4187
Sök

Volvo 745 GLT Dricker bromsvätska som en kamel dricker vatten

1 253 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Har en Volvo 745 GLT -88 som jag märkt dricker mängder med bromsvätska. Fyller på till max o någon vecka eller så efter så lyser lampan om att den är på minimum igen. Har kolla under på rören o även alla ok o slangar men hittar ingen läcka. Var kan det läcka, något ställe som är vanligt?? Inget spill vid behållaren heller o inte vid huvudcylindern eller bromsservon. Skumt är bara förnamnet hmm

Lev livet nu innan det är för sent

1 364 Inlägg
7 augusti 2009
opeldrifter skrev:
Har en Volvo 745 GLT -88 som jag märkt dricker mängder med bromsvätska. Fyller på till max o någon vecka eller så efter så lyser lampan om att den är på minimum igen. Har kolla under på rören o även alla ok o slangar men hittar ingen läcka. Var kan det läcka, något ställe som är vanligt?? Inget spill vid behållaren heller o inte vid huvudcylindern eller bromsservon. Skumt är bara förnamnet hmm

Jag misstänker att du har ett litet läkage någon stans har aldrig hört talas om att en bil skulle dricka bromsvätska.

1 253 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Nej det är ju helskumt o jag hittar inte något läckage heller hmm Fick svar på ett annat forum att motorn suger in ifrån bromsservon men så ska det väl inte vara. Låter ju helsjukt sad

blacken
7 augusti 2009
Det läcker nog med stor sannolikhet från huvudcylindern, in i vakuum klockan. om det inte finns en annan synlig läcka någonstans..

bihfocus
7 augusti 2009
Har du trummor bak? Isåfall öppna och kolla min gjorde likadant.. Tillslut märkte man att bromsarna tog dåligt. Det var cylindrarna som vart kassa men det rann inget utan av värmen och all damm i trumman skapades det klet så därför kunde man inte se läckaget
Senast redigerat av bihfocus (7 augusti 2009)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
7 augusti 2009
opeldrifter skrev:
Nej det är ju helskumt o jag hittar inte något läckage heller hmm Fick svar på ett annat forum att motorn suger in ifrån bromsservon men så ska det väl inte vara. Låter ju helsjukt sad

Bromsservon fungerar ju genom att den är ansluten till motorns insug, där finns vacuum. Det funkar alltså ungefär som en "bakvänd" ballong, istället för att blåsa upp så sugs den ihop... Alltså kan du ha en liiten läcka från huvudbromscylindern in i den. Då suger motorn i sig bromsvätskan allt eftersom... Detta utan en utifrån synbar läcka...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Trafikledare
563 Inlägg
7 augusti 2009
bihfocus skrev:
Har du trummor bak? Isåfall öppna och kolla min gjorde likadant.. Tillslut märkte man att bromsarna tog dåligt. Det var cylindrarna som vart kassa men det rann inget utan av värmen och all damm i trumman skapades det klet så därför kunde man inte se läckaget

Finns inga trummor på en 745:a, inte mer än till handbromsen.
Jag tycker att det låter som om oljan läcker igenom huvudcylindern,in i bromsservot och sen in i insuget..
Ta bort vacummslangen mellan insug och bromsservot och kolla om det är klabbigt i den, det ska det inte vara...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

1 253 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
okej hmm men hur lagar man detta o är det farligt o åka med?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
7 augusti 2009
Byta/renovera huvudbromscylindern. Bör väl lagas hyfsat snart, kan ju bli en större läcka och det är inte kul att sitta bakom ratten när man märker att man inte har några bromsar.....

Edit: Men som melin sa, lossa på slangen som går från bromssevon o kolla om det är blött i den...
Senast redigerat av henke_99 (7 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 253 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Japp ska göra det o se, återkommer

1 253 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Tänkte bara meddela att felet är fixat , det var läckage i slaven så bytte den till en bättre beg från en 940 -95 o vips så håller den bromsvätska igen utan att kissa ner hela gatan på parkeringen big_smile

238 Inlägg
14 september 2009
Är la hydraulisk kopplin på dessa? då är de la de som är felet? tongue

238 Inlägg
14 september 2009
PWalliN skrev:
Är la hydraulisk kopplin på dessa? då är de la de som är felet? tongue

Koppling* Såg att felet var fixat xD

Sök