18 december 2009
Trådstartare
Tjena!
Har fått nått så jävlar med problem med växellådan vid kall starter! Bytte till castrol taf-x 75w90 i somras vilket förbättrade känslan i lådan vid arbetstemp och vart lite segare vid kall starter o så... MEN
Nu när jag skulle köra bilen igår när den stått 12h i -5 grader... Vilket skämt... Dra växelspaken va som att dra runt i sirap typ... gick knappt att få i nån växel och backen var bara att glömma... men till slut så fick jag i backen efter lite dubbelkopplande osv... Och när lådan nådde lite mera arbetstemp så funkade allt klockrent igen... SAMMA SAK IDAG! Fast va något varmare så inte lika extremt... Men nästan...
Båda tillfällen har bilen stått och gått på tomgång i ca 5minuter innan jag försökt åka... så lite har det ju snurrat runt innan jag försöker rycka i bitarna...
Någon som har något tips? för så här ska det ju fan inte vara! Bilen i fråga är en Audi A4 B7 quattro med manuell låda...
"Designed to help improve cold weather gear selection and keep transmission noise levels to a minimum at high operating temperatures."
Stämmer ju inte så bra...
Alla tips är bra tips!
Four rings to rule them all!