Kopplingen på min CTR-04

Lotec
3 maj 2009 · 191 Inlägg

Allt började redan efter jag köpt den.. hörde ett svagt gnällande ljud som pågick i 1,5sek när man släppte upp kopplingen och körde iväg på ettans växel. Nu har det blivit värre och låter ibland när jag kör i 50-70km/h utan att jag ens koppla. Samtidigt känner jag ngn slags vibration i golvet där jag har fötterna när ljudet hörs. Dessutom har det gnällande ljudet börjat dycka upp allt oftare nu när man koppla/växlar.

Ska ringa verkstaden imorgon och be om att få komma dit men är orolig att det är något allvarligt och dyrt problem. Därför frågar jag er kunniga här på garaget först.

MvH Linus

Åttafemti R
Lotec
3 maj 2009 · 191 Inlägg

Ingen vet eller tro ngt? det va synd

Åttafemti R
BeCe
3 maj 2009 · 364 Inlägg

Hade liknande fel på min, utrampningslagret gnällde som bara den när jag kopplade

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Lotec
3 maj 2009 · 191 Inlägg

Du tror att jag har samma problem? förstår bara inte varför det gnäller när jag kör utan att koppla.

Åttafemti R
BeCe
3 maj 2009 · 364 Inlägg

har du dubbelkopplat mycket för att Vtecen ska gå in snabbare?

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Lotec
3 maj 2009 · 191 Inlägg

Nej det har jag inte gjort, kör relativt lugnt med bilen.. inga snabba/hastiga växlingar. Hörde från annat håll att kopplingen kan vara helt slut, att ägaren innan har suttit å slirat mkt på kopplingen, och nu har det blivit värre med tiden.

Åttafemti R
BeCe
3 maj 2009 · 364 Inlägg

Okej, ja det lär ju vara förra ägaren i sådana fall om du kört lugnt, gjorde samma med min men jag dubbelkoppla mycket, bytte koppling på min efter den lät då var det utrampningslagret som var slitet, jobbigt då tryckplattan var stenhård... Hoppas det inte blir allt för dyrt !

Senast redigerat av LilD (3 maj 2009)

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Lotec
3 maj 2009 · 191 Inlägg

Ja jag börja ana ugglor i mossen:/ Vad kostade det dig? byte av koppling alltså, om du nu vill säga det:)

Åttafemti R
BeCe
3 maj 2009 · 364 Inlägg

Köpte mig Helix kopplingkit från http://www.tdi-plc.com/ för 350 pund det var ca 4000kr och honda bytte det för mig, gick på ca 9000kr har jag för mig allt inräknat, 4 för koppling och 5 för arbetet drygt

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Lotec
3 maj 2009 · 191 Inlägg

Ok, tackar!

Åttafemti R
Lotec
4 maj 2009 · 191 Inlägg

Va på honda idag och kollade igenom bilen..

Resultat: Efter en testkörning av mekaniker och mig så konstatera killen att det är inget med koppling eller lådan. Han tar in bilen och lyfter upp den och kolla om det är något som vibrerar som ger resonans i bilen. Han påstår att han hittat felet, en plåtbit under bilen som han fixar till. Sen säger han att jag har fel oljefilter.. (KÖPT PÅ HONDA)  vilket dom tvärnekar. Jaja, byt ut det då och byt olja det skadar ju inte. Sen tror han sig hittat det riktiga felet till ljudet jag hört i en vecka. Något korsdraget stag som sitter fast i motorfästerna, ligger emot och vibrerar tydligen.
Det fixas och jag ska ge mig av när detta fasansfulla & irriterande ljud nu hörs ännu mer, jag vänder och åker tillbaka. Kräver att dom ska fixa det ordentligt men då har dom inte tid utan be mig fixa det själv hos någon jag känner med lyft eller boka ännu en ny tid.

Hade det inte varit bättre att provköra bilen och se så att det va fixat istället för att bara säga nu är det klart den står där ute. TACK SÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN AUTOMAX I KALMAR, ni har förmodligen fördärvat min bil ännu mer nu. Kunde inte ens se vad som gjordes i verkstaden. Jävla rötägg!

Åttafemti R
drazen_gti
4 maj 2009 · 807 Inlägg

lilD, varför dubbelkoppla när du har synkad låda?? Det gör man bara på lådor som har trasiga synkningar eller jätttegamla som inte ens har det... Försöker klura ut vad du vinner på det men kommer inte på nåt...

I'd rather die like a man, than live like a coward
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang