Växelåds byte 740, Från standard till en äldre

STENonfire
30 mars 2010 · 29 Inlägg

Hej. har tänkt att byta växelåda på min 740 gl från 1990. Ska sätta dit en äldre låda från en 240 från början av 80 talet. Anledning är att jag behöver uttag för hastighets mätar vajer. Min fråga är om det passar rakt av? behöver man annan kardan osv?

tacksam för svar

Boostrider Försöker iaf
30 mars 2010 · 1 998 Inlägg

Varför använda wire?

För de andra så är de ingen hardyskiva på äldre lådor utan bara medbringare. Iaf på 240.
Så annan främre kardan behövs ju iaf

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
STENonfire
30 mars 2010 · 29 Inlägg

Boostrider skrev:
Varför använda wire?

För de andra så är de ingen hardyskiva på äldre lådor utan bara medbringare. Iaf på 240.
Så annan främre kardan behövs ju iaf

För att jag har stora hastighets mätar problem.  Får ej igång den. Testat allt och det ända som finns kvar att göra för de ska funka är att byta bakaxel och är ej sugen på de eftersom ja har en växelåda liggandes.

Okej. Men går det att plocka kardan från samma 240 då till 740 med den lådan. lr blir avstånd och de fel till bakaxel då?

Boostrider Försöker iaf
30 mars 2010 · 1 998 Inlägg

Du kan nog inte ha 240 kardanen. Gissar på att den är kortare.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
twin_cam Smålänning
30 mars 2010 · 7 877 Inlägg

STENonfire skrev:

Boostrider skrev:
Varför använda wire?

För de andra så är de ingen hardyskiva på äldre lådor utan bara medbringare. Iaf på 240.
Så annan främre kardan behövs ju iaf

För att jag har stora hastighets mätar problem.  Får ej igång den. Testat allt och det ända som finns kvar att göra för de ska funka är att byta bakaxel och är ej sugen på de eftersom ja har en växelåda liggandes.

Okej. Men går det att plocka kardan från samma 240 då till 740 med den lådan. lr blir avstånd och de fel till bakaxel då?

Öppna locket till bakaxeln då först och kolla, kanske sitter fullt med skitpågivaren.

<vad ska du ha för mätarhus då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
STENonfire
30 mars 2010 · 29 Inlägg

twin_cam skrev:

STENonfire skrev:

Boostrider skrev:
Varför använda wire?

För de andra så är de ingen hardyskiva på äldre lådor utan bara medbringare. Iaf på 240.
Så annan främre kardan behövs ju iaf

För att jag har stora hastighets mätar problem.  Får ej igång den. Testat allt och det ända som finns kvar att göra för de ska funka är att byta bakaxel och är ej sugen på de eftersom ja har en växelåda liggandes.

Okej. Men går det att plocka kardan från samma 240 då till 740 med den lådan. lr blir avstånd och de fel till bakaxel då?

Öppna locket till bakaxeln då först och kolla, kanske sitter fullt med skitpågivaren.

<vad ska du ha för mätarhus då?

Har bytt givare och gjort rent en gång men hjäpte ej. Tänkte ta 240 mätarhus med sånnafall. vill bara ha så ja kommer igenom besiktningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang