Det är lika bra att jag erkänner direkt: kan i princip ingenting om bilar annat än lite teori och googling

Jag har precis köpt en Fiat Barchetta -97 som gått 10 000 mil. Det finns ett missljud (låter som kugghjul som skrapar mot varandra, lite som om man inte skulle tryckt ner kopplingen ordentligt när man växlar) när man lägger i 3:an. Enligt säljaren har det varit så sedan han köpte bilen för två år sedan då den hade gått ca 8000 mil. Vid dubbeltramp kan man växla i princip utan missljud. Lite googlande och tips/gissningar från en del vänner pekar på slitna synkringar(?). Låter det som en rimlig slutsats, eller finns det andra möjligheter?
Eftersom det är en sommarbil av inte allt för stort värde vill jag klara mig så länge som möjligt utan några kostsamma ingrepp, så min fråga är egentligen (om det nu är synkringarna) hur jag förlänger livet på växellådan.
Är något av det här bra idéer?
1. Byta olja i växellådan (Red Line ShockProof)?
2. RVS (eller är det bara bluff?)
3. Sliter det (ännu) mer på lådan om jag smyger i växeln eller smackar i det bestämt?
4. Undvika att lägga i 3:an och hoppa direkt från 2:an till 4:an när det är möjligt?
5. Annat?
Tacksam för alla synpunkter och tips!
/Rickard