7224
Sök

Castrol taf-x 75w90 problem att växla vid kyla?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Tjena!
Har fått nått så jävlar med problem med växellådan vid kall starter! Bytte till castrol taf-x 75w90 i somras vilket förbättrade känslan i lådan vid arbetstemp och vart lite segare vid kall starter o så... MEN
Nu när jag skulle köra bilen igår när den stått 12h i -5 grader... Vilket skämt... Dra växelspaken va som att dra runt i sirap typ... gick knappt att få i nån växel och backen var bara att glömma... men till slut så fick jag i backen efter lite dubbelkopplande osv... Och när lådan nådde lite mera arbetstemp så funkade allt klockrent igen... SAMMA SAK IDAG! Fast va något varmare så inte lika extremt... Men nästan...
Båda tillfällen har bilen stått och gått på tomgång i ca 5minuter innan jag försökt åka... så lite har det ju snurrat runt innan jag försöker rycka i bitarna...

Någon som har något tips? för så här ska det ju fan inte vara! Bilen i fråga är en Audi A4 B7 quattro med manuell låda...

"Designed to help improve cold weather gear selection and keep transmission noise levels to a minimum at high operating temperatures."

Stämmer ju inte så bra...

Alla tips är bra tips!

Four rings to rule them all!

106 Inlägg
20 december 2009
Finns väl bara en sak att göra. Byt till den som skall vara orginal i bilen och prova.
Har aldrig haft några problem vid kyla på kundbilar med orginalolja.

Dock på mina egna Evos när jag åkt för tjock olja på vintern.

Mvh/Peter

---???---

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
P. Hansson skrev:
Finns väl bara en sak att göra. Byt till den som skall vara orginal i bilen och prova.
Har aldrig haft några problem vid kyla på kundbilar med orginalolja.

Dock på mina egna Evos när jag åkt för tjock olja på vintern.

Mvh/Peter

När jag bytte till denna kollde jag med audi sverige och har för mig att även dem rekommenderade denna...

Men visst låter mina problem som oljerelaterade?

3 235 Inlägg
20 december 2009
Jag har haft Castrol Taf-x 75-90 i de flesta av mina bilar, och aldrig haft problem med växellådan vintertid.
Ja,lådan känns lite trögare medan oljan är kall, men det ska gå att växla utan problem.
Har du rätt mängd olja i lådan?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Jorå rätt mängd ska det vara. fyllt på till påfyllningspluggen... och bilen har fått rulla mellan påfyllningarna(alla luftfickor i lådan ska va fyllda)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 december 2009
hmm ja, det liknar ju mina problen. men jag vet inte om don bytt till annan olja innan mig.

Får se om det blir någon fason på grejerna smile

Sök