Växellåda S80 T6

baggen88
12 februari 2010 · 61 Inlägg

Jag undrar vad man ska göra med min växellåda. Den drar knappt alls. Har bytt olja och filter en gång och då funkade den igen. Nu har felet kommit tillbaka. Den drar endast en liten bit sen får man stänga av tändningen för att sen starta igen då funkar den en liten liten bit. Det är en tiptronic låda. Cheva låda..... Undrar nu om någon har något tips eller erfarenhet av detta fel...eller om någon vet var jag kan få tag i en billig ny låda. Tack på förhand.

AnesN Bilmekaniker
15 februari 2010 · 805 Inlägg

åk in till volvo och gör en felsökning blir nog lättast så kan kanske vara något elektriskt

Brådhis * Voff voff *
15 februari 2010 · 10 245 Inlägg

Väldigt vanligt med lådras på S80 T6 99-01 tyvärr! Från 2002 är lådan förstärkt!

Men du bör absolut börja med att läsa ut eventuella felkoder! Har du tur är det bara nå´t skitfel som får den att spåra ur!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (15 februari 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
baggen88
16 februari 2010 · 61 Inlägg

har gort det inget fel hittades

baggen88
17 mars 2010 · 61 Inlägg

vad för vexelåda passar på s80 t6  från 99 vill ha en manuel låda

Brådhis * Voff voff *
17 mars 2010 · 10 245 Inlägg

baggen88 skrev:
vad för vexelåda passar på s80 t6  från 99 vill ha en manuel låda

Ingen skulle jag tro... S80 med sexa (T6 och 2,9) gjordes aldrig med manuell låda!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Heller_gbg
17 mars 2010 · 144 Inlägg

Brådhis skrev:

baggen88 skrev:
vad för vexelåda passar på s80 t6  från 99 vill ha en manuel låda

Ingen skulle jag tro... S80 med sexa (T6 och 2,9) gjordes aldrig med manuell låda!

//Brådhis

2.9 sugis finns väl med manuell?

edit: m65 heter den, men frågan är om det går att byta. tro ECM skulle lipa om inte TCM finns

Senast redigerat av Heller_gbg (17 mars 2010)

Brådhis * Voff voff *
17 mars 2010 · 10 245 Inlägg

Heller_gbg skrev:

Brådhis skrev:

baggen88 skrev:
vad för vexelåda passar på s80 t6  från 99 vill ha en manuel låda

Ingen skulle jag tro... S80 med sexa (T6 och 2,9) gjordes aldrig med manuell låda!

//Brådhis

2.9 sugis finns väl med manuell?

Visst gör den det! Sorry! Litet hjärnsläpp där... big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
17 mars 2010 · 3 109 Inlägg

baggen88 skrev:
Jag undrar vad man ska göra med min växellåda. Den drar knappt alls. Har bytt olja och filter en gång och då funkade den igen. Nu har felet kommit tillbaka. Den drar endast en liten bit sen får man stänga av tändningen för att sen starta igen då funkar den en liten liten bit. Det är en tiptronic låda. Cheva låda..... Undrar nu om någon har något tips eller erfarenhet av detta fel...eller om någon vet var jag kan få tag i en billig ny låda. Tack på förhand.

Cheva låda?
Nää, det är väl en japansk låda i din bil.

Det kan i bästa fall vara någon ventil som har hängt sig i lådan.
Lådorna är väldigt veka i S80n och det är ganska stor sannolikhet att den rasat.

Heller_gbg
17 mars 2010 · 144 Inlägg

viccoA skrev:

baggen88 skrev:
Jag undrar vad man ska göra med min växellåda. Den drar knappt alls. Har bytt olja och filter en gång och då funkade den igen. Nu har felet kommit tillbaka. Den drar endast en liten bit sen får man stänga av tändningen för att sen starta igen då funkar den en liten liten bit. Det är en tiptronic låda. Cheva låda..... Undrar nu om någon har något tips eller erfarenhet av detta fel...eller om någon vet var jag kan få tag i en billig ny låda. Tack på förhand.

Cheva låda?
Nää, det är väl en japansk låda i din bil.

Det kan i bästa fall vara någon ventil som har hängt sig i lådan.
Lådorna är väldigt veka i S80n och det är ganska stor sannolikhet att den rasat.

Det är en GM låda iden.

Marlboroman
17 mars 2010 · 8 228 Inlägg

Brådhis skrev:

baggen88 skrev:
vad för vexelåda passar på s80 t6  från 99 vill ha en manuel låda

Ingen skulle jag tro... S80 med sexa (T6 och 2,9) gjordes aldrig med manuell låda!

//Brådhis

Jodå, 2,9 fanns med manuell. Men den föga kända M65:an var inget populärt val då dem flesta la på 13900:- och fick automaten istället. Men att hitta en sån låda är ytterst svårt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rock-Star
17 mars 2010 · 2 982 Inlägg

Brådhis skrev:
Väldigt vanligt med lådras på S80 T6 99-01 tyvärr! Från 2002 är lådan förstärkt!

Men du bör absolut börja med att läsa ut eventuella felkoder! Har du tur är det bara nå´t skitfel som får den att spåra ur!

//Brådhis

min växellåda på s80-99 170hk rasade.. nota:55000:- ( gick inte få i ngn växel)
min växellåda på min s60 2,4T-01 knasade: nota: 19000:- (krökt kolv i lådan)
dock gick det på motorskadeförsäkringen. betalade 30% utav totala notan i självrisk

Senast redigerat av Residence (17 mars 2010)

Heller_gbg
17 mars 2010 · 144 Inlägg

Marlboroman skrev:

Brådhis skrev:

baggen88 skrev:
vad för vexelåda passar på s80 t6  från 99 vill ha en manuel låda

Ingen skulle jag tro... S80 med sexa (T6 och 2,9) gjordes aldrig med manuell låda!

//Brådhis

Jodå, 2,9 fanns med manuell. Men den föga kända M65:an var inget populärt val då dem flesta la på 13900:- och fick automaten istället. Men att hitta en sån låda är ytterst svårt.

sen är väl frågan hur styrsystemen lirar när man plockar bort automaten.

TurbOla Reservdansk
17 mars 2010 · 6 271 Inlägg

På äldre 850 och S/V70 kan man lura automatlådans styrsystem i alla fall.

T6orna passar med alla Volvos manuella FWD och M90 (Volvo 960)-lådor, eftersom det är samma bultmönster ju.

Har till och med sett en gammal 855 med M66 (FWD) växellådan på amerikanskt Volvoforum.
Visst saknades bakre motorfästet på M66an, men det svetsade dom dit, sen passade det bra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Heller_gbg
17 mars 2010 · 144 Inlägg

TurbOla skrev:
På äldre 850 och S/V70 kan man lura automatlådans styrsystem i alla fall.

T6orna passar med alla Volvos manuella FWD och M90 (Volvo 960)-lådor, eftersom det är samma bultmönster ju.

Har till och med sett en gammal 855 med M66 (FWD) växellådan på amerikanskt Volvoforum.
Visst saknades bakre motorfästet på M66an, men det svetsade dom dit, sen passade det bra.

det är ju inte där problemet kommer in. det är ju att 6an är längre en 5an. så en m56 får inte plats?

XIPS
17 mars 2010 · 27 Inlägg

Skulle ju gissa på att det är ras!
Vet det ska finnas nån som lagar och förstärker dom, men kommer inte ihåg vad han hette eller var han fanns för nånstans! men det va klart billigare än att ta en bytes på volvo!
Googla så kanske du hittar nått!

Vad gäller byta till manuell har jag svårt att tänka mig att det får plats!

Skulle man skrivit något här?
TurbOla Reservdansk
17 mars 2010 · 6 271 Inlägg

Heller_gbg skrev:
det är ju inte där problemet kommer in. det är ju att 6an är längre en 5an. så en m56 får inte plats?

Men samma sorts automatlåda som sitter till nyare 5-cyl och V8 får plats?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Heller_gbg
18 mars 2010 · 144 Inlägg

TurbOla skrev:

Heller_gbg skrev:
det är ju inte där problemet kommer in. det är ju att 6an är längre en 5an. så en m56 får inte plats?

Men samma sorts automatlåda som sitter till nyare 5-cyl och V8 får plats?

en v8 bygger inte lika mycket

TurbOla Reservdansk
18 mars 2010 · 6 271 Inlägg

Heller_gbg skrev:
en v8 bygger inte lika mycket

Jag har inte måtten så jag vill inte uttrycka mig om den saken.
Varje cylinderrad ligger ju på 2,2 liter iaf, och Volvos största raka vitfyra är på 2 liter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Heller_gbg
19 mars 2010 · 144 Inlägg

TurbOla skrev:

Heller_gbg skrev:
en v8 bygger inte lika mycket

Jag har inte måtten så jag vill inte uttrycka mig om den saken.
Varje cylinderrad ligger ju på 2,2 liter iaf, och Volvos största raka vitfyra är på 2 liter.

jag vet att den är mindre =P hehe sätt den.. men saken är ju den att cylindrarna sitter i V form och därmed tar mindre plats.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang