3266
Sök

Vilken däckdimension

5 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
hej

Kan ni hjälpa mig?
Jag vet inte hur det fungera i sverige med däckdimension.
Kan jag bara köra däckdimension som står i registreringsbeviset?
Jag har köpt en bil nu och på bilen finns 215/55R15 men i beviset står bara 215/65R15.

Tack.

lumpi:)

5 089 Inlägg
24 september 2009
beror lite på årsmodell om dne är helbilsgodkänd eller så...

Men igenkligen så kan du köra med vilken storlek du vill sålänge hastighetsmätaren fortfarande stämmer(vilken den inet gör om du kör med dom dimentionerna du har nu). Och att hjulen inte tar i någonstanns eller sticker utanför skärmen.
Bilporvningen brukar inte gnälla så mycket om det.

hastighetsindex är viktigt dock.

\Lindgren

5 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
förstår jag riktikt : så kan jag köra vad jag vill, jag måste bara akta på hastighetindex. men varför står en dimension i beviset? är det bara en riktvärde? 
min bilen är årmodell 05.

* Voff voff *
11 140 Inlägg
24 september 2009
lumpi skrev:
förstår jag riktikt : så kan jag köra vad jag vill, jag måste bara akta på hastighetindex. men varför står en dimension i beviset? är det bara en riktvärde? 
min bilen är årmodell 05.

Det är bilens så kallade originaldimension! Denna får du max avvika plus eller minus 5% från!

Detta ger att dina 215/55-15" är olagliga på en bil som har 215/65-15" som originaldimension eftersom skillnaden blir -7%...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (24 september 2009)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
11 140 Inlägg
24 september 2009
FLindgren skrev:
beror lite på årsmodell om dne är helbilsgodkänd eller så...

Men igenkligen så kan du köra med vilken storlek du vill sålänge hastighetsmätaren fortfarande stämmer(vilken den inet gör om du kör med dom dimentionerna du har nu). Och att hjulen inte tar i någonstanns eller sticker utanför skärmen.
Bilporvningen brukar inte gnälla så mycket om det.

hastighetsindex är viktigt dock.

Helbilsgodkännandet har efter 1/10-07 ingenting alls med däckdimensionerna att göra!

Det som gäller är max +/-5% skillnad mot original och att däcken ska få plats dvs ej ta i eller sticka utanför skärmarna!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Tack for information.
om jag förstår riktik så kör jag med fel dimension. så måste jag ringa till billia igen. varje dag kommer en annan sak. nu blir jag en lite sur på bilhuset.

473 Inlägg
24 september 2009
det som kan ske förutom att polisen kan ge dig böter är om du råkar ut för en olycka och försäkringsbolaget kollar din bil och den inte har rätt däck så kan de göra dig arvslös dvs inte betala för skadan . vilktigt är även att du använder dig av rätt hastighetsbokstav . du får dock ha en bokstav lägre på vinterdäck

5 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
problem lossad. nu vet vi mer. man kan köra vad man vill bara hastinghet och belåstning måste passa och alla fyra maste vara samma storlek.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

Sök