4677
Sök

S40N brummar från vänster bakdäck

1 581 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Hallå!
Upptäckte i förra veckan att de "brummar" från vänster bakdäck på min s40N T5 -05. Ljudet låter som mest i runt 80-85 km/h. Mina däck har på höger sida balanserats nylien men inte mina vänstra däck. Som jag ser så är det 1 vikt på de vänstra däcken och 3 vikter på de högra alá 10g eller nåt. Men tror inte att det är balanseringen som är problemet? Snarare hjullagret som blitt kasst. Vänster bakdäck är "taggigt" slitet längst ut och vid 4-hjulsinställningen som gjordes för några veckor sedan så var cambern inte inom rätt område. Denna går ju inte att ställa på bakdäcken enligt min volvoverkstad.

Bilen är sänkt med h&r fjädrar därav 4-hjulsinställningen men cambern är fortfarande inte rätt för vänster bak.

Riktigt kul med en -05a som rullat precis över 10 000 mil och man har varit tvungen att byta kamremsats redan och nu verkar hjullagret vara slut.

En annan fråga, är det någon som upplever bilen spårig speciellt på grus? Ratten rycker då och då till speciellt när man kör på ojämna grusvägar. Är det vanligt också då att ratten drar åt sidorna ganska rejält IBLAND när man bromsar?

Mkt småfel som jag vill åtgärda så jag kan känna att den är i bra skick.

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
Låter rätt mkt från däcket om det börjat tanda sig!   Lyft upp bilen vänster bak och snurra på hjulet, hörs det inget och de vibrerar inte i fjäderna när du känner på den så e lagret ok.  Känn även efter så det inte finns glapp där någonstans!

Det är ingen importare som fått en smäll eller ngt?
Senast redigerat av Peran (29 september 2009)

1 581 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Prövar detta imorgon då! Tackar för ett bra svar så jag kan utesluta om de är hjullagret eller däcket.
Hur löser jag detta då? Cambern är ju vänster bakdäck 3.06 och gränsen går till 2.90? Enligt volvo så går de som sagt inte att ställa cambern på bakdäcken!?

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 september 2009
Det är inte ngt som kommit fel när du fick på sänksattsen?   Vet inte riktigt hur dom e uppbyggda där bak så kan inte hjälpa till ngt mer tyvär!  Du får kanske dra fram den stora släggan o banka som sa*an! smile   

Den har inte slitet konstig innan? Eller den e köpt nyligen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 september 2009
nu kommer jag inte ihåg hur fjäderbenslagringen bak ser ut men eventuellt kan man lossa lagringen å knuffa fjäderbenet åt sidan samtidigt som man skruvar åt de igen...fick göra så på en del s60/s80 fram på volvo.. där e de inte heller justerbart men glappet i skruvhålen gör att de kan röra sig lite å fel håll å de är tillräckligt.

1 581 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Ska undersöka detta imorgon! Återkommer ifall de inte försvinner! Tackar för alla svar:)

1 043 Inlägg
29 september 2009
Är ratten precis rakt fram när du kör rakt fram?
Bytte du stötdämpare samtidigt som du sänkte?

1 581 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
norpan1 skrev:
Är ratten precis rakt fram när du kör rakt fram?
Bytte du stötdämpare samtidigt som du sänkte?

Ja
Nej

1 581 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Peran skrev:
Det är inte ngt som kommit fel när du fick på sänksattsen?   Vet inte riktigt hur dom e uppbyggda där bak så kan inte hjälpa till ngt mer tyvär!  Du får kanske dra fram den stora släggan o banka som sa*an! smile   

Den har inte varit några problem slitet konstig innan? Eller den e köpt nyligen?

Det har inte slitit konstigt innan jag gjorde 4-hjulsinställningen för 2-3 veckor sedan. Sänkningssatsen kom på i juni redan.
Senast redigerat av Fellow (29 september 2009)

1 043 Inlägg
30 september 2009
Vilka värden är det på toe-in fram och bak efter hjulinställningen?
Vilken storlek på däcken har du?

1 581 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
220/40 18"
Toen står rätt enligt papperna.
Balanserade de vänstra däcken idag då det var lite obalans i dem. Killen tog en titt på däcken men sa inget om att dem var tandiga. Så blir väl en bokning för byte av hjullager på fredag.

Bilmekaniker
235 Inlägg
5 oktober 2009
E lagret dåligt så är där säkert glapp i de med, men man tycker dom måste ha märkt oljudet/glappet när dom gjorde hjulinstälningen!  Eller så kan lagret varit bytt tidigare och dom fick de fel då, därför hjulet stog snett?      Hur gick de?

5 089 Inlägg
5 oktober 2009
Sätt på nya däck och gör en hjulinstääning och se ifall du har andra värden sen. för du kna inet göra en hjulinställnnig med däck som har klackresning.. Och anledning till at man får klackresning är dåliga dämpare, bussningar, hjullager eller bara kass hjulinställning.
balansering har oftast aldrig med klackresningen att göra.

Oljudet kommer ju ifrån klackresningen.
Senast redigerat av FLindgren (5 oktober 2009)

\Lindgren

1 581 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Det var inte hjullagret som var dåligt. Dem böt däck och oljudet försvann. Så nu är det bara att försöka ta reda på vad som orsakat detta från början. Om det var pga felaktig hjulinställning eller om det är dämpare eller bussningar. Vet inte hur man ska utesluta detta så tips vore trevligt!

Avstängd
512 Inlägg
6 oktober 2009
Hjullagret, garanterat! kör och sväng lång och skarp höger och sen likadan vänstersväng.

/A.

1 581 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Crozzfire skrev:
Hjullagret, garanterat! kör och sväng lång och skarp höger och sen likadan vänstersväng.

/A.

Redan gjort en koll av hjullagret och byter jag däck så försvinner ljudet. Alltså inte hjullagret, däcket är slitet åt helvete fel. Jag vill veta hur jag kan utesluta vad som orsakat det. Om det är dämparen eller bussningar. Eller om det helt enkelt bara var inställningen som var fel från början.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 oktober 2009
Fellow skrev:
Crozzfire skrev:

/A.

Redan gjort en koll av hjullagret och byter jag däck så försvinner ljudet. Alltså inte hjullagret, däcket är slitet åt helvete fel. Jag vill veta hur jag kan utesluta vad som orsakat det. Om det är dämparen eller bussningar. Eller om det helt enkelt bara var inställningen som var fel från början.

taskighjulinställning kan slita ner däck fort...vissa däck går fortare än andra också..
men på v70/s/v50 så är de rätt vanligt med taggiga däck..farsans v70 fas2 låter pga av taggiga däck..

1 043 Inlägg
6 oktober 2009
Troligen inställningen som orsakat det.
Om du kan så välj däck utan rullriktning så att du kan växla sida så får du inte problem med oljud i däcken.

1 581 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Okej tack för svar!
Blir att byta däck i vår då det ändå är dags för vinterdäck. Planen är ju att lacka fälgarna svarta o sälja iväg så då kan man köpa nya däck också:)

167 Inlägg
7 oktober 2009
på 9-5or så upkommer ju "taggiga" däck om du har dåliga bussningar i bakvagnen och dom får man hålla på och byta var 8-12000:de mil på dom ju, så kolla om du har några dåliga bussningar? kan ju även vara de som göra att cambern är lite väl mycket. men sen camber är inte farligt att ha så länge du har neutral toe så skall inte däcken slitas extra för de.

Sök