Varför är bilen så känslig när den åker in i gropar?

naak2803
6 oktober 2009 · 346 Inlägg

hejsan jag har en V40 -97, och den är skiiiit känslig när man t ex åker in i små gropar... eller när det är mycket sand, eller vid farthinder.... vad kan jag byta ut för att det ska vara "mjukare" vid sånna tillfällen?

jag ahr en golf IV -03 oxå, nä jag gör över EXAKT samma grop och farthinder känner jag knappt dem.. men med volvon känns det som om bilen kommer gå itu... :S

Aero- Must be the Ganja
6 oktober 2009 · 68 Inlägg

menar du att det dunkar å slår eller? spindelleder etc kan ju vara på G, sånt dom kollar på besiktningen..

naak2803
6 oktober 2009 · 346 Inlägg

Aero- skrev:
menar du att det dunkar å slår eller? spindelleder etc kan ju vara på G, sånt dom kollar på besiktningen..

a exakt... det dunkar till hårt...

men jag har bytt spindelled både höger o vänster för ca 6 mån sen... :S och känner ingen skillnad alls...
vad har stötdämpare för uppgifter?

Senast redigerat av nabil_akhlaque (6 oktober 2009)

Aero- Must be the Ganja
6 oktober 2009 · 68 Inlägg

spindelleder, ev. lagret som sitter längst upp vid stötdämparn kan ju ha gått(kommer ej på vad det heter haha), bytte både och på min s60 så slutade det dunka..

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 oktober 2009 · 8 197 Inlägg

Kan vara en fjäder som gått av, eller fjäderbenslagret som han försökte säga tidigare. wink Men om det är det så brukar det låta när man svänger också... Har nyss bytt ett på min bil och det lät illa.

Sen kan det vara nåt stag, eller bussning som är glapp i framvagnen också.
Och givetvis kan det vara en eller två stötdämpare som är dålig.
Det kan märkas om du trycker på framskärmen och ser om fjädringen trycks ihop lätt eller om bilen känns onormalt mjuk vid körning.


PS: Det kan kännas extra om det sitter lägre däck på den bilen jämfört med Golfen som du sa. smile
MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Aero- Must be the Ganja
7 oktober 2009 · 68 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
fjäderbenslagret.

ah, tack roll  big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang