3958
Sök

Vibrerande framvagn saab 9000 aero

1 210 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Ja känns som att jag håller på att tappa ett hjul, och vibrerar riktigt illa i ratten när detta inträffar...

De är inte jämt kommer ibland, har då även ett "metall" ljud som knäpper i takt med färden..  vid belastning blir de mera vibrationer/ljud och om jag släpper gasen/frikopplar försvinner detta...   har testat de klassiska med handbroms i fult rattslag och backa för att se om de är drivknuten.. inget ljud då...

ljudet finns även i färd rakt fram men mera när jag svänger...  Kan de vara Hjullagret som är riktigt slut? lr drivknuten? lr kanske både och??   jag lokaliserar ljudet till vänster fram..

Tacksam för tips vad de kan va.. vill inte byta en massa saker i onödan..för att felsöka..

Ja ni har även stora funderingar på inre drivknut.. lr till och med växellådan???  hjälp nån då smile

mvh / Micke
Senast redigerat av Ekis! (21 mars 2010)

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
21 mars 2010
du behöver inte byta en massa delar för att felsöka utan hissa upp bilen och använd ögon,händer och brytjärn och gå igenom framvagnen.

1 210 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
honda1 skrev:
du behöver inte byta en massa delar för att felsöka utan hissa upp bilen och använd ögon,händer och brytjärn och gå igenom framvagnen.

Vad tror du jag har gjort!!??

Har kikat och hittar inga fel.. kan även då tala om att bilen är ny besiktigad för 5 dar sen.. inget fel där heller även fast jag bad dom att kika extra noga... 

Eftersom jag inte hittar nå specifikt fel så gjorde  jag denna tråd , mycke kunskap här men även "smart ass" wink big_smile

Turbo260
21 mars 2010
En ombalansering på däcken skulle vara en bra början.

Inte så farligt dyrt heller, runt 100-200:- per däck kanske.

1 210 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Turbo260 skrev:
En ombalansering på däcken skulle vara en bra början.

Inte så farligt dyrt heller, runt 100-200:- per däck kanske.

Så du menar att metallljudet då försvinner oxå??? att jag då även har detta fel ibland... sen så är de helt ok i flera dagar???  näää skulle de vara obalans i däckena skulle de vara hela tiden..

Så de felet som du tror de är är de inte ...

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
22 mars 2010
Med den attityden så upphör mina förslag i alla fall.

1 210 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
honda1 skrev:
Med den attityden så upphör mina förslag i alla fall.

Välkommet för din var inge bättre grabben...

lås tråden problemet löst

1 585 Inlägg
22 mars 2010
Vad var det för fel då?smile

473 Inlägg
22 mars 2010
tror på drivaxel eller motorfäste .
nu kan jag inte saab så väl men den högra axel är längre och den bör ha en mellanlagring . om denna är dålig så vibrerar hela axeln när du accelerar . motorfäste kan även få din bil att vibrera. kolla med ettans vxl och släpp på kopplingen be en polare kolla hur motorn reagerar om detn flyttar på sig onormalt mkt

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
22 mars 2010
Troligtvis så hade pajasen fått cordseparation på däcken

1 210 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
falmo skrev:
tror på drivaxel eller motorfäste .
nu kan jag inte saab så väl men den högra axel är längre och den bör ha en mellanlagring . om denna är dålig så vibrerar hela axeln när du accelerar . motorfäste kan även få din bil att vibrera. kolla med ettans vxl och släpp på kopplingen be en polare kolla hur motorn reagerar om detn flyttar på sig onormalt mkt

De var drivaxeln/tripoden... smile  så ny axel beställd... smile

kikade även på högra axeln men den verkar bättre...annars får jag byta den med..

Tack för ett vettigt svar
Senast redigerat av Ekis! (23 mars 2010)

1 210 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
honda1 skrev:
Troligtvis så hade pajasen fått cordseparation på däcken

Skulle inte du ge fan i att svara/kommentera sa du???roll

1 210 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
kollat lagerstöden?
kan även va länkarmsbussningarna.

Lagerstöden? en novis då vad sitter dom tongue haha

men länkarmsbussningarna är kollade.. bad besiktningen att slita extra mycket i framvagn.. men dom hittade inget fel..

jaja byter drivaxel nu sen så ska jag även fixa en bättre beggad styrväxel.. har knarr ifrån den.. sen får vi se vad som fortsätter att jävlas haha big_smile

Gillar bilen så den blir kvar ett tag till lika bra att snygga till den då tongue

Googlade och hittade vad du menade... mja ska kika på dom i helgen lika bra.. men tycker att dom borde ha sett de på bilprovningen, iofs så kan man missa.. smile

lika bra att kika.
Senast redigerat av Ekis! (24 mars 2010)

Sök