5002
Sök

Missljud 3:ans växel Fiat Barchetta -97 10 000 mil

2 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Det är lika bra att jag erkänner direkt: kan i princip ingenting om bilar annat än lite teori och googling smile

Jag har precis köpt en Fiat Barchetta -97 som gått 10 000 mil. Det finns ett missljud (låter som kugghjul som skrapar mot varandra, lite som om man inte skulle tryckt ner kopplingen ordentligt när man växlar) när man lägger i 3:an. Enligt säljaren har det varit så sedan han köpte bilen för två år sedan då den hade gått ca 8000 mil. Vid dubbeltramp kan man växla i princip utan missljud. Lite googlande och tips/gissningar från en del vänner pekar på slitna synkringar(?). Låter det som en rimlig slutsats, eller finns det andra möjligheter?

Eftersom det är en sommarbil av inte allt för stort värde vill jag klara mig så länge som möjligt utan några kostsamma ingrepp, så min fråga är egentligen (om det nu är synkringarna) hur jag förlänger livet på växellådan.

Är något av det här bra idéer?

1. Byta olja i växellådan (Red Line ShockProof)?
2. RVS (eller är det bara bluff?)
3. Sliter det (ännu) mer på lådan om jag smyger i växeln eller smackar i det bestämt?
4. Undvika att lägga i 3:an och hoppa direkt från 2:an till 4:an när det är möjligt?
5. Annat?

Tacksam för alla synpunkter och tips!

/Rickard

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 oktober 2009
låter väldigt likt synkringar tkr jag.

1. Kanske hjälper, men det fixar ju inte problemet.
2. RVS? tongue
3. Svårt att säga, det går ju att se ifrån olika håll.
4. Det är ju ett alternativ som faktiskt funkar, dock så blire ju ingen raceande wink
5. Njaa, fixa problemet? tongue (misstänker att det antagligen är priset som sätter stopp här, men det är ju trots allt det ändå som kommer få bort problemet)
Kanske kan hitta en fin låda på skroten? roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Jo, det är priset som gör att jag vill klara mig så länge som möjligt... även om jag hittar en låda på skroten som jag vågar köpa (inte Sveriges vanligast bil direkt...) så behöver jag hjälp av någon att byta den... Ingen som har någon erfarenhet av oliga växelådsoljor? Det känns spontant som att byter jag till en riktigt bra olja så kanske slitaget kan hållas nere...

Sök