3974
Sök

Tips: inför byte av skivor & belägg!

424 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Tjenis!

Nu va de väl dax för mej för 1a ggr att byta skivor & belägg på vinterbilen!
Inhandlat Brembo skivor + belägg!

Har ett par frågor inför bytet bara för att va säker på saken smile
(Eftersom manualer & guider skiljer sej lite som jag studerat)

1. Bromskivan ska väl "tvättas" innan montering..
    Vissa säger att de räcker me en mjuk trasa + ljummet vatten
    Andra säger att "Bromsrengörings vätska" ska andvändas

2. Beläggens "gnisselplatta" el va de nu heter, funkar kopparpasta lika väl som bromsfett (siliconbaserad)
    För den ska ju va beständig hög värme + tryck, salt, vatten etc etc..
    Vissa säger bu, andra säger bä..
    Vilket är att rekomendera?

3. Behöver man verkligen avdvända en "Indikatorklocka" efter bromsskivans montering?

4. Kolven ska väl alltid inspekteras, för att upptäcka skador o förslitningar på kolven + damskyddet
    Är de rekomenderat att smörja den lite me nån fett, o vilken?

Yes, de va väl de som jag kommer på nu iaf..
Är de nån som har nåt tips till som jag missat så skriv gärna en rad el 2 smile

Här är en rätt bra o förenklad guide (fast de är till volvo ifs) ..och jag har en Punto Mk1

http://www.volvocars.com/se/salesandser … ystem.aspx

Tackar för hjälpen!

424 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Glömde fråga de här me bromsvätska..

När man trycker tillbaka kolven, så kan ju bromsvätske nivån höjas i behållaren ellerhur..?

Ska man suga upp lite bromsvätska ur behållaren innen man klämmer tillbaka kolven, o då menar jag inte me sugrör haha smile

Läste på nåt engelskt forum att nån kille skruvat av locket o lagt en bit trasa runt behållaren, eftersom bromsvätskan är skadlig för lacken..

Nån som har ett tips för de?
Senast redigerat av LiNx (14 mars 2009)

537 Inlägg
14 mars 2009
1. Helst bromsrengöring, inte 5-56 e.d
2. Kopparpasta funkar utmärkt, bara för att se till att inget börjar kärva fast.
3. Nej.
4. Kolla så det verkar se rätt ut bara.
5. Om du har precis vid max sträcket så ska du nog tömma behållaren lite, där räcker det med att stoppa in en pappersbit som suger åt sig (och sedan ta bort den pappers biten och sen göra om tills behållaren tömts lite). Tänk på att bromsvätska fräter.

Det är iaf mina åsikter och tror nog de flesta håller med.
Senast redigerat av markuse90 (14 mars 2009)

424 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Suveränt Markus!
Tack

424 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Glömde btw, angående punkt 2...

Fick höra idag att man inte ska ska ha nån bromsfett/kopparpasta på beläggets baksida OM den har redan en gnisselplatta på baksidan..

De e väl för att inget ska börja kärva etc etc men jag undrar om jag nu kletar på nåt.. fastnar inte massa smuts, damm, partiklar etc i själva smörjmedlet som kan förstöra kolvens packning/dammskydd..

Så fråga är om smörja el icke smörja..
Verkar nästan va en smaksak, beroende att dom få jag kollat me säger olika..
(Ska de helst va metallfri kopparpasta el funkar den vanliga oxå?)

Tackar för alla tips jag kan få smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 mars 2009
Jag brukar ha kopparpasta/silverpasta på "toppen/klackarna" på bromsklossarna. smile

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Random Hero
4 047 Inlägg
15 mars 2009
Larsson_Power skrev:
Jag brukar ha kopparpasta/silverpasta på "toppen/klackarna" på bromsklossarna. smile

Mvh Michael!

jag med, o så filar/ slipar ja där klackarna går i på oket för att de ska gå lätt

Dog food lid. Backwards

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 mars 2009
DusanMandick skrev:
Larsson_Power skrev:

Mvh Michael!

jag med, o så filar/ slipar ja där klackarna går i på oket för att de ska gå lätt

Jajjemen! Det är viktigt. Då blir det en "fröjd" att byta tills nästa gång smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

424 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Jo, de försstår jag.. i byglarna så beläggen rör sej fritt o inte kärvar fast..

Men de jag undrar är ifall man ska ha de på beläggens baksida oxå, den mot kolven
(Btw, så har jag flytande bromsok..om de nu spelar roll i frågan smile )

huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2009
Du kan tex använda CRC Bräklube istället för kopparpasta om du vill kleta lite på beläggen.
Vit/gulaktigt bromsfett.

Edit: Om du kan få tag på nya skruvar till bromsokshållare och bromsok så är det ju inte dumt att byta.

Kom ihåg att efterdra efter användning dock. Kan lossna. roll
Senast redigerat av steifan (15 mars 2009)

Sök