Växellåds olje byte 940 (m90)

Tobban88
25 februari 2010 · 46 Inlägg

tjena,

någon som vet nån bra olja för volvo m90 växellådor, vad den heter, vart den finns pris osv?
vore ytterst tacksam för svar=)

MVH

PMPerformance
25 februari 2010 · 2 266 Inlägg

du kan knalla in på typ okq8 och läsa på deras växellådsoljor på baksidan du har ingen instruktionbok på bilen där brukar oljenr som ska vara i lådan har för mig de ska vara en delsyntiskt olja

svetsdiff !!!
Louksor
25 februari 2010 · 1 915 Inlägg

Bara gå in på mekonomen, meca, volvo, ok osv så bör de kunna hjälpa dig med rätt olja.
googlade lite och OKQ8 har iaf en olja som är till M90 enligt spec.

215768 (1 liter)
OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4 SAE 75W-80
Syntetisk olja för manuella växellådor som kräver en olja
enligt API GL-4. Speciellt anpassad för framhjulsdrivna
bilar där växellåda och differential är hopbyggda.
Godkänd för alla framhjulsdrivna Volvo samt M90
växellådor i 940/960/ S90/V90.
Kvalitetsnivå:
API GL-4; Volvo 97308


Uppgifter från Vadis:

Volvo syntetisk växellådsolja det.nr. 1161423-7
rymmer 1,75liter

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
TobbeTT
25 februari 2010 · 948 Inlägg

redlines växellåds olja för manuella lådor funkar bra

Tobban88
26 februari 2010 · 46 Inlägg

PMPerformance skrev:
du kan knalla in på typ okq8 och läsa på deras växellådsoljor på baksidan du har ingen instruktionbok på bilen där brukar oljenr som ska vara i lådan har för mig de ska vara en delsyntiskt olja

tack för svar,

jo då, jag har en instruktionsbok men har nog inte så mkt nytta av den, bilen hade nämligen automat låda från fabrik=) nu sitter det en m46 låda på som nu ska bytas mot en m90=)
det finns bra och "mindre bra" m90:is har jag hört!?
någon som vet vad den bra heter? när den kom? skillnade mellan lådorna osv?

MVH

Pan
26 februari 2010 ·

Tobban88 skrev:

PMPerformance skrev:
du kan knalla in på typ okq8 och läsa på deras växellådsoljor på baksidan du har ingen instruktionbok på bilen där brukar oljenr som ska vara i lådan har för mig de ska vara en delsyntiskt olja

tack för svar,

jo då, jag har en instruktionsbok men har nog inte så mkt nytta av den, bilen hade nämligen automat låda från fabrik=) nu sitter det en m46 låda på som nu ska bytas mot en m90=)
det finns bra och "mindre bra" m90:is har jag hört!?
någon som vet vad den bra heter? när den kom? skillnade mellan lådorna osv?

MVH

Efter 96 så är det den "bra" låda vad jag har läst mig till. Men du ska inte dit med en bmw låda istället då smile Fan att min låter lite illa annars hade jag sålt den billigt och fixat bmw låda. Men får la åka på den tills det smäller till tongue

jre
28 mars 2010 · 13 Inlägg

Personligen tycker jag att Redline Lightweight Shockproof funkar bäst i den lådan. Det blir klart tystare och lite lättare att växla. Speciellt på en varm låda. Oljan finns att köpa hos en välsorterad Autoexperten butik men kan beställas hos de flesta bättre biltillbehörshandlare. Varje förpackning är på drygt 0.9L så du behöver två förpackningar. Oljan koster inte mer än orginaloljan från Volvo.

Angående hållbarheten på lådan så bör du svetsa fast en stoppring som sitter bakom treans drev. Den är lätt att trycka bort om man växlar lite oförsiktigt.

//Jacob

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang