4150
Sök

Hejssan låter detta som en bra inköpslista (bromsar, upphägning och styrled från biltema) gällande volvo 744 och 854.

2 914 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
jag kan börja med att säga hej smile
jag är en av många som är på den sidan att inte riktigt gillar biltema (fått en känsla av att det är billigt skrot t.ex. som rusta m.fl)

läste igenom för ett tag sen i allmäntforumet ang. tråden där biltema diskuteras. jag fick känslan av att jag hade lite fel... (prövat deras tändkablar. enqyemtändstift och det var bokstavligen åt h*vete) det var därifrån jag fick den känslan av att biltema sög.

jag äger iallafall en volvo 744 som dämpare och fjädrar börjar ge upp på och vill ha nytt liv i det. smile
tänkte ska jag och far min fara upp till biltema för att spara nån 1k lapp istället för mekonomen m.fl. eller är det en dum idé?? (dvs måste jag byta 3 ggr så ofta med biltemas saker ist för volvo org. eller mekonomens saker?)

och samtidigt bes. jag pappas volvo 850 och fick 2 st 2:or på den. styrleden och bromsslangar ena sidan (andra sidan ska åxå bytas då den håller på ge upp åxå). men samtidigt så har jag inte löst det att den slår som fan när man bromsar. kollade upp det (hissade upp den och bad pappa bromsa jävligt försiktigt och jag satt och snurrade på hjulet när bilen var avslagen. då kände jag att bakbromsskivan är skev på båda sidor bak).

så alltså sammanfattningsvis så ska jag köpa.
dämpare fram och bak båda sidor (4 st) gasdämpare... (volvo 744)
fjädrar fram (tror det fanns extra förstärkta.. isf så ska jag köpa den finns det inte blir det vanliga) (volvo 744)
bromsskiva bak båda sidor (volvo 854)
styrled yttre vänster (volvo 854)
bromsslang (minns inte riktigt vilken den var. båda sidor (volvo 854).

dvs ska jag köpa på mekonomen istället för biltema eller är det samma kvalitet??

Med lem
1 127 Inlägg
5 augusti 2009
Biltemas stötdämpare är jag skeptisk till, funkar väl på en bruksbil om man inte har några värst höga förhoppningar.

Styrled. fjädrar, bromsskivor och bromslang kan du köpa utan att oroa dig på biltema.
Senast redigerat av H3dlund (5 augusti 2009)

2 914 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
H3dlund skrev:
Biltemas stötdämpare är jag skeptisk till, funkar väl på en bruksbil om man inte har några värst höga förhoppningar.

Styrled. fjädrar, bromsskivor och bromslang kan du köpa utan att oroa dig på biltema.

aha okej okej tack för ett mycket bra svar (744an kommer köras lite hur som helst med). men är det kort livslängd på sakerna eller?
jag vill inte skruva om sakerna om 1 år igen pga dom är slut. då byter jag hellre till bra grejjer nu direkt.

kan någon säga att detta han skrev stämmer?? (jag litar på personen men finns det någon som gjort detta byte innan och vet att det funkar)??

Whatever :)
1 652 Inlägg
5 augusti 2009
nej de är inte kort livslängd på den.. de beror på om du drar dit de riktigt från början.. glappar de så kommer de ju natruligtvis gå sönder men se till att du gör de riktigt.. annars funkar sakerna helt okej.

köpte själv stötdämpare fram och bak till min samt nys skivor runt om + belägg. motorkuddar. m.m.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

2 914 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
XeptiQ skrev:
nej de är inte kort livslängd på den.. de beror på om du drar dit de riktigt från början.. glappar de så kommer de ju natruligtvis gå sönder men se till att du gör de riktigt.. annars funkar sakerna helt okej.

köpte själv stötdämpare fram och bak till min samt nys skivor runt om + belägg. motorkuddar. m.m.

har skruvat så mkt så jag vet att om man inte installerar detaljerna på rätt sätt så spelar det ingen roll vare sig det handlar om volvo orginal eller biltema. det blir samma skrot iaf...
så en seriös installation kommer göras smile
biltema nästa då wink

tackar för mig smile

Sök