7266
Sök

Vad är det som låter (855 framvagn)

född blåvit
624 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Har sedan i sensomras haft ett murrande ljud i framvagnen som ökar med hastigheten, trodde först att det hängde ihop med drivknutar som skramlar men så var inte fallet, ljudet kvarstår efter drivknutsbytena. Samtidigt bytte vi skivor, belägg och annat som hör till där.
Vi var då övertygade om att det skulle vara ett hjullager och att det skulle visa sig på besiktningen (tidsbrist innan dess), han var lite sjysst på sbp så vi spann hjulen men det var noll missljud.

Så vad fasen kan det vara eller snarare hur letar jag reda på ljudet?
Jag börjar tänka lite växellåda hmm..fast jag kan inte särskilt mycket om det.. Ljudet märks inte särskilt mycket innan 50km eller så.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 december 2009
Jag hade åkt förbi en volvovekstad och bett dem lyssna på det! Säg att du tror lådan är kass så kommer dom vara som gamar för att hitta felet smile

2 656 Inlägg
26 december 2009
dabby skrev:
Har sedan i sensomras haft ett murrande ljud i framvagnen som ökar med hastigheten, trodde först att det hängde ihop med drivknutar som skramlar men så var inte fallet, ljudet kvarstår efter drivknutsbytena. Samtidigt bytte vi skivor, belägg och annat som hör till där.
Vi var då övertygade om att det skulle vara ett hjullager och att det skulle visa sig på besiktningen (tidsbrist innan dess), han var lite sjysst på sbp så vi spann hjulen men det var noll missljud.

Så vad fasen kan det vara eller snarare hur letar jag reda på ljudet?
Jag börjar tänka lite växellåda hmm..fast jag kan inte särskilt mycket om det.. Ljudet märks inte särskilt mycket innan 50km eller så.

har du kollat hur dina däck ser ut ? är dom "tandade" uppkommer samma symtom

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 december 2009
Om du svänger höger/vänster när ljudet väl finns där, ändras det något då?Dvs minskar/ökar ljudet när du svänger (rätt kraftigt) fram o tillbaka? Isf åt vilket håll svänger du när ljudet ökar?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

född blåvit
624 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Tycker inte det skiljer sig alls om man svänger eller kör rakt fram, ska försöka överdriva det lite imorgon om väglaget tillåter. Däcken var en tanke men jag är 99% säker på att oljudet fanns på sommardäckens tid också.

Sök