enligt chema. Det kommer olia runt om ur nipplarna med bra tryck.

Sök