4188
Sök

Ventilerade skivor, köpte oventilerad

715 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Hej

Jo jag hade inte tänkt på det innan men jag kom på att jag har ventilerade skivor på och ska montera på oventilerade. Där stod att dessa skulle passa min bil så det borde väl inte ha någon betydelse?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
8 september 2009
mulleina skrev:
Hej

Jo jag hade inte tänkt på det innan men jag kom på att jag har ventilerade skivor på och ska montera på oventilerade. Där stod att dessa skulle passa min bil så det borde väl inte ha någon betydelse?

har för mig att ventilerade skivor är bredare än oventilerade...

----->Strippen S2<-----

VCRACING

715 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
sjovold skrev:
har för mig att ventilerade skivor är bredare än oventilerade...

Har bredden någon betydelse?

5 089 Inlägg
8 september 2009
Ja står dte att som passar och storleken är samma så funkar dte fint.

\Lindgren

715 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:

Ok, jo det står att det passar storleken på tjocklek vet jag inte om det är samma

Tackar för samtliga svar

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
8 september 2009
mulleina skrev:
FLindgren skrev:

Ok, jo det står att det passar storleken på tjocklek vet jag inte om det är samma

Tackar för samtliga svar

Nä vänta lite nu!

En ventilerad skiva är tjockare än vad en solid skiva är så även om diametern är densamma och att skivan går på betyder det inte att det går, kör du på en tunnare skiva så kanske det går ett litet tag medan beläggen är nya men risken är att när beläggen börjar slitas kan dom helt enkelt ramla ur bygeln och då har du helt plötsligt noll bromsverkan, har sett detta hända så fixa rätt skivor.

- Time Attack -

715 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
hur många månader tar det ungefär? inna biltema beläggen har slits ner så mycket? Man kanske kan sälja bilen innan isåfall

1 072 Inlägg
8 september 2009
mulleina skrev:
hur många månader tar det ungefär? inna biltema beläggen har slits ner så mycket? Man kanske kan sälja bilen innan isåfall

Hoppas du inser att du kan sätta andra i fara genom att ignorera en sån sak.

Personligen hade jag jagat dig till döds om jag vore nästa köpare.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 september 2009
Dom har ju troligen valt att montera ventilerade skivor på din bil när den konstruerades? Troligtvis pga vikten på din bil! Dom måste då vara ventilerade för att klara av att göra sig av med värmen när du bromsar! Sätter du dit solida skivor kommer du troligtvis förlora all bromsverkan vid en inbromsning på motorvägen! Bromsvätskan kommer börja koka, skivorna blir mjuka m.m. Det kommer bli som när dom började med cheva ambulanser i Sverige. Inte så smart att klämma in utrustning på 1000kg utan att uppgradera bromsarna. Dom brann bokstavligt talat upp!
Traska istället iväg och köp rätt skivor, vem vet du kanske räddar ditt eget eller någon annans liv.
+att du slipper att nästa ägare står och knackar på dörren med en baseboll trä i näven för att du satt för klena bromsar på bilen!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 september 2009
Det är väl bara att gå och byta dina skivor mot "rätt" modell... så fick jag göra när jag fick tag på fel skivor... sa att det vara fel och att jag skulle vilja byta dem mot ett par av rätt modell.. enkelt! fick vänta en extra dag på att de nya skivorna skulle komma... men så blev det säkert och bra också...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Supraman
2 300 Inlägg
9 september 2009
mulleina skrev:

För jäkelen! byt till rätt skivor.

Man kan bonnameka mkt hur dumt det än är men bromsar fuskar man INTE med!

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

373 Inlägg
9 september 2009
Jag blir helt mörkrädd...

Såna som du gör att man kommer vara livrädd att använda sin egen bil ute i trafiken.

Smålänning
7 887 Inlägg
9 september 2009
Stefan Varberg skrev:
mulleina skrev:

För jäkelen! byt till rätt skivor.

Man kan bonnameka mkt hur dumt det än är men bromsar fuskar man INTE med!

Äntligen en som tänker som en själv big_smile

Det MINST farliga som kan hända är att beläggen glider ur bygeln... Vad kommer efter beläggen? Hela kolven, och då rinner gansla snabbt alla brmsvätska ut, och DÅ har du inga bromsar...

Så gå du in och byt skivorna mot ventilerade istället. Det är folk som resonerar som du som gör att man blir rädd att köpa gamla bilar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

715 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
okej, jag kommer att köpa ventilerad...

Sök