4409
Sök

Byte av olja i automatlåda tf727

527 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Tjena, har tänkt byta olja i lådan på min chrysler men vet inte riktigt hur man går tillväga då jag aldrig gjort det förut. Vet någon hur mycket olja som går i och vilken slags olja det ska vara? Sen så ska man väl tömma ut oljan ur convertern men hur gör man det?

Tack på förhand.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå

4 682 Inlägg
10 april 2009
plocka ner tråget å fånga upp oljan i en bunke ,byt filtret på samma gång. gör rent tråget å kolla efter spån å lukta på oljan om den luktar bränt.
byt till ny packning å montera tillbaks tråget, fyll på olja till nivån längst ner på stickan,starta motorn å växla igenom alla lägena(å lägg tillbaks den i N) å fyll sen på med olja till Full på stickan å upprepa samma procedur en gång till.
sen finns det ju en snikvariant oxå där man inte byter filter , men för det krävs det att det finns en urtappningsplugg vid tråget. där e proceduren den samma som vid byte av motorolja.

om du har tur så finns det en plugg på convertern ,å då de ju enkelt att byta oljan.
eller i annat fall så kan man tömma genom att ta lös returslangen vid oljekylet å starta bilen så att den gammla oljan flödar ut.
men man brukar inte behöva skölja ur convertern om bilen har servats regelbundet.
min farsa brukar alltid köra med Dexron III olja å den oljan brukar funka bra.
oljemängden beror ju lite av storleken på tråget men brukar vara ca 9L.

kan vara bra att införskaffa en verkstadshandbok där det finns bilder å står bättre beskrivet, e alltid bra för framtida behov oxå.

145 Inlägg
10 april 2009
Precis så som Moparboy440 säger!!  komma bli hur bra som helst wink  gjorde de på min ihelgen.

Lycka till mvh Fredrik

527 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
Tack för svaren! Jag tror att det blir att tömma convertern också då oljan är brunaktig och luktar bränt, så det är nog bra att byta all olja.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå

Sök