Kopplingen redan slut?

Elitemaster
29 oktober 2009 · 139 Inlägg

Idag när jag körde på en liten grusväg så kände jag för att göra en liten rivstart för att känna lite på fyrhjulsdriften.

Sen körde jag 3 mil motorvägskörning och efter det stod bilen still ett par timmar.
När jag skulle hem igen så va de 3 mil motorvägskörning igen och då märker jag helt plötsligt att kopplingen slirar ganska så mycket, motorvarvet ökar ca 6-700 rpm.

Helt otroligt tänker jag för kopplingen är bytt för ett antal år sen och bilen har inte gått mer än 10000 mil sen dess och bilen har varit väldigt lungt körd.

Det vore förjävligt om kopplingen redan är slut för jag behöver bilen dagligen och jag har ingen tid o byta kopplingen heller då det är en ganska stor operation på calibra turbo va? Sen så kostar det väl en jävlans massa o låta verkstan göra det? Iallafall för mig som är arbetslös.

Annars kan det vara kopplingsvajern som behöver spännas på bilen tro?
Kopplingspedalen ligger ca 4 cm högre än bromspedalen.

Kan även tillägga att jag testade kopplingen tidigare idag genom att jag låg i ca 60-70 på 6:ans växel, frikopplade varvade upp till 5000 rpm och släppte kopplingen och den tog på en gång, men nu på hemvägen så känns den inte okej.

Elitemaster
29 oktober 2009 · 139 Inlägg

Testade att spänna kopplingsvajern. Vart faktiskt mycket bättre och kopplingen slirade ingenting under provturen sen.
varvade upp motorn till 5000 rpm och kopplingen bet direkt.  Skönt för då slipper man bekymra sig över det smile

LeafBox Lat Perfektionist
30 oktober 2009 · 6 359 Inlägg

Haha, snyggt att du svara dej själv i din egen tråd med en lösning på problemet tongue
Men ja, va bra att du fick ordning på det smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Elitemaster
30 oktober 2009 · 139 Inlägg

Nja de va nog inte rätt svar neutral

Idag när jag tog en sväng så började kopplingen småslira igen. Men mindre än igår iallafall.

varvar ma upp till 4000-5000 rpm och sen släpper hastigt kopplingen så tar den utan att den står o slirar.

Kan tilllägga att kopplingsarmen glappar ca 1-1,5 cm fram o tillbaka. Obs! inte axeln på kopplingsarmen som glappar utan det är endast armen som gör det fram och tillbaka längs kopplingsvajerns bana.

Vad tror ni om det?

Senast redigerat av Elitemaster (30 oktober 2009)

ChristerGustafson
30 oktober 2009 · 260 Inlägg

En ska väl inte sträcka viren, när kopplingen slirar?
Du kanske har olja på lamellerna.

Nu en Audi A4 -96
Beeenny
30 oktober 2009 · 982 Inlägg

böt du urtrampningslagret ? kanske det som kärvar..annars tror jag packboxen då du får olja på lamellen

Crozzfire Avstängd
30 oktober 2009 · 512 Inlägg

Håller med, ska nog hellre slaka vajern, eller om vajern är slut och kärvar så inte armen går tillbaka helt..

/A.

Beeenny
30 oktober 2009 · 982 Inlägg

är de så att armen inte går tillbaka helt så kan du sätta en fjäder på den tillfälligt..har ja gjort på gammla volvos de funkar men kanske inte bästa lösningen,,men för stunden kanske ?

Elitemaster
30 oktober 2009 · 139 Inlägg

Det var förra ägaren som bytte kopplingen så om urtrampningslagret är bytt vet jag inte men det är den förmodligen då jag inte hör några missljud vid frikoppling. En ny koppling är ju inte så dyr, det som oroar mig mest är att det jävligt svårt o byta koppling då jag aldrig bytt koppling tidigare gneom att plocka ner växellådan+fördelningslådan.

Kan säga att det är oljigt precis där mellan motorblocket och växellådan. Har haft rejäla problem med oljeläckage vid oljesticksröret och oljetråget. En liter motorolja försvann på ca 3-400 mil. Bytte till lite tjockare syntetolja och och hällde i läcktätning och läckaget minskade drastiskt, iallafall om man kollar på hur mycket olja som försvann men det är iallafall fortfarande oljigt vid växellådan.


Men glappandet på kopplingsarmen, är det normalt?

Edit: Jo jag slakade kopplingsvajern för att få en kortare pedalväg. Vart ju som sagt bättre en liten stund

Senast redigerat av Elitemaster (30 oktober 2009)

Elitemaster
29 december 2009 · 139 Inlägg

Testade kopplingen förra veckan genom att ligga i 50-70km/h och trycka gasen i botten och snabbt trycka ner kopplingen och släppa igen. Gjorde testet ett par gången och kopplingen tog bra dem första gångerna. Men jag ville verkligen försäkra mig om att kopplingen mådde bra så när jag testade sista gången så kändes kopplingen lite trött och den ville inte sjunka i varv. Så när jag begav mig ut på motorväg och gasade fullt på femman och sexan så började kopplingen småslira vid 2800 rpm.

Men slirandet avtog succesivt under 3 mil och till slut kändes kopplingen normal igen.

Kan tillägga att om man krypkör så börjar kopplingen greppa lite smått redan vid 1/3 uppsläppt kopplingspedal och bilen är i full rullning redan vid halvt uppsläppt.

Så nu undrar jag vad är det som tröttade ut kopplingen när jag utsatte kopplingen för sådan påfrestning?

På min gamla calibra som då hade en kass kopplingen så gjorde jag samma test och efter det så började kopplingen slira men på den så ökade slirandet till skillnad från min nuvarande calibra.

dawwe ...has left the building...
29 december 2009 · 4 474 Inlägg

Låter som om det kanske skulle kunna vara ett blåanlöpt svänghjul eftersom kopplingen verkar greppa bättre när den svalnat, förmodligen har väl lamellen även den sett sina bättre dagar, kan kanske oxå vara nån förorening (olja/fett) som hamnar på lamell/svänghjul...På det hela taget låter det som om kopplingen är på G, om möjligt så låt bli att slira kopplingen (dvs släpp gasen när den slirar), låter du den slira kommer svänghjulet bli blåanlöpt o har du otur så kommer det inte räcka med kopplingsbyte utan man måste även byta (eller om möjligt svarva om) svänghjulet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Elitemaster
23 mars 2010 · 139 Inlägg

Bytte oljetrågspackning på bilen nu i veckan samt utförde en liten service där jag bytte olja,oljefilter samt luftfilter och idag så tog jag en sväng med bilen efter att inte ha kört den på en vecka.

Vad händer när jag lägger i trean och trycker plattan i botten?
Jo kopplingen börjar tokslira upp till maxvarv när man kommer över 3000 rpm.

Hur kan det hända när kopplingen inte alls slirade senast jag körde bilen?

Och det mystiska är att om man släpper på gasen så hoppar bilen till lite och när man släpper gasen när kopplingen slirar och sen trycker gasen i botten igen så slirar inte kopplingen igen.

Testade även att trycka ner kopplingen lite vid 2000 varv så varvtalet ökade lite samtidigt som jag hade gasen i botten. Då greppade kopplingen på en gång.

Det luktar inte ens bränd kopplingslamell heller.

Någon som förstår mysteriet med det hela?

En kass koppling ska väl slira hela tiden och inte bara ibland?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang