4318
Sök

Ställbara Koni Stötdämpare onödigt?

411 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
jag har funderingar på att byta stötdämpare på min scorpio v6, har redan sänkfjädrar från lesjöfors, kostar ca 6000:-

undrar hur det ställbara funkar är det hårdheten på dämpningen eller vad?

Blir väghållningen mycket bättre än orginal? (har slitna fjäderben fram kan jag tillägga)

är det önödigt att köpa för gatbruk?

tacksam för alla tips & svar smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46298/884945_3bgjlb.jpg

huh?
10 427 Inlägg
26 mars 2010
Med Koni Sport ställer man in stötdämparna rebound, dvs hur snabbt de återgår till utgångsläget
efter att de pressats ihop. Så det är egentligen inte "hårdheten" man ändrar, men gör mycket
för känslan smile

Här är lite läsning på engelska om stötdämpare:
http://farnorthracing.com/autocross_secrets6.html

En amerikan som har någon testrigg han kontroller stötdämpare med.
Ganska über.

Terror:
Be aware that I've seen Koni Yellows with the same part number that matched perfectly when one was 1/2 turn off full hard, and the other was at full soft - I consider the adjuster knob a way to match shocks on the dyno, NOT a tuning tool.

1 291 Inlägg
26 mars 2010
Med justerbar retur kan du anpassa dämparen för lite olika fjädrar, alltså om man labbar med olika fjäderkonstanter och anpassa dämparen efter bilens nya egenfrekvens.

Nåt att tänka på är att justerbara saker (dämpare, hjulvinklar, mm you name it) kan göra det lättare att få till ett uppträdande på bilen som man vill ha, men då krävs det att man har en hum om vad man gör. Annars kan det lika gärna bli värre.

Har du ett par "vanliga" sänkfjädrar och är nöjda med dom funkar ett par vanliga gasdämpare helt ok.

411 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
nja den känns ju inte riktigt som jag vill ha den med bara sänkfjädrar, blir det stor skillnad mot orginal??
, har nämligen biltemas oljestötdämpare bak och det låter som att det är luft i dom för det pyser i dom när man kör på guppig väg tongue
Senast redigerat av Nystedt88 (26 mars 2010)

huh?
10 427 Inlägg
26 mars 2010
Har kört en Volvo 740 (hyfsat chassimoddad) med och utan (original) Koni Sport
och det var ganska ordentlig skillnad med. Testade mjukaste och hårdaste rebound-läget också.
Stor skillnad där med, nästan komiskt hur stum returen blir med hårdaste läget.

Du kan ju snegla åt stötdämpare av gastyp, brukar vara en hyfsat trevlig
uppgradering (och kostar väl ungefär hälften av en Koni Sport).

Bilstein har även stötdämpare till Scorpio, men dessa är inte justerbara.
Bör kosta aningens mindre också. http://www.forza.se/

411 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
visste inte ens att det fans bilstein till scorpio, men stog inget pris, farsan köpte nya orginal gas dämpare till sin scorpio och den blev skyhög? blir det samma sak med sport dämpare tro?

hört att en del säger att sport stötdämpare är bra på tyngre bilar? om man har mkt dödvikt och så vidare hehe tongue

1 291 Inlägg
31 mars 2010
Stötdämpare påverkar inte höjden på bilen, det gör endast fjädrarna.

Sök