4249
Sök

Sänka volvo med aut. nivåreglering??

Elektriker/Montör
534 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan.
Undrar om någon vet hur en aut. nivåreglering i en Volvo V90 Fungerar?
Om man kapar ett varv eller två på fjädrarna fram ställer den in sig "i våg" eller höjjer den baken så mycket som den "skall" göra??

Mycket tacksam för vettiga svar..
MVH//Robbin

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

4 005 Inlägg
15 augusti 2009
Robbin_V90 skrev:
Hejsan.
Undrar om någon vet hur en aut. nivåreglering i en Volvo V90 Fungerar?
Om man kapar ett varv eller två på fjädrarna fram ställer den in sig "i våg" eller höjjer den baken så mycket som den "skall" göra??

Mycket tacksam för vettiga svar..
MVH//Robbin

Det finns inga fjädrar.

Men du kan sätta fjäder och en annan stötdämpare. Beror på om du har multilink eller inte. Har du multilink blir det lite dyrare.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Jo fram har jag ju fjädrar. Det var dom jag tänkte kaa ett varv eller två..  Multilink har jag men frågan är om nivåreglerngen ställer sig i orginal nivå eller om den bara ställer bilen rakt, med kaade framfjädrar???

4 005 Inlägg
18 augusti 2009
Robbin_V90 skrev:
Jo fram har jag ju fjädrar. Det var dom jag tänkte kaa ett varv eller två..  Multilink har jag men frågan är om nivåreglerngen ställer sig i orginal nivå eller om den bara ställer bilen rakt, med kaade framfjädrar???

Personligen tror jag inte att det är några problem, men jag är ingen expert på nivomat.

Det bör inte vara några problem.

Sen läcker alla nivomater, så bättre o byta ut skiten till vanliga. smile Kostar 2900kr/st om du vill byta på bilia btw.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 augusti 2009
tror den försöker hissa upp till normal körning, MEN de du kan göra är att när du kapat så kapar du lastkännande ventilen under bilen, du kortar av stagen så ventilen står i "normalt" läge när den är sänkt, fattar du?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Driifter;)
1 630 Inlägg
18 augusti 2009
kapa på du det enda den reglerar är ju höjden på bilen i bak.. för inte står bilen rakt om du ställer den i en nerförsbacke lr uppförsbacke:P det är bara så den inte säckar i bak när du lastan in massa folk lr grejjor i kofferten så vill du sänka lite fram så e de bara kapa på

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

1 079 Inlägg
18 augusti 2009
Nivåregleringen jobbar ju bara när det guppar, så det bör väl inte vara några större problem.

1 043 Inlägg
18 augusti 2009
Det går bra att sänka fram, men där bak kommer den att hissas upp när du kört ett tag.

Supraman
2 300 Inlägg
18 augusti 2009
Volvos system dom använder vid automatisk nivåreglering e att stötdämparna pumpa upp sig till rätt höjd och det behövs inte mkt för att dom ska komma upp i rätt höjd.
Räcker att man kör några hundra meter på normal väg att dom ska pumpa upp sig.
Detta även om man kapar fjädrarna.
Men problemet med din är att du även har bladfjäder bak och detta ställer till det.

Det bästa för din bil är att du köper volvos chassikit artnr 1394858, 9192763 om dom fortfarande stämmer. som sänker och styvar upp chassit.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Tack för alla svaren... Får ta och kolla upp detta.. Vilket som är bäst/smidigast... Är väl kanske att byta till en 745...=P

Supraman
2 300 Inlägg
19 augusti 2009
Robbin_V90 skrev:
Tack för alla svaren... Får ta och kolla upp detta.. Vilket som är bäst/smidigast... Är väl kanske att byta till en 745...=P

ne tycker jag inte, rak sugsexa och bakhjulsdrift, e hur gott som helst.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök