2201
Sök

Kylare i bagaget

63 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
undrar om man behöver någon sorts extra vattenpump för att montera kylaren i bagaget eller pallar orginal vattenpumpen detta?

950 Inlägg
11 april 2009
aandy_n skrev:
undrar om man behöver någon sorts extra vattenpump för att montera kylaren i bagaget eller pallar orginal vattenpumpen detta?

Den som sitter i min bil är vanliga typen. Tror det vktigaste är att ha bra dimension på alla slangar och rör, så du undvikar strypningar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 april 2009
Dansken- skrev:
aandy_n skrev:

Den som sitter i min bil är vanliga typen. Tror det vktigaste är att ha bra dimension på alla slangar och rör, så du undvikar strypningar.

Vanlig typ må hända, men där är ju hela systemet dimensionerat för det med. pumphjulet kanske är 5mm större än på en "volvomotor" och kylaren har kanske mondre tryckfall ?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

34 Inlägg
11 april 2009
Jag åker med kylare i skuffen på racebilen.
Enda modifieringen är att jag har en öppen termostat, tar lite längre tid att få upp vattentemp men det fungerar problemfritt!

Största problemet med kylaren bak är inte att vattenpumpen inte hänger med, utan det största problemet är att det är förjävla jobbigt att lufta systemet.
Det är löst lite klurigt på min bil att det sitter en gardena-koppling baktill vid kylaren, så jag trycksätter helt enkelt systemet när jag fyller vatten, sen finns det en liten avluftare baktill på toppen för att få bort all luft i motorn.

Så proceduren för mig för att fylla vatten är som följer;

Fyller upp glykol först, genom expansionskärlet som också sitter i skuffen.
Kopplar på gardena-slangen och trycksätter systemet, luftar på skruven fram, gör detta 2-3 ggr.
Vrider av ventilen till vattenslangen och startar bilen, sätter igång värmen så värmepaketet luftas.
Stänger av bilen och luftar igen bak på toppen med tryck från trädgårdsslangen.

Det är otroligt smidigt sätt att lufta på, har man inte så man kan trycksätta systemet är det stor risk att du får en luftficka i motorn med kokning som följd.

Hoppas det hjälper lite smile

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

1 291 Inlägg
12 april 2009
Jckssn skrev:
Jag åker med kylare i skuffen på racebilen.
Enda modifieringen är att jag har en öppen termostat, tar lite längre tid att få upp vattentemp men det fungerar problemfritt!

Största problemet med kylaren bak är inte att vattenpumpen inte hänger med, utan det största problemet är att det är förjävla jobbigt att lufta systemet.
Det är löst lite klurigt på min bil att det sitter en gardena-koppling baktill vid kylaren, så jag trycksätter helt enkelt systemet när jag fyller vatten, sen finns det en liten avluftare baktill på toppen för att få bort all luft i motorn.

Så proceduren för mig för att fylla vatten är som följer;

Fyller upp glykol först, genom expansionskärlet som också sitter i skuffen.
Kopplar på gardena-slangen och trycksätter systemet, luftar på skruven fram, gör detta 2-3 ggr.
Vrider av ventilen till vattenslangen och startar bilen, sätter igång värmen så värmepaketet luftas.
Stänger av bilen och luftar igen bak på toppen med tryck från trädgårdsslangen.

Det är otroligt smidigt sätt att lufta på, har man inte så man kan trycksätta systemet är det stor risk att du får en luftficka i motorn med kokning som följd.

Hoppas det hjälper lite smile

Utförligt skrivet!
Har själv tänkt köra med kylare i skuffen och hört mig för en del bland rallycross åkare, bla bergteamet och dom rekomenderar verkligen en elektriskt pump. Just deras hade dom placerat under "baksätet" så man får självfall från kylaren till pumpen. Sen hade dom även dragit ett bromsrör från högsta punten på motorn (termostathuset) till expansionskärlet i skuffen som avluftning. Det funkade mycket bra.

Jckssn: Vars tar du och vars släpper du ut luften till kylet? du får gärna posta nån bild!

Sök