Honda trimmning.

Jcke
7 juli 2009 · 1 Inlägg

Hej!

Är lite intresserad av att öka prestandan i min Honda civic 92:a

Nu sitter det en 1.5l motor i den jag tror att den heter D15B2 på 90hk om jag inte minns fel.

Har hört att det ska gå att byta insug på denna motorn för nu sitter det bara "dual" spridare och det går att byta till "multi" altså fyra spridare. Någon som vet om detta ger någon avsevärd prestandaökning eller om det bara är onödigt arbete.

Jag har även ett "trimm" som man kan sätta på nån luftsensor det var ett motstånd som man satte dit så att den skulle få mer soppa. Kan detta vara bra för motorn?

Jag skulle även kunna tänka mej att byta motorn i bilen. Vad ska då bytas och vilken motor kan man byta till för att få igenom den på besiktningen och vad behövs o.s.v. Vart finner man en sådan motor och vad kostar dem ungefärligt.

Jag är lite amatör och har inte grejjat så mycket med bilar innan men intresset är stort och jag gör vad jag kan för att lära mej. Viljan finns och kunskap finns ju alltid här om inte annat..

Senast redigerat av Jcke (7 juli 2009)

Honda Civic (1992)
Moparboy440
8 juli 2009 · 4 682 Inlägg

om du har bara två spridare låter det som du skulle ha ett tbi sprut,då går det inte att bara så där byta till ett sekventiellt sprut utan du måste åtminstone byta databox i.s.f. lägg gärna upp en bild på motorn som man får se hur det ser ut.
såna där motstånd e bara bluff, de ända du får e högre bensinförbrukning om de har nån effekt alls.
om du ska trimma en motor behöver du inte bara mer bränsle, du behöver mer luft oxå.
det lönar sig inte att trimma din motor ,det är lika bra att byta till en B16A2 motor (160hk).
eller ännu enklare är det att byta till en civic som redan har en B16A2 motor.

Moparboy440
8 juli 2009 · 4 682 Inlägg

här e ett forum där du kan höra dig för : http://www.hondaklubben.com/forum/

Big Al Dr. Turbo
18 juli 2009 · 459 Inlägg

Jag har hjälpt en kompis att byta original 1.5 insprutet till mpfi insprutningen från 1.6:an

man behöver styrbox pm6 , insprut med spridare, kabelhärva med resistorbox och fördelare från 1.6:an (kan ha glömmt nått)

Vi hittade 2 guider på nätet som vi följde för att byta , vi köpte även en justerbar btr för att kunna få till lambdat då det skiljde lite efter bytet

Efter att vi bytte så började då kopplingen att slira så nog vart det effektökning, fanns tydligen bänkning på +15hk efter sånt byte men gissar att det även var med snäppet värre tändning

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 juli 2009 · 1 948 Inlägg

Det som gäller i ditt fall är att stoppa i en Vti motor.. då har du ca 70hk mer än nu.. och den svarar nog bättre på trimm än din motor, som endast är byggt för att vara/gå billigt.

Billigare alternativ är väl att leta upp en motor från en crx. på ca 125hk... dem går ju att trimma lite men frågan är om det ens är värt det då det säkert skulle kosta mer att skrämma upp en sån till samma restanda som en vti, än att köpa en riktig Vti motor samt behålla driftsäkerheten av att köra original.

Sen lär det nog inte gå att få igenom besiktningen om du nu inte har en j*vla tur och motorerna ser nästan lika ut...

Senast redigerat av AcesHigh666 (18 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Memme I'am AWESOME..
18 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Men om man nu säger att han bytar sett ner en VTI motor, ( Funderar själv på detta ) så kan man väl omregistera den som Civic VTI?

Btw, frågar här bara snabbt, ni som har Honda Civic, vart f*n sitter oljefliteret!!!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
kenny_crx
18 juli 2009 · 836 Inlägg

Jcke skrev:
Hej!

Är lite intresserad av att öka prestandan i min Honda civic 92:a

Nu sitter det en 1.5l motor i den jag tror att den heter D15B2 på 90hk om jag inte minns fel.

Har hört att det ska gå att byta insug på denna motorn för nu sitter det bara "dual" spridare och det går att byta till "multi" altså fyra spridare. Någon som vet om detta ger någon avsevärd prestandaökning eller om det bara är onödigt arbete.

Jag har även ett "trimm" som man kan sätta på nån luftsensor det var ett motstånd som man satte dit så att den skulle få mer soppa. Kan detta vara bra för motorn?

Jag skulle även kunna tänka mej att byta motorn i bilen. Vad ska då bytas och vilken motor kan man byta till för att få igenom den på besiktningen och vad behövs o.s.v. Vart finner man en sådan motor och vad kostar dem ungefärligt.

Jag är lite amatör och har inte grejjat så mycket med bilar innan men intresset är stort och jag gör vad jag kan för att lära mej. Viljan finns och kunskap finns ju alltid här om inte annat..

för att svara på ditt "trimm" till luftsensorn, så gjorde det skillnad på min bil i alla fall...den drar iväg lite snabbare på lägre varv...och att bensinförbrukningen skulle öka e bara något som folk tror i huvet utan att ens testat det på bilen, på min bil så har inte den ökat en ml/milen!
men det e bara ett motstånd som du sätter på en sladd som sitter bakom insuget så e inget speciellt precis men som sagt jag märker skillnad att köra me den på, andra med för den delen!


Han som sökte efter oljefilter så lägg dej under bilen så ser du nog det

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Memme I'am AWESOME..
18 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Har haft bilen upp på lift å då hitta vi inte i heller de :S .. För bilen jäveln läcker olja å jag är nästan 100 på att de e filtert! big_smile HELT svart olja ;P Kanske ska nog ta in den på Service big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
marven
20 juli 2009 · 551 Inlägg

jag tycker du du ska byta till d16z6 motorn isåfall(125hk, esi), den ser nästan likadan ut som du har nu fast det står vtec på ventilkåpan de kan du slipa bort, båda är d-serie motorer så det passar. du får ju ha boxar o kabelhärva från samma bil som du tar motorn från såklart. så kan du nog klara besiktningen med den motorn. det går att få dom rätt snabba också. att byta till en b serie som vissa säger är inte så enkelt och billigt, men visst vill du ge dig på ett projekt så varför inte men då blir det problem med besiktning osv. köp istället en som e VTi från början. det är mitt tips iaf.

You can't B serious, oh K
Aun
21 juli 2009 · 3 Inlägg

emijl skrev:
Men om man nu säger att han bytar sett ner en VTI motor, ( Funderar själv på detta ) så kan man väl omregistera den som Civic VTI?

Btw, frågar här bara snabbt, ni som har Honda Civic, vart f*n sitter oljefliteret!!!

Tror oljefiltret sitter under insuget! För det sitter ju garanterat på en av motorväggarna och framsidan av motorn sitter den ju inte, det ser man ju direkt när man lyfter på huven!

Eisenhut
22 juli 2009 · 1 827 Inlägg

Oljefiltret sitter som sagt under insuget... inte alls svårt att hitta.

Ang omreggning så är det ingenting man ska ge sig in på, man ska helt enkelt bara åka igenom besiktningen och låtsas som att det regnar, kan räkna upp ett tjugotal personer rakt upp och ner som gör detta år efter år med sina Hondor och det har ALDRIG blivit påkommet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Memme I'am AWESOME..
22 juli 2009 · 2 783 Inlägg

filtret hittat smile sitter ju vid insuget å under kamremen!tongue om man tittar uppe ifrån ;D..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
GroundX Got N/A?
24 juli 2009 · 358 Inlägg

Jag har ett komplett DPFI->MPFI kit. Det enda som fattas är lite slangar.

Effektkurva före och efter swap:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/MPFI_dyno_white.gif

Har även en rensad katt som ligger som även den lär ge någon % extra.

ECUn är relativt enkel att mappa själv också, en COM-kabel och några lödningar bara smile

Jag vet inte vad man kan tänkas landa på för kraft med MPFI, Rensad katt och mappad ECU, men mer än orginal lär nog effektkurvorna visa smile

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang