7134
Sök

Byta länkarmslagring Volvo 850

född blåvit
624 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Efter att ha lagt ut över 8000 veckan innan besiktning fick jag den 23:e en fin julklapp i form av återbesök från SBP roll
Det är ena länkarmslagringen bak som måste bytas, han visade med ett koben hur mycket det glappade.
Nu är det inte jag som ska göra det utan min styvfar som meckat med bilar mycket, dock har han inte varit på bakvagnen hos våra 850 så jag undrar hur besvärligt eller enkelt det är? Han har en Haynes så exakt hur ordnar sig nog, jag var mest nyfiken på tidsåtgång och svårighetsnivå typ. Är det enkelt kanske man ska passa på att byta båda 2? Enligt SBP var det lite lite på gång hos den vänstra också. Vad kostar delen/arna och vad är det man behöver inhandla? Finns det billigvarianter på BT?

Tack på förhand.

8 282 Inlägg
26 december 2009
Beror på vilka du menar. Är det dem små inre så finns dem på biltema för 299:- /st. Dem kan ta allt mellan 1-2 timmar och en dag att byta, allt beror på hur jäkligt dem sitter. Jag fick plocka ner hela bakvagnen och spetta isär den för att kunna byta dem fästena. Ett hett tips är att byta båda samtidigt när man ändå har allt isär. För annars kommer du ångra dig bitter om du får byta den andra sedan.

Är det dem stora som håller fast bakvagnen mot karossen så kan det ta lång tid att byta. Dem får man helt enkelt kapa och dona för att få ut.

född blåvit
624 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Då ska jag ta en titt på protokollet, antar att de kallas inre och yttre eller nåt?
När han bände med kobenet så var det som att en tjock gummibussning hade släppt, alldeles framför bakhjulet.

8 282 Inlägg
26 december 2009
Det låter som de stora främre som kräver en hel del våld och kapande med antingen rondell eller tigersåg och sen en hel del ytterligare våld för att få sönder plasten och ta ur det som blir kvar. Och som sedan avslutas med väl avvägt våld när dem nya ska knackas in. Ibgen aning vart man får tag i dem billigst, men dem finns inte på biltema i alla fall.

född blåvit
624 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Fan också..jag som tänkt njuta av långledigheten inte assistera i garaget.

Främre alt bakre alltså, jag ska kolla, tack så mycket.

Sök