4349
Sök

Lådan började bete sig konstigt Cheva silverado 1999.

498 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Min låda och motor har alltid fungerat totalt felfritt, men idag så började det låta lite i lådan och den drar långt på växlarna innan den lägger in en ny växel (ca 4000rpm), backen fungerar inte alls.

Vad kan det vara?

Passar en låda från en 4wd till min 2wd?
Passar en låda från en Chevrolet Tahoe?

Mvh Jonny

498 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
någon?

4 682 Inlägg
2 augusti 2009
ett typiskt fel på 4l60e/80e lådorna e att "sun shell"(vette fan va de heter på svenska?) går sönder,det orsakar just de symptomen du har.
det känns som om lådan växlar sent,men egentligen så hoppar den över 2:ans växel.
när "sun shell" går sönder, saknar du back,2:ans å 4:ans växel.
men prova först ta ner oljetråget å kolla så att filtret inte är igensatt med en massa skit,skulle i bästa fall kunna vara ditt problem men betvivlar det eftersom symptomen då skulle ha uppkommit stegvis.
vilka lådor som passar beror på vilken låda du har,har du en 4l60e, 4l65e eller 4l80e?

blacken
2 augusti 2009
"sun shell"(vette fan va de heter på svenska?)

Planethuset kanske?..

4 682 Inlägg
2 augusti 2009
blacken skrev:
"sun shell"(vette fan va de heter på svenska?)

Planethuset kanske?..

kanske kan vara nått sånt ja smile.

498 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
ett typiskt fel på 4l60e/80e lådorna e att "sun shell"(vette fan va de heter på svenska?) går sönder,det orsakar just de symptomen du har.
det känns som om lådan växlar sent,men egentligen så hoppar den över 2:ans växel.
när "sun shell" går sönder, saknar du back,2:ans å 4:ans växel.
men prova först ta ner oljetråget å kolla så att filtret inte är igensatt med en massa skit,skulle i bästa fall kunna vara ditt problem men betvivlar det eftersom symptomen då skulle ha uppkommit stegvis.
vilka lådor som passar beror på vilken låda du har,har du en 4l60e, 4l65e eller 4l80e?

Tackar...Jag har varit ute på nätet och läst lite och visst verkar det vara sun shell som är trasig.

Räcker det att bara byta den eller måste man byta fler saker i lådan, om något annat ser trasigt ut så ska det ju självklart bytas, men är det något annat som man automatiskt byter när denna del byts ut?

Hur tar jag reda på vad min låda heter?

Mvh Jonny

Offroad Racing
3 123 Inlägg
2 augusti 2009
Bara så du vet, ifall du byter låda så passar en 4wd inte på en 2wd (eller tvärt om) 4wd-lådorna saknar bakre struten där kardan sitter. Där monteras fördelningslådan istället. Utgående axel från lådan är annan längd på oxå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

498 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Bara så du vet, ifall du byter låda så passar en 4wd inte på en 2wd (eller tvärt om) 4wd-lådorna saknar bakre struten där kardan sitter. Där monteras fördelningslådan istället. Utgående axel från lådan är annan längd på oxå.

Tackar för det svaret...passar en låda från en Cheva van?

4 682 Inlägg
2 augusti 2009
jewe skrev:
Räcker det att bara byta den eller måste man byta fler saker i lådan, om något annat ser trasigt ut så ska det ju självklart bytas, men är det något annat som man automatiskt byter när denna del byts ut?

Mvh Jonny

omkringliggande lager behöver troligtvis oxå bytas. passa på att byta till ett starkare "sun shell" på samma gång du byter så håller lådan bättre.

ett sätt att identifiera lådan e att krypa under bilen å kolla in oljetråget.
http://i30.tinypic.com/x38rqe.jpg
i.o.m att din bil e en 99:a så har du antingen en 4L60E(bild nummer 6) eller en 4L80E(bild nummer 7).
ett annat sätt e att kolla serienummret på lådan.
finns troligtvis smidigare sätt men ja kommer inte på nått mer för tillfället.

498 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
jewe skrev:

Mvh Jonny

omkringliggande lager behöver troligtvis oxå bytas. passa på att byta till ett starkare "sun shell" på samma gång du byter så håller lådan bättre.

ett sätt att identifiera lådan e att krypa under bilen å kolla in oljetråget.
http://i30.tinypic.com/x38rqe.jpg
i.o.m att din bil e en 99:a så har du antingen en 4L60E(bild nummer 6) eller en 4L80E(bild nummer 7).
ett annat sätt e att kolla serienummret på lådan.
finns troligtvis smidigare sätt men ja kommer inte på nått mer för tillfället.

Tusen tack för hjälpen...

498 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Den renoveras nu och allt tyder på "planethuset", bara så ni vet.............

498 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Nu sitter lådan i bilen och det var "planethuset" som hade gett upp, givetvis så byttes även vissa andra slitdelar så nu är den helt Fräsch.
Senast redigerat av jewe (17 september 2009)

Sök