4001
Sök

De 2 lodräta bultarna för 855 stötfångare bak 94års modell går ej demontera.

749 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Hej

Jag skulle demontera stötfångaren bak på min Volvo 855 av 94års modell för att montera dragkrok.
För att demontera stötfångare ska 6st nitar borras bort i bakre hjulhuset, 2 muttrar demonteras från insidan i bakluckan samt ska 2 lodräta bultar lossas undertill som håller stötfångarbalken.

När jag skulle demontera bultarna för stötfångarbalken så märkte jag att de gick trögt och tillslut så brast förmodligen några slags nitar eller svetsmuttrar som bultarna är skruvade i och man kände att skruvarna inte längre greppade något, allså de va helt lösa.

Letade sedan efter nån annan möjlighet att demontera balken på men hittar inget.
Dessutom så hjälper det nog inte om man skär av skallarna på bultarna eftersom de fortfarande hänger kvar i balken.
Kan heller inte komma åt skruvhålet där bultarna är infästa för att skära av dem där.

Har någon råkat ut för detta förrut?
Någon som vet hur man får bort stötfångaren när detta har inträffat?

8 282 Inlägg
28 december 2009
Fästena till balken är ju i sin tur bultade i karossen. Ska vara om du komemr åt att lossa dem bultarna då. i väsrsta fall får man ju ta upp hål i bakjen så man kommer åt dem bultarna. Och jag skulle tippa på att det är dags för nya fästen då dem brukar kunna rosta rätt rejält.

749 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Fästena till balken är ju i sin tur bultade i karossen. Ska vara om du komemr åt att lossa dem bultarna då. i väsrsta fall får man ju ta upp hål i bakjen så man kommer åt dem bultarna. Och jag skulle tippa på att det är dags för nya fästen då dem brukar kunna rosta rätt rejält.

Tack för hjälpen.
Jo jag har funderat på det.
Fast jag fick problem med att lossa själva stötfångarplasten från balken, fick loss den överallt utom uppe på balken precis under bakluckan.

Vet du möjligen hur plasten är infäst där? Undertill sitter den med skruvar i stötfångarbalken. Är rädd att det är så även upptill.
Jag drog och slet i den rejält men den lossade inte.

8 282 Inlägg
28 december 2009
På sedan så sitter det torx på baksidan av plasten in i balken, men om man är lite omild så brukar det gå att bända bort plasten och komma åt och skruva ändå

749 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
På sedan så sitter det torx på baksidan av plasten in i balken, men om man är lite omild så brukar det gå att bända bort plasten och komma åt och skruva ändå

Tack ska du ha det ska jag prova så får jag se om jag lyckas.
Mvh

Sök